Kvantitative metoder
Kursusindhold
- Videnskabsteoretiske præmisser for kvantitative analyser.
- Fremgangsmåder ved kvantitative analyser i hhv. sociologisk og psykologisk kvantitativ idrætsforskning.
- Kurset giver den studerende en indføring i hvad kvantitative metoder er - samt hvorfor og hvordan de anvendes. Kurset beskæftiger sig indgående med spørgeskemametoden. Der lægges vægt på metodologiske færdigheder såvel som praktiske færdigheder ved gennemførelse af spørgeskemaundersøgelser. Videre undervises der i analyse af kvantitative data - både i form af beskrivende statistik og statistisk modellering.
- I fællesskab gennemfører hele holdet en spørgeskemaundersøgelse
af et fælles emne. De studerende arbejder i grupper, hvor der
udvælges et specifikt forskningsspørgsmål og tilhørende hypoteser.
Herefter konstrueres der spørgeskemaspørgsmål til det fælles
spørgeskema, som kan undersøge forskningsspørgsmålene og teste
hypoteserne. Videre skal forskningsspørgsmålene analyseres ved brug
af de fælles indsamlede spørgeskemadata og der afleveres en
eksamensopgave i form af en analyserapport, for hver gruppe. Det
anbefales at være 2-3 studerende i hver gruppe.
Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i: - Processen; fra forskningsspørgsmål til Hypotesedannelse til variable
- Operationalisering af begreber
- Spørgeskemakonstruktion
- Spørgsmålskonstruktion
- Validering
- Piloting
- Stikprøveteori og valg
- Spørgeskema distribution og indsamling
- Indtastning, kodning, testning og rensning af data
- Deskriptive statistiske analyser
- Bivariate analyser og hypotese (signifikans) tests
- Multivariate analyser
- Fortolkning af analyser
Obligatorisk opgave:
Midtvejs i kurset (før spørgeskemaer sendes ud) skal hver gruppe aflevere en skriftlig beskrivelse af og begrundelse for deres problemformulering, forskningsspørgsmål, hypoteser, variable og operationalisering af variable (de konkrete spørgeskemaspørgsmål).
Quantitative Methods
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Viden
Den studerende skal erhverve grundlæggende viden om kvantitative
metoder, deres anvendelse og relevans i forhold til forskellige
socialvidenskabelige problemstillinger og idrætslige
kontekster.
Den studerende skal opnå indsigt i og kompetence til at udvælge, anvende og kritisk reflektere over kvantitative metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning.
Færdigheder
At kunne udføre en spørgeskemaundersøgelse
At kunne analysere spørgeskemadata af både parametrisk og non-parametrisk art ved hjælp af både univariate og multivariate statistiske analysemetoder.
Kompetencer
At kunne forstå og forholde sig kritisk til egen og andres kvantitative forskning.
At kunne relatere og anvende forskellige kvantitative målemetoder og analyseteknikker i forhold til praktisk relevante problemstillinger og idrætslige kontekster.
At have forståelse for og kendskab til de kvantitative metoders betydning indenfor idrætsforskningen og mulige anvendelsesmuligheder indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser, projektleder, konsulent, leder eller forsker.
Forelæsninger, workshops, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BA-uddannelse.
De studerende modtager løbende feedback fra underviser og de andre studerende på holdet angående deres forskningsspørgsmål, hypoteser, spørgeskemaspørgsmål, stikprøvebeskrivelse og statistiske analyser.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, udarbejdes løbende
- Prøveformsdetaljer
- Hjemmeopgave som udarbejdes løbende gennem kurset med aflevering i slutningen af kurset. Hjemmeopgaven udarbejdes af de studerende parvis, max 20 sider (á 2400 anslag inkl. mellemrum, ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag). Sider ud over det tilladte vil ikke blive bedømt.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Det er muligt ved reeksamen at aflevere opgave individuelt, hvis der kun er én tilmeldt og i så fald skal opgaven være max 15 sider og øvrige vilkår som ved ordinær eksamen.
Reviderede versioner af tidligere bedømte afleveringer kan genbruges ved reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 220
- Praktiske øvelser
- 56
- Eksamen
- 80
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNEK15010U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
-
A1 og A2
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Glen Nielsen (8-69706b676e7567704270677a75306d7730666d)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende