Motorisk udvikling og indlæring
Kursusindhold
- Introduktion til de neurofysiologiske principper som underligger motorisk præstation
- Oversigt over det motoriske system
- Gennemgang af det motoriske systems udvikling igennem livet
- Præsentation af mekanismer af betydning for motorisk indlæring og god motorisk præstation
- Oversigt over samspillet mellem fysisk aktivitet, indlæring og hjernens plasticitet
- Arbejde med problemstillinger relateret til motorisk indlæring og god motorisk præstation
- Præsentation af metoder til undersøgelse af den motoriske udvikling og indlæring
Motor Development and Learning
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Viden:
- Opnå generel viden om de forskellige udviklingstrin individet gennemgår, herunder motorisk udvikling og aldring
- Opnå basal viden om centrale neuroanatomiske strukturer og deres udvikling
- Opnå kendskab til undersøgelsesteknikker relateret til motorisk funktion og forståelse for deres anvendelse
- Opnå indsigt i teorier omkring motorisk indlæring og god motorisk præstation fra et neurofysiologisk og neuropsykologisk perspektiv
- Opnå viden om neuroplasticitet og dens betydning for motorisk udvikling og indlæring
Færdigheder:
- Kunne strukturere og argumentere for aldersrelateret motorisk træning
- Kunne diskutere neurofysiologiske og neuropsykologiske mekanismer som understøtter god motorisk præsentation
- Kunne anvende viden omkring neuroplasticitet og de neuroprotektive effekter af fysisk aktivitet til at argumentere for en fysisk og mentalt aktivt livstil
- Opnå praktisk evne til at designe og gennemføre undersøgelser af motorisk funktion herunder funktionelle tests og simple laboratorietests
- Kunne designe og udføre (simple) eksperimentelle forsøg, der tester en relevant problemstilling relateret til motorisk udvikling og indlæring og kunne diskutere denne i forhold til den eksisterende fysiologiske viden (udvælge og forholde sig til relevant litteratur)
Kompetencer:
- Kunne diskutere hvilke forhold, der ligger til grund for udførelsen af motoriske opgaver
- Kunne diskutere betydningen af faktorer som alder og træningsform for motorisk funktion
- Kunne analysere og diskutere valg af trænings- og testmetoder i forhold til specifikke målgrupper og integrere denne viden, for derigennem forstå årsagssammenhænge
- Kunne tilegne sig specifik, detaljeret viden om teorier/mekanismer af betydning for den motoriske udvikling samt diskutere denne
- Kunne formidle eksperimentelle forsøgsresultater og diskutere disse i forhold til eksisterende fysiologisk forskning
Forelæsninger og kollokvier
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Kursus i fysiologi og anatomi eller tilsvarende anbefales.
Den studerende udarbejder en synopsis til 3 af kursets 4 temaer. Der er mulighed for at få mundtlig vejledning på dette arbejde igennem kurset og arbejdet involverer ligeledes peer feedback.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 minSkriftlig aflevering, løbende under kurset
- Prøveformsdetaljer
- Individuel mundtlig prøve uden forberedelse, 20 min, inkl.
votering, som tager udgangspunkt i et tilfældigt udtrukket
spørgsmål fra kursets emner samt den
skriftlige individuelle aflevering, udarbejdet løbende under kurset.
Mundtlig eksamen og skriftlig aflevering vægtes ligeligt i den samlede bedømmelse. - Krav til indstilling til eksamen
-
Den skriftlige aflevering er en forudsætning for at kunne gå til eksamen og består i, at den studerende afleverer en skriftlig opgave til 3 af kursets 4 temaer. Omfanget af hver opgave er max 4 sider (á 2400 anslag, inkl. mellemrum, excl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag). Tekst, der overskrider det tilladte antal anslag vil ikke blive bedømt. Skriftlige opgaver afleveres 1 uge før eksamen.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Til den mundtlige eksamen må den studerende medbringe sine skriftlige afleveringer samt en disposition for eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Afleveret skriftlig opgave kan genbruges ved reeksamen og ellers skrives en ny som afleveres senest 2 uger før reeksamen.
Reviderede versioner af tidligere bedømte afleveringer kan genbruges ved reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 107
- Praktiske øvelser
- 28
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNEB14017U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
-
C1
- Kapacitet
- 50
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Anke Ninija Karabanov (4-64716e684371687b76316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students