Klinisk farmaci
Kursusindhold
Klinisk farmaci søger at sikre en optimal og rationel brug af lægemidler til gavn for patienter og samfund gennem samarbejde mellem patienten, farmaceuten og andre sundhedsprofessionelle.
I følge the European Society of Clinical Pharmacy (ESCP) er klinisk farmaci en sundhedsspecialitet, der beskriver den kliniske farmaceuts aktiviteter og tjenester for at udvikle og fremme en rationel og hensigtsmæssig brug af lægemidler og medical devices. Klinisk farmaci omfatter alle de ydelser, der udføres af farmaceuter, der praktiserer på hospitaler, apoteker, plejehjem, hjemmepleje, klinikker og enhver anden setting, hvor lægemidler ordineres og anvendes. Det indebærer, at typen af aktivitet er relateret til patientens medicin eller dennes sundhed. Kliniske farmaceuter - gennem deres specifikke viden - sikrer den gavnlige anvendelse af lægemidler, ved at samarbejde med patienten og andre sundhedsprofessionelle om lægemiddelrelaterede spørgsmål og ved at uddanne om lægemidler.
Kurset fokuserer på den patientnære kliniske farmaci i alle sektorer af sundhedsvæsenet. I kurset får den studerende vigtige redskaber til at indgå i kliniske teams og løse udfordringer i lægemiddelbehandlingen for komplekse patienter i tværfagligt samarbejde. Dermed bliver de rustede til at se kritisk på, hvordan behandlingsvejledninger og anden viden om patientens tilstand bruges til at vurdere og kommunikere om lægemidler med både professionelle og patienter.
Clinical Pharmacy
kandidatuddannelsen i farmaci - valgfri
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Have viden om den komplekse patienter; det omfatter polyfarmaci, komorbiditeter, health illiteracy – sygdomme, lægemidler, bivirkninger, interaktioner
- Kende til redskaber, specielt systematikker omkring lægemiddelrelaterede udfordringer og bivirkninger
- Kende til kliniske guidelines og lægemiddelrekommendationer
- Kende til forskellige klinisk farmaci indsatser (medicinanamnese, medicingennemgange, indlæggelsessamtale, udskrivelsessamtaler)
- Kende til journalers opbygning, vigtige informationer for farmaceuten om patientens sygdomsbillede, parakliniske data og hvordan farmaceuter skriver noter
- Vide hvordan man indrager patienter og har en dialog om deres lægemiddelbehandlingen
- Kende til tværfagligt samarbejde med behandlingsansvarlig læge og andre sundhedsprofesionelle om patientens lægemiddelbehandling
- Kende til forskellige former for klinisk farmaci i alle sektorer og tværsektorielle udfordringer på medicinområdet
- Kende til måling af outcomes af klinisk farmaci indsatser og designs der kan anvendes i denne forskning
- Kende til principperne om Personlig Medicin
Færdigheder
- Identificere lægemiddelrelaterede problemer hos komplekse patienter
- Prioritere forslag til ændringer i lægemiddelbehandlingen
- Udfærdige en plan for ændringer i lægemiddelbehandlingen (f.eks. dosisjusteringer, seponering)
- Skrive noter i journal
- Identificere vigtige informationer i journaler og andre systemer (f.eks. parakliniske data og FMK)
- Bruge guidelines, lægemiddelrekommandationer og andre informationer om patienten i beslutninger om lægemiddelbehandling og kunne være kritiske overfor guidelines ifm. komplekse patienter
Kompetencer
- Indgå i effektive dialoger med patienten og dennes pårørende om patientens lægemiddelbehandling
- Indgå i konstruktive dialoger med behandlingsansvarlige læger og andre sundhedsprofessionelle om patienters lægemiddelbehandling
•Forelæsninger 16
•Klassetimer 16
•7 dages praktikophold (opdelt som 3,5 dage to gange over 6-8 uger)
•Midtvejsseminar 8 timer
Undervisningsformen er interaktiv og case fokuseret.
Klassetimer/forelæsninger vil omhandle kliniske farmaceuters
roller i forskellige praksis-settings og kliniske farmaceuter vil
give indblik i deres hverdag i eksempelvis akutmodtagelse,
psykiatri, ortopædisk-kirurgisk, lægemiddelinformation, plejehjem,
polyfarmaci-ambulatorie, almen praksis. Klassetimer vil også træne
i mundtlig og skriftlig præsentation af resultater af
medicingennemgange. De studerende arbejder i små grupper med
udvalgte praksissteder og udstationeres på 2 forskellige typer
praksissteder (både primær og sekundær sektor, f.eks.
hospitalsafdeling, klinisk farmaci gruppe i hospitalsapoteksregi,
almen praktiserende læger, ambulante klinikker, plejehjem). De
studerende arbejder med cases der leveres af praksisstederne og
omhandler lægemiddelbehandlingen af en rigtig patient eller
patientgruppe som praksisstedet finder kompleks – praksisstederne
definerer således problemer/udfordringer som de studerende skal
sætte sig ind i og udarbejde løsningsforslag til. De studerende
forbereder løsninger til praksissteder, præsenterer disse og, så
vidt mulig, følger op på dem.
- Viktil KK & Blix HS (red.), Klinisk farmasi - en lærebok. 2017, Fagbokforlaget, ISBN-978-82-450-2009-0
- Behandlingsvejledninger fra IRF's og medicinske selskabers hjemmesider
- Forelæsningsnoter: Lægges på kursushjemmesiden
- Andet udleveret materiale: Lægges på kursushjemmesiden
Du skal have bestået din bacheloruddannelse i farmaci samt have
bestået eller have været tilmeldt (udvist aktiv deltagelse) i
SFAK20021U Studieophold på Apotek for at blive tilmeldt kurset.
Søger du kurset som meritstuderende, skal du have bestået
SFKKIL110U farmakoterapi i praksis og SFAKB0021U Pharmaceutical
Policy eller have opnået tilsvarende kompetencer ved et andet
kursus. Dokumentation for tilsvarende kompetencer i form af
kursusbeskrivelse og resultat efter eksamen skal vedhæftes
ansøgningen.”
Det er ikke muligt at tage SVEK17001U Laboratory Animal Science Function ABD i samme blok, da obligatorisk undervisning på dette kursus overlapper med praktikperioden for klinisk farmaci.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kursusattest opnås ved at:
- Den studerende fremmøder og deltager på tilfredsstillende vis i forelæsninger, klassetimer, midtvejsseminar og i arbejdet med seks patient cases.
- Den studerende deltager på tilfredsstillende vis i en mundtlig fremlæggelse og drøftelse af 20 minutters varighed ved et midtvejsseminar. Denne del foregår i grupper af to, og efterfølges af opponering på andre grupper.
- Den studerende deltager på tilfredsstillende vis i en mundtlig fremlæggelse og drøftelse af 15 minutters varighed ved et seminar om forskning indenfor klinisk farmaci. Denne del foregår ved, at de studerende i grupper af to fremlægger og drøfter en selvvalgt forskningsartikel indenfor klinisk farmaci (ca. 15 minutter), hvorefter de opponerer på andre grupper i 1,5 timer. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- Have viden om den komplekse patienter; det omfatter polyfarmaci, komorbiditeter, health illiteracy – sygdomme, lægemidler, bivirkninger, interaktioner
- Kende til redskaber, specielt systematikker omkring lægemiddelrelaterede udfordringer og bivirkninger
- Kende til kliniske guidelines og lægemiddelrekommendationer
- Kende til forskellige klinisk farmaci indsatser (medicinanamnese, medicingennemgange, indlæggelsessamtale, udskrivelsessamtaler)
- Kende til journalers opbygning, vigtige informationer for farmaceuten om patientens sygdomsbillede, parakliniske data og hvordan farmaceuter skriver noter
- Vide hvordan man indrager patienter og har en dialog om deres lægemiddelbehandlingen
- Kende til tværfagligt samarbejde med behandlingsansvarlig læge og andre sundhedsprofesionelle om patientens lægemiddelbehandling
- Kende til forskellige former for klinisk farmaci i alle sektorer og tværsektorielle udfordringer på medicinområdet
- Kende til måling af outcomes af klinisk farmaci indsatser og designs der kan anvendes i denne forskning
- Kende til principperne om Personlig Medicin
Færdigheder
- Identificere lægemiddelrelaterede problemer hos komplekse patienter
- Prioritere forslag til ændringer i lægemiddelbehandlingen
- Udfærdige en plan for ændringer i lægemiddelbehandlingen (f.eks. dosisjusteringer, seponering)
- Skrive noter i journal
- Identificere vigtige informationer i journaler og andre systemer (f.eks. parakliniske data og FMK)
- Bruge guidelines, lægemiddelrekommandationer og andre informationer om patienten i beslutninger om lægemiddelbehandling og kunne være kritiske overfor guidelines ifm. komplekse patienter
Kompetencer
- Indgå i effektive dialoger med patienten og dennes pårørende om patientens lægemiddelbehandling
- Indgå i konstruktive dialoger med behandlingsansvarlige læger og andre sundhedsprofessionelle om patienters lægemiddelbehandling
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationen afvikles som en gruppeprøve, hvor de studerende
deles op i grupper af to. Ved eksaminationen fremlægger de
studerende en patient case fra deres praktikophold og analyserer og
perspektiverer denne på tilfredsstillende vis indenfor den kliniske
farmacis praksis (ca. 10 minutter). Efterfølgende bliver de
studerende eksamineret i ca. 20 minutter sammen. Denne del
indeholder også en eksamination i kursets teoretiske del.
Eksamen er uden forberedelsestid.
Bedømmelsen af den studerendes præsentation tager udgangspunkt i en helhedsbedømmelse af den studerendes fremlæggelse og diskussion. - Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
- Have viden om den komplekse patienter; det omfatter polyfarmaci, komorbiditeter, health illiteracy – sygdomme, lægemidler, bivirkninger, interaktioner
- Kende til redskaber, specielt systematikker omkring lægemiddelrelaterede udfordringer og bivirkninger
- Kende til kliniske guidelines og lægemiddelrekommendationer
- Kende til forskellige klinisk farmaci indsatser (medicinanamnese, medicingennemgange, indlæggelsessamtale, udskrivelsessamtaler)
- Kende til journalers opbygning, vigtige informationer for farmaceuten om patientens sygdomsbillede, parakliniske data og hvordan farmaceuter skriver noter
- Vide hvordan man indrager patienter og har en dialog om deres lægemiddelbehandlingen
- Kende til tværfagligt samarbejde med behandlingsansvarlig læge og andre sundhedsprofesionelle om patientens lægemiddelbehandling
- Kende til forskellige former for klinisk farmaci i alle sektorer og tværsektorielle udfordringer på medicinområdet
- Kende til måling af outcomes af klinisk farmaci indsatser og designs der kan anvendes i denne forskning
- Kende til principperne om Personlig Medicin
Færdigheder
- Identificere lægemiddelrelaterede problemer hos komplekse patienter
- Prioritere forslag til ændringer i lægemiddelbehandlingen
- Udfærdige en plan for ændringer i lægemiddelbehandlingen (f.eks. dosisjusteringer, seponering)
- Skrive noter i journal
- Identificere vigtige informationer i journaler og andre systemer (f.eks. parakliniske data og FMK)
- Bruge guidelines, lægemiddelrekommandationer og andre informationer om patienten i beslutninger om lægemiddelbehandling og kunne være kritiske overfor guidelines ifm. komplekse patienter
Kompetencer
- Indgå i effektive dialoger med patienten og dennes pårørende om patientens lægemiddelbehandling
- Indgå i konstruktive dialoger med behandlingsansvarlige læger og andre sundhedsprofessionelle om patienters lægemiddelbehandling
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 90
- Klinik
- 56
- Eksamen
- 20
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFAK22001U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- 36 studerende
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
- Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Ramune Jacobsen (15-74636f777067306c636571647567704275777066306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students