Sundhed og sociologisk teori
Kursusindhold
Faget omfatter en introduktion til almen sociologi med gennemgang af udvalgte nyere sociologiske temaer, teorier, grundbegreber og forklaringsmodeller med relevans for folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger.
Health and Sociological Theory
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Bacheloruddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag
Målet er, at den studerende tilegner sig en indsigt i centrale problemstillinger, begreber og teorier inden for hovedtemaerne:
- samfundsstrukturer og moderne institutioner
- kulturelle forhold, social organisation og sociale grupper
- individet i det sociale liv
Denne indsigt skal kunne omsættes til refleksioner over og diskussioner af samspil mellem samfund og folkesundhedsmæssige problemområder
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- beskrive kursets sociologiske grundbegreber og teoretiske retninger;
- redegøre for forskelle og ligheder mellem disse;
- reflektere over samspil mellem samfund og sundhedsmæssige problemområder.
Færdigheder:
- udvælge relevante sociologiske begreber eller sociologisk teori til belysning af et folkesundhedsvidenskabeligt problemområde;
- diskutere udvalgt litteratur.
Kompetencer:
- omsætte udvalgte begreber og teoretisk viden til belysning og diskussion af et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde.
Forelæsninger og holdundervisning.
Grundbog og kompendium
Forelæsninger: Mundtlig feedback på studenterkommentarer, individuelt og/el. kollektivt.
Holdtimer: Mundtlig feedback på grp.aktiviteter + stud.oplæg.
Peerfeedback ved mundtlige stud.oplæg
Øvelsesopgaver:
1: Mundtlig, kollektiv feedback + skriftlig, individuel feedback.
2: Skriftlig + mundtlig, individuel + formativ feedback.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, 6 timer
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig eksamen i Digital Eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
AI/LLM’s can be used as an aid for the exam. It is the responsibility of the student to ensure the accuracy, integrity, and originality of the text, including ensuring that the text is not factually incorrect, plagiarized, or contains copyrighted material. AI/LLM’s may not be used as an actual author or a scientific source cf. Vancouver Guidelines.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer.
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i kursuslitteratur kunne:
Viden:
- beskrive kursets sociologiske grundbegreber og teoretiske retninger;
- redegøre for forskelle og ligheder mellem disse;
- reflektere over samspil mellem samfund og sundhedsmæssige
problemområder.
Færdigheder:
- udvælge og begrunde relevansen af sociologiske begreber eller sociologisk teori til reflekterende belysning af et folkesundhedsvidenskabeligt problemområde;
- kritisk diskutere udvalgt sociologisk litteratur med korrekt
angivelse af referencer.
Kompetencer:
- omsætte udvalgte begreber og teoretisk viden til reflekterende belysning og kritisk diskussion af et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Holdundervisning
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 155
- Eksamen
- 6
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOB20012U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se syllabus.
- Kapacitet
- 78 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Inge Kryger Pedersen (3-6c6e7343767266316e7831676e)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende