Spørgeskemakonstruktion
Kursusindhold
I kurset gennemgås teorier, begreber og principper for spørgeskemakonstruktion og -validering og gennemførelse af spørgeskemaundersøgelser. De studerende gennemfører selv i grupper på 1-3 studerende udvikling af et lille spørgeskema samt afprøvning og revision af det samt anvendelse og bearbejdning af resultaterne.
Kursusopgaven skrives undervejs i kurset med vejledning i holdtimerne.
Questionnaire Construction
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kandidatuddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Forstå, at spørgeskemaer udvikles og vurderes i forhold til konkrete problemstillinger;
- Forstå hvad der menes med konceptualisering og variabelliste;
- Kende principper for item-konstruktion;
- Kende metoder til belysning af indholds-, begrebs- og kriterievaliditet samt reliabilitet;
- Kende metoder til måling af helbredsstatus;
- Redegøre for argumenter for valg mellem standardspørgeskemaer versus specifikke spørgeskemaer samt for udvikling af egne versus brug af andres spørgeskemaer;
- Kende basale forhold vedrørende skalakonstruktion og skalavalidering.
Færdigheder
- Kunne udarbejde en problemformulering;
- Kunne identificere nøglevariable;
- Kunne gennemføre konceptualisering for en nøglevariabel og udarbejde variabelliste;
- Kunne udarbejde et basalt spørgeskema;
- Kunne gennemføre præ- og pilotundersøgelser;
- Kunne teste spørgeskemaer i kognitive interviews;
- Kunne gennemføre spørgeskemaundersøgelser;
- Kunne tilrettelægge undersøgelser af validitet og reliabilitet;
- Kunne foretage indledende databehandling og –kontrol af resultater fra spørgeskema.
Kompetencer
- Ved anvendelse af viden fra spørgeskemaundersøgelser at kunne vurdere spørgeskemaers kvalitet ud fra en gennemgang af deres udviklingsproces, validering, anvendelse og resultater i forhold til givne problemstillinger;
- I forhold til tilrettelæggelse af egne spørgeskemaundersøgelser at kunne afveje fordele og ulemper ved at udvikle et spørgeskema selv eller vælge et standardspørgeskema;
- Kunne indgå kvalificeret i udvikling og indledende validering af et spørgeskema til videnskabelig anvendelse.
Forelæsninger og holdtimer
Lærebog: Fayers P, Machin D. Quality of Life: The Assessment, Analysis and Interpretation of Patient-reported Outcomes. 3rd ed. Wiley, 2016. 626 pp.
Bruges også i faget statistik på samme semester.
Grønvold M. Spørgeskemaundersøgelser (kap. 11). I: Jensen AB, Vallgårda S (red.). Forskningsmetoder i folkesundhedsvidenskab (5. udgave). Side 272-302. Munksgaard, 2019 (eller 6.udgave).
For meritstuderende: Der forventes kendskab til epidemiologi og statistik på min. BA-niveau.
Undervejs i holdtimerne får de studerende løbende individuel mundtlig feedback, og det sikres, at alle grupper får lejlighed til at stille spørgsmål, præsentere tekst, og får afklaret tvivlsspørgsmål med læreren i hvert modul.
I kurset indgår også peer-feedback, hvor hver gruppe præsenterer udkast til spørgeskema for en anden gruppe og får kritik og kommentarer.
Udbydes til meritstuderende. Søg via dette link:
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Aflevering af kursusopgave, som udarbejdes individuelt eller i
grupper.
Omfang:
1 studerende = maks. 10 normalsider
2 studerende = maks. 15 normalsider
3 studerende = maks. 20 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Eksamensperiode
Kriterier for bedømmelse
For at bestå kurset skal den studerende med udgangspunkt i pensum kunne udføre en grundig og sammenhængende proces med at udarbejde og afprøve et spørgeskema, hvor der demonstreres følgende færdigheder og kompetencer:
Færdigheder
- Udarbejde en problemformulering;
- Identificere nøglevariable;
- Kunne gennemføre konceptualisering for en nøglevariabel og udarbejde variabelliste;
- Udarbejde et basalt spørgeskema;
- Gennemføre præ- og pilotundersøgelser;
- Teste spørgeskemaer i kognitive interviews;
- Gennemføre en mindre spørgeskemaundersøgelse;
- Foretage indledende databehandling og –kontrol af resultater fra spørgeskema.
- Undersøge sammenhænge mellem items via korrelationer og reflektere over muligheder for skalakonstruktion.
- Argumentere for, hvordan metoder til belysning af indholds-, begrebs- og kriterievaliditet samt reliabilitet ville kunne anvendes i det videre arbejde med eget skema;
- Reflektere relevant over resultater og erfaringer i hvert af ovenstående trin.
Kompetencer
- Ved at sammenstille egne erfaringer på kurset med relevante dele af pensum skal den studerende kunne vurdere det udviklede spørgeskemas kvalitet i forhold til givne videnskabelige problemstillinger ud fra en gennemgang af udviklingsprocessen, præ- og pilotundersøgelser, kognitive interviews, den (sparsomme) gennemførte validering samt de indledende resultater.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 10
- Holdundervisning
- 21
- Forberedelse (anslået)
- 27
- Projektarbejde
- 80
- Total
- 138
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOA09003U
- ECTS
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Efterår og Blok 1
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 70 deltagere
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Mogens Grønvold (4-7274716945787a736933707a336970)
Underviser
Mogens Grønvold, Line Lund
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students