Idrætsfagets videnskabsteori (VtIdr)
Kursusindhold
Indføring i idrætsfagets videnskabsteori og etik. Såvel naturvidenskabelige som humanistiske og samfundsvidenskabelige videnskabsteorier belyses i relation til idræt.
Kurset indeholder endvidere en introduktion til etiske aspekter knyttet til fagets udøvelse, til idrætsforskningen og til etiske problemstillinger i idrætsverdenen.
Philosophy of Sports Science (VtIdr)
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Kompetencer
Ved kursets udgang opnår den studerende kompetender til at:
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til idrætsfaget
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til idrætsfagets metoder og fagets rolle i samfundet.
- Udvise faglig selvforståelse og forståelse af idrætsfagets forhold til tilgrænsende fagfelter og discipliner.
- Diskutere forskellige opfattelser af, hvad videnskab er gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorientere og strategisk forskning til innovation, herunder implikationerne af data-intensiv forskning (ofte kaldet big data science).
Færdigheder
Ved kursets udgang opnår den studerende færdigheder i at:
- Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i relation til idrætsfaget.
- Identificere metodologiske og epistemologiske problemer i relation til idrætsfaget.
- Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til idrætsfaget.
Viden
Ved kursets udgang opnår den studerende viden til at:
- Beskrive udvalgte etiske teorier, herunder pligtetiske og utilitaristiske argumentationsformer.
- Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over idrætsfaget som videnskab.
- Beskrive idrætsfagets samfundsmæssige rolle og betydning samt træk af idrætsfagets historiske og institutionelle baggrund.
- Beskrive videnskabelige processer i idrætsfaget gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, herunder data-intensiv forskning.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis – med særlig fokus på problemstillinger relevante for forskning og uddannelse inden for idræt, herunder den historiske baggrund for eksisterende regler for dataindsamling og datahåndtering.
Undervisningen foregår ved forelæsninger og gruppetimer. Undervisningsplanen fremgår af kursushjemmesiden på Absalon.
Se Absalon for kursuslitteratur
For at følge kurset anbefales et fagligt niveau svarende til de grundlæggende kurser på første studieår af bacheloruddannelsen i idræt.
Der gives skriftlig feedback på afleveringsopgaver (ikke obligatoriske) og mundtlig feedback på fremlæggelser.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, 48 timer
- Prøveformsdetaljer
- 48 timers skriftlig opgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 141
- Øvelser
- 21
- Eksamen
- 16
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNDB19006U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- 125
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Sara Green (10-78667766336c776a6a73456e736933707a336970)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende