Bevægelsespsykologi
Kursusindhold
Overordnede teoretiske fokuseringer:
- Bevægelsespsykologi og fænomenologisk inspireret bevægelsespædagogik. Aktuelle forskningstendenser.
- Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
- Praktikerforskning med et narrativt perspektiv.
Tematiske fokuseringer
- Det bevægelsespædagogiske/idrætspædagoiske felt: Kroppens betydning for personlig og social udvikling. Idrættens og bevægelsens potentialer til at kunne styrke livsglæde, kropskontakt, tillid, fællesskab og identitetsudvikling i forhold til fx børn, unge eller særlige målgrupper.
- Det professionspersonlige felt: Kroppens sprog i professionel praksis. Om kontakt, nærvær lederskab og personlig kommunikation. Ny international ledelsesteori og professionsforskning med fokus på kunst, krop og mindfullness.
- Det terapeutiske felt: Om krop og eksistens,
bevægelsespsykologi, kropsterapi og danseterapi.
Kurset indholder desuden en samklang af bevægelse og teori.
The Psychology of Movement, Health Education and Research into Practice
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Viden:
Den studerende skal erhverve sig viden om
- Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
- En bevægelsespsykologisk og fænomenologisk inspireret pædagogisk tilgang til krop, bevægelse og idræt og åbent og kritisk kunne forhold sig til relevansen af at arbejde med et helhedsorienteret kropssyn i forhold til forskellige problemstillinger og mangfoldige idrætslige kontekster.
- Især opnå viden om, hvordan der kan arbejdes med ovenstående i det bevægelsespædagogiske, professionspersonlige eller terapeutiske felt.
Færdigheder:
Den studerende vil opnå færdigheder i at kunne arbejde med en
narrativ, kreativ og praktikerfokuseret forskningstilgang, der
tager udgangspunkt i empiri fra praksis og forholder sig til
relevant teori og praksis inden for det fagets emneområde
Kompetencer:
Den studerende skal
Opnå kompetence til at arbejde med en bevægelsespsykologisk,
pædagogisk og praktikerforskningsfokuseret tilgang til idræt og
bevægelse.
Blive i stand til at undersøge potentialet i at arbejde med at
helhedsorienteret kropssyn med fokus på personlig og social
udvikling i mangfoldige idrætslige kontekster.
Udvikle kompetent kendskab til mulige anvendelsesmuligheder
indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser,
projektleder, konsulent, leder eller forsker, herunder indsigt i
egne ressourcer og udviklingsmuligheder.
Forelæsninger, gruppearbejder, praksisøvelser, feltarbejde, studenterpræsentationer og diskussioner.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BA-uddannelse.
Der indgår tre studieopgaver og en projektopgave i forløbet. De studerende får peerfeedback og mundtlig feedback på 1. studieopgave. Skriftlig feedback på 2. studieopgave, mundtlig feedback på 3. studieopgave samt peerfeedback og mundtligt feedback på projektopgaven.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min uden forberedelseSkriftlig aflevering, løbende under kurset
- Prøveformsdetaljer
- Opgaveoplæg udleveres ved studiestart og det skriftlige oplæg
(en studerende max 8 sider, to studerende max 10 sider, 3
studerende max 12 sider á 2400 anslag inkl. mellemrum og ekskl.
forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Tekst ud
over det tilladte vil ikke blive bedømt) afleveres en uge inden
eksamen, hvorefter der eksamineres i oplægget ved den mundtlige
prøve (som er uden forberedelse), baseret på en praktikerorienteret
narrativ forskningstilgang med inspiration fra kunstneriske
forskningsmetoder.
Der gives en samlet bedømmelse.
Den mundtlige prøve er individuel eller i gruppe. Ved individuel prøve er varigheden 30 min. inkl. votering. Ved gruppeprøve er varigheden 45 min. inkl. votering, uanset om man er 2 eller 3 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
-
At den studerende har fået godkendt de obligatoriske studieopgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Som ordinær eksamen.
Godkendte obligatoriske opgaver kan genbruges til reeksamen - ikke-godkendte opgaver skal genafleveres senest 3 uger inden reeksamen.
Reviderede versioner af tidligere bedømte afleveringer kan genbruges ved reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 18
- Holdundervisning
- 14
- Forberedelse (anslået)
- 70
- Teoretiske øvelser
- 18
- Praktiske øvelser
- 10
- Projektarbejde
- 72
- Vejledning
- 2
- Eksamen
- 2
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNEK22000U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
C1Derudover mulighed for placering i skemagruppe D
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Helle Winther (8-6b7a6c71776b68754371687b76316e7831676e)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende