Studieophold på apotek (30 ECTS)
Kursusindhold
Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition og klinisk farmaceutiske ydelser herunder sundhedsydelser (medicingennemgange, medicinsamtaler, tjek på inhalation, behandlerfarmaceutordinationer mv), ligesom den studerende også får indblik i apotekets ledelse, økonomi og organisering. Kvalitetssikring, patientsikkerhed, indblik i farmaceutens rolle i den primære sundhedssektor samt tværfagligt samarbejde med andet sundhedspersonale indgår ligeledes i studieopholdet.
Den studerende og dennes vejleder på apotek udarbejder i fællesskab
en plan for studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige
fordeling og placering af den studerendes studierelaterede
aktiviteter.
Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får
lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne
funktioner.
Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets
specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt
samarbejde med patienter og fagpersoner. Herudover skal den
studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige opgaver,
dels i form af f.eks. særlige opgaver der har
anvendbarhedspotentiale for apoteket, dels i form af
studiebesøg, faglige vurderinger og en obligatorisk udstationering.
På PharmaSchool indgår endvidere et introduktions- og et
teoriforløb, som er en del af studieenheden. Disse forløb
indeholder både on-line- og fremmødeforelæsninger, praktiske
øvelser og gruppearbejde inden for b.la. følgende emner:
Kommunikationsteori og -praksis, ledelse og organisering på apotek,
sygehusfarmaci, klinisk farmaci, teknologi, sundhedsydelser,
patientsikkerhed, medicingennemgange, patientperspektiv,
tværfagligt samarbejde, selvmedicinering/egenomsorg,
skrankeekspedition, farmakoterapi, apoteksøkonomi, apotekets
rolle, etik mm.
Pharmacy Internship (30 ECTS)
kandidatuddannelsen i farmaci - obligatorisk
Studieopholdet har til formål:
- at få de studerende til at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation.
- at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner.
- at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket og i den øvrige sundhedssektor.
- at bringe de studerende i kontakt med patienter og øvrige brugere af sundhedsvæsenet.
- at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder, på apoteket, i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen.
- at få de studerende til at integrere og afprøve den teoretiske viden fra forudsætningsfagene i praksis.
LÆRINGSMÅL:
Viden
a. Kan redegøre for hovedpointer indenfor følgende farmaceutisk praktiske vidensområder
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patientsikkerhed/medicinsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a. Har præsteret og beskrevet færdigheder indenfor følgende farmaceutiske praksisemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patientsikkerhed/medicinsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
b. Kan demonstrere gode skriftlige og mundtlige formidlingsevner
c. Kan demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed
Kompetence
a. Har udviklet refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via konkrete opgaver og interageren på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere tillært viden og færdigheder på et samfundsniveau.
b. Kan demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
6 måneder på apotek. På Fakultetet afholdes desuden et obligatorisk ort introduktionsforløb (Start på apoteksdage) (fra 2024 de to første dage i februar. Mødedag 1 på Pharma, mødedag 2 på 1/2 dag on-line) og et teoriforløb, som er en del af studieenheden i marts Ud over Start på apotekdage vil der blive arbejdet med diskussionsfora på studieenheden.
- Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
- Tindall WN, Skrabal MZ, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice, Wolters Kluwer Health; seneste udgave
- Materialer på kursushjemmesiden i forbindelse med Start-på-apotek-dagene og Københavner-uge
- Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
Henvendt til studerende uden en nordisk gymnasial uddannelse:
Studieprøven i dansk skal være bestået med mindst karakteren 7 i
hver af prøvens fire delelementer.
Desuden forventes det, at ansøger har vedligeholdt fagligt
relevante kompetencer forud for ansøgning om optagelse.
Henvendt meritansøgere:
Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de
studerende har opnået viden svarende til indholdet i følgende
fagelementer: SFAK20017U Toxicology and Drug Safety, SFAKB0021U/E
Pharmaceutical Policy og SFAK20019U Farmakoterapi.
Løbende feedback er lagt ud til vejlederne på apoteket, ligesom vejlederen fra 2024 varetager en del af den undervisning som før lå placeret på Start på Apotekdage. Der gives 5 minutters individuel mundtlig feedback pr. studerende ifm. den mundtlige afsluttende eksamen.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kursusattest SFAK20021E (2,5 ECTS) - Løbende bedømmelse bestås
ved at den studerende
har indsendt "Attest for gennemført studieophold" underskrevet af vejleder på apoteket. - Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at kunne opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
-
udvise et passende fagligt vidensniveau (dybde)
Færdigheder
-
overholde opstillet tidsplan
-
udføre en tilfredsstillende afrapportering, både løbende og ifm. aktivitetsoversigtsudfyldelse
-
beskæftige sig med emner, der dækker kursusbeskrivelsens målbeskrivelse (bredde)
-
udvise et passende fagligt færdighedsniveau
-
gennemgå en faglig udvikling
-
udføre skrankeekspeditioner og medicingennemgange, samt deltage ved medicinsamtaler/compliancesamtaler og behandlerfarmaceutordinationer
Kompetencer
-
udvise et fagligt engagement
-
blive integreret på et apoteket
- ECTS
- 12,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- En samlet opgave af max 9 siders omfang (hvor hver delopgave må
være max 3 sider) skal omhandle:
• En lægemiddelekspeditionsmæssig/etisk problemstilling
• En organisatorisk/ledelsesmæssig/økonomisk problemstilling
• En valgfri problemstilling - Krav til indstilling til eksamen
-
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
Kunne redegøre for hovedpointer indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patientsikkerhed/medicinsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a) Kunne beskrive færdigheder indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patientsikkerhed/medicinsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
b) Samt kunne fremvise gode skriftlige formidlingsevner, og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a) Kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
b) Kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min.
- Prøveformsdetaljer
- Den studerende forbereder præsentationer inden for alle
nedenstående prædefinerede emner og medbringer disse præsentationer
til den mundtlige eksamination:
1) Klinisk farmaci, sundhedsydelser, bæredygtighed og/eller tværfagligt samarbejde
2) Patientperspektivet
3) Valgfrit emne
4) Kommunikation, faglig formidling og/eller skrankerådgivning
5) Patientsikkerhed, kvalitet og/eller etik
6) Økonomi, ledelse og/eller organisation
I forbindelse med den mundtlige eksamination trækker den studerende et af ovenstående 6 emner ved at slå med en terning. Derefter giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksamineret med udgangspunkt i præsentationen og i et af de øvrige emner. Præsentationerne skal have hovedvægt på refleksive og læringsmæssige aspekter ift. de konkrete emner. - Krav til indstilling til eksamen
-
Kursusattest SFAK20021E (2,5 ECTS) - løbende bedømmelse skal være bestået med udgangen af juli måned for at den studerende kan indstilles til den mundtlige eksamen som afholdes midt august
- Hjælpemidler
-
Det er tilladt at medbringe USB stik med præsentationer af de 6 prædefinerede emner (beskrevet ovenfor), ligesom den studerende også har mulighed for at medbringe talepapir og pointer til pc.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
Viden
a. kunne redegøre for hovedpointer indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejd0e i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patientsikkerhed/medicinsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a. kunne beskrive færdigheder indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:l
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patientsikkerhed/medicinsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
b. samt kunne fremvise gode mundtlige formidlingsevner, og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a. kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver og interageren på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
b. kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 39
- Feltarbejde
- 130
- Praktik
- 525
- Vejledning
- 55
- Eksamensforberedelse
- 55
- Total
- 824
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFAK20021U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
(26 uger).
Det er EU-lovbefæstet, at studieophold på apotek skal vare 26 uger - Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
26 uger på forårssemestret.
- Kapacitet
- 180 studerende.
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lotte Stig Nørgaard (14-6f72777768317172756a646475674376787167316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students