Geologiens videnskabsteori (VT Geol)
Kursusindhold
Geologiens videnskabsteori:
Vi vil behandle geologi som et forsknings- og uddannelsesfelt
sammensat af flere delfelter, hvordan det passer ind i videnskaben
som institution, og de teoretiske problemstillinger, der har været
historisk og er i øjeblikket vigtige for disciplinen og dens
udøvere i sociale og kulturelle sammenhænge. Vi vil også
undersøge, hvordan videnskaben generelt bruger mange forskellige
metoder, og hvordan geovidenskaberne anvender en markant række af
metoder, der involverer en række forskellige datakilder. Vi vil
desuden diskutere, hvordan videnskabelige opdagelser nogle gange
fører til videnskabelige kontroverser, og hvordan nogle
kontroverser kan føre til en videnskabelig revolution, hvor
praktikere må opgive noget tidligere aftalt viden
Geoetik og samfundspolitik:
For at fortsætte diskussionen om geologiens nuværende praksis og
dens sociale relevans, vil vi gennemgå en række centrale etiske
begreber og nyligt udviklede geoetiske konstruktioner, mens vi
arbejder med etiske sager relateret til geologi. Vi vil også
diskutere det danske kodeks for forskningsintegritet og lovgivning
om videnskabelig uredelighed og 'the Cape Town Statement on
Geoethics'. Vi vil fokusere på forholdet mellem viden og
værdier, når vi giver videnskabelig rådgivning, især når vi
diskuterer geologiske hændelser, der kan forårsage skade, og
etikken i at kommunikere denne risiko. Vi vil diskutere forholdet
mellem videnskab, videnskabspolitik og geologi, herunder hvordan
geologisk praksis og forskning påvirkes af regeringspolitikker, og
hvordan geologisk praksis og forskning påvirker regeringsudvikling
og -udførelse.
Geologi og bæredygtighed:
Vi vil også diskutere fremkomsten af bæredygtighedsvidenskab og
hvordan geovidenskaberne – især geologien – deltager i denne
grundlæggende tværfaglige tilgang til at studere problemer, der
ikke kun adresserer nutidens problemer, men hvordan de samme
problemer vil påvirke fremtidige generationer.
Philosophy of Geology (VtGeol)
Bacheloruddannelse i geologi-geoscience
Kompetencer
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til geologi
- Udvise faglig selvforståelse og forståelse af den geologiske videnskabs forhold til tilgrænsende fagfelter og discipliner.
- Diskutere forskellige opfattelser af, hvad videnskab er.
Færdigheder
- Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i relation til geologi.
- Identificere metodologiske og epistemologiske problemer i relation til geologisk videnskab.
- Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til geologi.
Viden
- Beskrive udvalgte etiske teorier
- Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over geologisk videnskab.
- Beskrive videnskabelige processer i geologi.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis – med særlig fokus på problemstillinger relevante for geologisk forskning og uddannelse.
Undervisningen foregår ved forelæsninger og øvelser. Undervisningsplanen fremgår af kursushjemmesiden på Absalon
Se Absalon, når kurset er oprettet.
For at følge kurset anbefales et fagligt niveau svarende til de grundlæggende kurser på første studieår af BSc-uddannelsen geologi-geoscience.
Undervisningen vil foregå på både dansk og engelsk.
Der gives mundtlig og skriftlig feedback på skriftlige opgaver.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Den endelige karakter bliver baseret på 3 skriftlige opgaver afleveret på specifikke datoer i løbet af kurset. Hver opgave gives en score mellem 0 og 100 point og bedømmelsen af opgaverne vægter med henholdsvis 30%, 30% og 40%. Udarbejdelse af den sidste skriftlige opgave indebærer at bruge materiale udarbejdet af alle kursets studerende, produceret i løbet af et gruppeforløb over flere uger, som afsluttes den sidste undervisningsgang. Studerende, som ikke afleverer deres del af gruppearbejdet og som ikke deltager i den afsluttende undervisningsgang, vil ikke kunne aflevere den sidste skriftlige opgave. I tilfælde af sygdom ved den sidste undervisningsgang, skal der træffes aftale med underviseren om aflevering af den sidste opgave.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
- Reeksamen
-
Reeksamen består af to dele: de samme 3 skriftlige opgaver, som skrives i løbet af kurset, samt en 2 timers skriftlig hjemmeopgave, som afholdes i reeksamensugen.
De studerende skal have afleveret de samme 3 skriftlige opgaver, som udgør den ordinære eksamen senest 2 uger før den 2-timer skriftlige hjemmeopgave.
Karakteren gives ud fra en samlet vurdering af de 3 skriftlige opgaver og den skriftlige hjemmeprøve.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 157
- Øvelser
- 21
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNDB19001U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- 64
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Kristine Cecile Harper (3-70686d456e736933707a336970)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende