Naturgrundlaget 2B - Vegetation og økologi
Kursusindhold
Kurset kombinerer viden om økologiske processer, jord og
vegetation med forståelse af de vigtigste danske økosystemer. De
studerende bliver fortrolige med økologiske samt
planteproblemstillinger, almindelige plantearter, arbejdsmetoder og
terminologi.
I kurset gives en oversigtsmæssig gennemgang af den danske
vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af
den udvikling, der er baggrund for og er med til at forklare den
aktuelle vegetation. Der fokuseres på danske vegetationstyper i det
åbne land og deres økologiske forudsætninger. Beskrivelse af
økosystemernes artssammensætning tager udgangspunkt i et basalt
kendskab til omkring 200 almindeligt forekommende danske
plantearter. Der bruges såvel videnskabelige som danske artsnavne.
En betydelig del af kurset bygger på konkrete eksempler, her ikke
mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under
ekskursioner.
Natural Resources 2B - Vegetation and Ecology
Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne
forstå det økologiske naturgrundlag, dvs. samspillet mellem
lokalitet, vegetation og arealanvendelse i byer og det åbne land i
Danmark. Gennem kurset får de studerende et økologisk- og
plantevidenskabeligt vidensgrundlag for at kunne foretage
byplanlægning og landskabsforvaltning på en miljømæssig og
plantemæssig kvalificeret måde.
Viden:
- Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse
- Identificere vigtige danske plantearter og vegetationstyper
- Relatere økologiske teorier til viden om
jord–plante-interaktioner
Færdigheder:
- Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur
- Analysere naturlige og menneskeskabte vegetationstyper og
økosystemer
- Opnå et plantearts-kendskab, som er nødvendigt for at varetage
opgaver inden for byplanlægning, landskabsarkitektur og
landskabsforvaltning
Kompetencer:
- Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte
økosystemer på en bæredygtig måde
- Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier
og etiske principper
- Diskutere og vurdere muligheden for at bevare eller øge
biodiversiteten i landskabet og i byen
Ved forelæsningerne gennemgås basale økologiske og plante-og jordvidenskabelige principper og her introduceres de hyppigste økosystemer i både de danske byer og i det åbne land. I øvelser og case-studies indøves kendskab til arter og plantevækstfaktorer. Ved ekskursionerne studeres karakteristiske danske urbane samt rurale vegetationstyper.
Se kursuslitteratur på Absalon.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- 4 timers praktisk skriftlig eksamen. Kursusansvarlig uddeler planter ved eksamens start og nye planter igen efter 2,5 time.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Dansk Flora - Frederiksen et al. Gyldendal
Den Nye Nordiske Flora - Mossberg; Stenberg. Gyldendal
Danmarks Flora efter voksested - Giversen et al.
Lup, dissektionssæt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Ved reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination 20 minutter med 20 minutters forberedelse.
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Forberedelse (anslået)
- 62
- Teoretiske øvelser
- 20
- Praktiske øvelser
- 40
- Ekskursioner
- 48
- Eksamen
- 4
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NPLB17001U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Marian Ørgaard (3-7173694474706972326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students