Global sundhed
Kursusindhold
Kurset vil introducere de studerende til de centrale nationale og globale sundhedsaktører og udvalgte systemer, samt nutidige og fremtidige sundhedsproblemstillinger, der specifikt gælder lav- og mellemindkomstlande og derved give et globalt perspektiv på folkesundhedsvidenskab
Kurset vil prioritere forebyggelse, mitigering og adaptionen af de vigtigste sundhedsproblemstillinger fra lokalt/nationalt/globalt perspektiv, til et fremtidigt og klimaforandret samfund.
Case materialet som der indgår i kurset er passeret på konkrete forskningsprojekter.
Global Health
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Bacheloruddannelsen i Sundhed og infromatik- valgfag
Formålet med kurset er at give den studerende viden, værktøjer og kompetencer til at analysere og forstå sundhedsproblemer specifikke for lav- og mellemindkomst lande.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for centrale begreber i den epidemiologiske transition og dens determinanter.
- Redegøre for de væsentligste sygdomme og sundhedsproblemer og deres relative betydning i forskellige regioner af verden.
- Reflektere over udsatte grupper samt de væsentlige risikofaktorer (fx socioøkonomiske, hygiejniske, miljømæssige) for de vigtigste sygdomme og sundhedsproblemer, der påvirker folkesundheden i lav- og mellemindkomstlande.
- Reflektere over hvordan fremtidige klimaforandringer kan skabe væsentlige sundhedsudfordringer i lav- og mellemindkomstlande.
- Reflektere over implementeringen af forebyggende og kurative interventioner i forhold til de væsentligste nuværende og fremtidige sundhedsudfordringer i lav- og mellemindkomstlande.
Færdigheder
- Fortolke data og dokumentation produceret af internationale organisationer til vurdering af sygdomsbyrder og ændringer i disse på regionalt og globalt plan
- Fortolke og bruge videnskabelig litteratur og internationale rapporter, der sigter på at forebygge, behandle eller fremskrive væsentlige sundhedsudfordringer i lav- og mellemindkomstlande
- Præsentere et overblik over sygdoms- og sundhedsudfordringer med fokus på lav- og mellemindkomstlande og væsentlige forebygnings- og behandlingsprogrammer til at imødegå disse.
- Vurdere effekten af klimaforandringers påvirkning af sundhedstilstanden i lav- og mellemindkomstlande
Kompetencer
- Indgå professionelt i sundhedsfagligt projektsamarbejde og analyse, hvor folkesundhedsvidenskabelige metoder anvendes af relevans for udfordringer i lav- og mellemindkomstlande
- Arbejde med forskningsbaserede cases, som diskuterer både udfordringer og løsningsmodeller til en sundhedsfaglig problemstilling i et lav-eller mellemindkomstland.
- Diskutere den potentielle effekt af fremtidige klimaforandringer på de sundhedsmæssige udfordringer i lav- og mellemindkomstlande.
Forelæsninger, underviserfaciliterede grupepsessioner,
Global Health. An introduction to Current and Future Trends.
2017 Second edition
Kevin McCracken and David R. Phillips.
Routledge.
ISBN 978-1-138-91275-5
De studerende vil modtage kollektiv feedback, samt klassebaseret supervision og feedback i forbindelse med fremlæggelsen af de ugentlige case-spørgsmål.
De studerende vil give peerfeedback til hinanden i forbindelse med de ugentlige fremlæggelser.
De studerende vil derudover modtage en kort feedback i forbindelsen med karakteren ved den muntlige eksamen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 minutter med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Gennem kurset har den studere arbejdet med 3 forskellige cases
hver omhandlende 8-10 spørgsmål om en ny specifik
sundhedsproblematik inden for forskellige geografiske områder. Hver
uge arbejdes der i grupper med 2-3 case spørgsmål som fremlægges i
mundtlig til klassen, hvorefter der gives peerfeedback.
Den mundtlige eksamen foregå ved at den studerende trækker et lignende af de 20-30 spørgsmål som der er blevet arbejdet med i undervisningen, og fremlægger dette. Den studerende har 20 minutters forberedelsestid. Eksaminationen er på 20 minutter, heraf 15 minutters eksamen og 5 minutters bedømmelse pr. studerende
20 minutters forberedelse
20 minutters eksamination inkl. bedømmelse - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Bortset fra midler, der muliggør ekstern kommunikation, må alle hjælpemidler benyttes
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende være i stand til at:
Viden
- Redegøre for centrale begreber i den epidemiologiske transition og dens determinanter.
- Redegøre for de væsentligste sygdomme og sundhedsproblemer og deres relative betydning i forskellige regioner af verden.
- Reflektere over udsatte grupper samt de væsentlige risikofaktorer (fx socioøkonomiske, hygiejniske, miljømæssige) for de vigtigste sygdomme og sundhedsproblemer, der påvirker folkesundheden i lav- og mellem indkomstlande.
- Reflektere over hvordan fremtidige klimaforandringer kan skabe væsentlige sundhedsudfordringer i lav- og mellemindkomstlande.
- Reflektere over implementeringen af forebyggende og kurative interventioner i forhold til de væsentligste nuværende og fremtidige sundhedsudfordringer i lav- og mellemindkomstlande.
Færdigheder
- Fortolke data og dokumentation produceret af internationale organisationer til vurdering af sygdomsbyrder og ændringer i disse på regionalt og globalt plan
- Fortolke og bruge videnskabelig litteratur og internationale rapporter, der sigter på at forebygge, behandle eller fremskrive væsentlige sundhedsudfordringer i lav- og mellemindkomstlande
- Præsentere et overblik over sygdoms- og sundhedsudfordringer med fokus på lav- og mellemindkomstlande og væsentlige forebygnings- og behandlingsprogrammer til at imødegå disse.
- Vurdere effekten af klimaforandringers påvirkning af sundhedstilstanden i lav- og mellemindkomstlande
Kompetencer
- Indgå professionelt i sundhedsfagligt projektsamarbejde og analyse, hvor folkesundhedsvidenskabelige metoder anvendes af relevans for udfordringer i lav- og mellemindkomstlande
- Baseret på cases, diskuterer både udfordringer og løsningsmodeller til en sundhedsfaglig problemstilling i et lav- eller mellemindkomstland.
- Diskutere den potentielle effekt af fremtidige klimaforandringer på de sundhedsmæssige udfordringer i lav- og mellemindkomstlande.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 19
- Holdundervisning
- 43
- Forberedelse (anslået)
- 183
- Eksamen
- 30
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOB20011U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se syllabus.
- Kapacitet
- 78 pladser
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Peter Kjær Mackie Jensen (6-7165676f6d694477797268326f7932686f)
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende