Organisationsanalyse og videnskabsteori
Kursusindhold
Faget introducerer folkesundhedsvidenskabelig organisationsanalyse og udvalgte videnskabsteoretiske emner. Kurset gennemgår normative, epistemologiske og ontologiske positioner og bruger dem til at analysere organisationsanalytiske emner og tekster. Kurset træner den studerende i at arbejde refleksivt med egne antagelser og se hvornår og hvordan andre kan anskue problemstillinger på andre måder.
Organisation Analysis and Philosophy of Science
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Målet er, at den studerende kender til videnskabsteoretiske positioner og deres betydning for, hvordan forskellige aktører analyserer og agerer i organisatorisk samspil. Det skal bidrage til, at den studerende ser sig i stand til selvstændigt at analysere folkesundhedsvidenskabeligt relevante organisatoriske problemstillinger, herunder som de fremstår eksplicit og implicit i videnskabelige tekster.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for udvalgte videnskabsteoretiske positioner herunder hvordan de kommer til udtryk i organisationsanalytiske positioner;
- redegøre for forskelle i grundantagelser i udvalgte tilgange til organisationsanalyse og arbejdet med folkesundhed i bred forstand.
Færdigheder
- påpege og argumentere for implikationerne af forskellige videnskabsteoretiske retninger for typen af organisationsanalytisk indsigt og tilgange til arbejdet med folkesundhed;
- identificere forskelle i normative antagelser og diskutere deres betydning for videnskabelige teksters budskaber;
- analysere, afkode og diskutere forskellige tekstyper og forholde sig til belægget for deres udsagn.
- bruge referencer fra pensum meningsfuldt.
Kompetencer
- præsentere selvstændige indsigter og velbegrundede refleksioner
i forhold til udvalgte organisationsanalytiske og folkesundhedsvidenskabelige emner; - forholde sig refleksivt til konkrete studier og de organisationsanalytiske og videnskabsteoretiske positioner, som de eksplicit eller implicit lader komme til udtryk.
Forelæsninger og holdundervisning med aktiv studenterdeltagelse. Der vil skulle forberedes oplæg og tekster i forbindelse med øvelser.
Et kompendium og tilvalgsmuligheder i Absalon. Lejlighedvis vil en bog eller dele af en bog indgå i pensum
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, 48 timer
- Prøveformsdetaljer
- Individuel eksamen.
Der udleveres tekster, som skal analyseres. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for udvalgte videnskabsteoretiske positioner herunder hvordan de kommer til udtryk i organisationsanalytiske positioner;
- redegøre for forskelle i grundantagelser i udvalgte tilgange til organisationsanalyse og arbejdet med folkesundhed i bred forstand.
Færdigheder
- påpege og argumentere for implikationerne af forskellige videnskabsteoretiske retninger for typen af organisationsanalytisk indsigt og tilgange til arbejdet med folkesundhed;
- identificere forskelle i normative antagelser og diskutere deres betydning for videnskabelige teksters budskaber;
- analysere, afkode og diskutere forskellige tekstyper og forholde sig til belægget for deres udsagn.
- bruge referencer fra pensum meningsfuldt.
Kompetencer
- præsentere selvstændige indsigter og velbegrundede refleksioner
i forhold til udvalgte organisationsanalytiske og folkesundhedsvidenskabelige emner; - forholde sig refleksivt til konkrete studier og de organisationsanalytiske og videnskabsteoretiske positioner, som de eksplicit eller implicit lader komme til udtryk.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Holdundervisning
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 145
- Eksamen
- 16
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOB20010U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se syllabus.
- Kapacitet
- 78 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lea de Chiffre Skovgaard (3-6f766e4376787167316e7831676e)
Underviser
Lea de Chiffre Skovgaard, Sofie á Rogvi
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende