Sundhedsøkonomi
Kursusindhold
Faget giver en introduktion til generel økonomisk teori, sundhedsøkonomi og sundhedsøkonomisk evaluering. Kurset gennemgår økonomiske principper anvendt på økonomiske problemstillinger i almindelighed, men trækker overvejende på eksempler fra problemstillinger knyttet til folkesundhed.
Kurset introducerer prisdannelse og markeder, hvor beskrivelse og analyse indledningsvis er knyttet til markeder med konkurrence. Efterfølgende udvides diskussionen til at dreje sig om allokering i mere komplicerede situationer, hvilket fører til en diskussion af betydning af konkurrenceforhold, eksternaliteter og markedsfejl. Endvidere gennemgås finansiering af sundhedsvæsenet, problemer knyttet til sundhedsforsikring, og ulighed i sundhed.
Kurset introducerer endvidere makroøkonomiske principper og ser blandt andet på, hvad der bestemmer produktionen (BNP) i samfundet, arbejdsløshed og inflation.
Parallelt med gennemgangen af økonomisk teori og dens anvendelse indenfor sundhed gives en introduktion til et mere værktøjsorienteret område, nemlig cost-effectiveness analyser.
Health Economics
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Bacheloruddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for de grundlæggende determinanter for udbud og efterspørgsel på markeder der er relevante for sundhedssektoren;
- redegøre for priselasticiteter;
- redegøre for sundhed som et økonomisk koncept;
- forklare betydningen af markedsfejl som adverse selection og moral hazard i sundhedsforsikring;
- beskrive hovedtrækkene i såvel udbud som efterspørgsel på lægemiddelmarkedet;
- redegøre til grundlaget for cost-effectiveness analyser.
Færdigheder
- analysere sundhedspolitiske problemstillinger med udgangspunkt i grundlæggende økonomiske teorier;
- at kunne læse og forstå empriske anlayser af sundhed fra økonomiske tidskrifter;
- benytte økonomisk-statistiske kilder til at finde relevant talmateriale til vurdering af aktuelle økonomiske spørgsmål;
- vurdere resultater af cost-effectiveness analyser i litteraturen;
- gennemføre en pricipiel cost-effectiveness analyse af en intervention.
Kompetencer
- diskutere og vurdere økonomiske ekspertudtalelser i problemstillinger knyttet til sundhedssektoren;
- gennemføre selvstændige økonomiske analyser;
- indgå i en kvalificeret tværfaglig diskussion af emner som vedrører sundheds- og samfundsøkonomi.
Forelæsning og holdundervisning.
Ved forelæsninger gennemgås fagets pensum.
I holdundervisningen løses konkrete opgaver med aktiv deltagelse af
de studerende.
Der vil blive benyttet en lærebog eller et kompendium, der dækker samme stofområde som
Health Economics, Jay Bhattacharya, Timothy Hyde and Peter Tu. Palgrave Macmillan.
artikler:
Cutler, D.M. and Lleras-Muney, A., 2006. Education and Health: Evaluating Theories and Evidence. In RF Schoeni, JS House, G Kaplan and H Pollack (Eds.): Making Americans Healthier: Social and Economics Policy as Health Policy, New York: Russell Sage Foundation 2008. Published as NBER: http://www.nber.org/papers/w12352
Almond, D and Currie, J, ”Killing me softly: The Fetal Origins Hypothesis”, Journal of Economic Perspectives—Volume 25, Number 3—Summer 2011—Pages 153–172
Lu, Y. and Slusky, J., "The Impact of Women’s Health Clinic Closures on Preventive Care", American Economic Journal: Applied Economics 2016, 8(3): 100–124
Bharadwaj, P., Johnsen, J., Løken, K., "Smoking bans, maternal smoking and birth outcomes", Journal of Public Economics 115 (2014) 72–93
Howard, David H., Peter B. Bach, Ernst R. Berndt, and Rena M. Conti. 2015. "Pricing in the Market for Anticancer Drugs." Journal of Economic Perspectives, 29(1): 139-62.
Endvidere anvendes en række supplerende noter og uddrag af anden litteratur vedr. bl.a. makroøkonomien, markedsfejl og ulighed. Denne del af undervisningsmaterialerne lægges i kursets kursusrum ved semesterstart.
Holdundervisningen er lagt an på aktiv deltagelse af de studerende og løbende diskussion og feedback.
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 6 timer
- Prøveformsdetaljer
- Prøveformen vil være en 6-timers tag-hjem eksamen i Digital Eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
AI/LLM’s can be used as an aid for the exam. It is the responsibility of the student to ensure the accuracy, integrity, and originality of the text, including ensuring that the text is not factually incorrect, plagiarized, or contains copyrighted material. AI/LLM’s may not be used as an actual author or a scientific source cf. Vancouver Guidelines.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer (ingen censur)
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
- Reeksamen
-
Ved 10 eller færre studerende tilmeldt til reeksamen
Prøveform: Mundtlig eksamen
Prøveformsdetalje: 25 minutters eksamination
Forberedelse: 20 minutter
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt
Kriterier for bedømmelse
For at få karakteren 12 ved den skriftlige eksamen skal den studerende kunne besvare den stillede eksamensopgave, idet den studerende på tilfredsstillende vis demonstrerer viden, færdigheder og kompetencer inden for kursets læringsmål:
Viden
- redegøre for de grundlæggende determinanter for udbud og efterspørgsel på markeder der er relevante for sundhedssektoren;
- redegøre for priselasticiteter;
- redegøre for sundhed som et økonomisk koncept;
- forklare betydningen af markedsfejl som adverse selection og moral hazard i sundhedsforsikring;
- beskrive hovedtrækkene i såvel udbud som efterspørgsel på lægemiddelmarkedet;
- redegøre til grundlaget for cost-effectiveness analyser.
Færdigheder
- analysere sundhedspolitiske problemstillinger med udgangspunkt i grundlæggende økonomiske teorier;
- at kunne læse og forstå empriske anlayser af sundhed fra økonomiske tidskrifter;
- benytte økonomisk-statistiske kilder til at finde relevant talmateriale til vurdering af aktuelle økonomiske spørgsmål;
- vurdere resultater af cost-effectiveness analyser i litteraturen;
- gennemføre en pricipiel cost-effectiveness analyse af en intervention.
Kompetencer
- diskutere og vurdere økonomiske ekspertudtalelser i problemstillinger knyttet til sundhedssektoren;
- gennemføre selvstændige økonomiske analyser;
- indgå i en kvalificeret tværfaglig diskussion af emner som vedrører sundheds- og samfundsøkonomi.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 26
- Forberedelse (anslået)
- 215
- Eksamen
- 6
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOB20014U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 78 pladser
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Torben Heien Nielsen (3-7a6e74466b69757434717b346a71)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende