Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UvMat)
Kursusindhold
Vi fordyber os i udvalgte emner vedr. tal, algebra og stokastik. Det gymnasiale stof genbesøges fra et underviserperspektiv, på basis af universitetsmatematik som I har lært i forudsætningskurserne, særlig LinAlg og An0. Der arbejdes specielt med : kombinatorik og induktionsbeviser; polynomier; logiske aspekter af ligningsløsning; decimalrepræsentationer og delmængder af de reelle tal; modellering med funktioner og følger, herunder regressionsmetoder; elementær sandsynlighedsregning.
Mathematics in a Teaching Context (UvMat)
Bacheloruddannelsen i matematik
Den tilstræbte viden er en uddybning af forudsætningskurserne inden for det det angivne indhold med henblik på udvalgte emner fra gymnasiets matematikpensum. Dette sker gennem bla. kompetencerne at
- løse mere krævende faglige opgaver i de behandlede emner
- udvælge eller udarbejde sammenhængende præsentationer af delemner
- formulere opgaver indenfor emnerne, herunder mere udfordrende og problemorienterede
- forholde sig kritisk til relevante ressourcer i arbejdet (herunder teknologiske hjælpemidler, internetsider og lærebøger)
- arbejde med de behandlede emners betydning (fx brug) i andre gymnasiefag
samt andet selstændigt arbejde med gymnasiet kernestof.
Hertil forventes den studerende ved kursets slutning at beherske færdigheder i form af teknisk formåen inden for traditionelle blyant-papir teknikker, anvendelser af matematikprogrammer og informationssøgning på internettet.
3 timers forelæsninger og 5 timers øvelser og vejledning per uge i 7 uger.
A. Sultan og A. Artzt: The Mathematics that every secondary school math teacher needs to know (2. udg., Routledge 2018).
Analyse 1 (An1) senest i samme blok
Det er ok at tage Analyse 1 sideløbende i blok 4, men forudsætningskurserne (An0, LinAlg, MatIntro) bruges intensivt og skal derfor være bestået.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 5 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Den skriftlige stedprøve er en ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Krav til indstilling til eksamen
-
Godkendelse af mindst 4 ud af 7 ugentlige opgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
KU’s eksamenshus stiller computere til rådighed ved ITX-eksamenen.
Egne digitale hjælpemidler, såsom computer, tablet, lommeregner, mobiltelefon mv. må ikke medbringes.Bøger, noter og lignende kan medbringes i papirform eller uploades før eksamen og tilgås digitalt fra ITX-computeren. Læs mere om dette på Studieinformation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
- Reeksamen
-
Som den ordinære eksamen.
For at gå til re-eksamen skal mindst 4 ud af de stillede 7 opgaver være godkendt. Hvis dette krav ikke blev opfyldt under kurset, skal alle de ikke-godkendte opgaver genafleveres og godkendes senest tre uger før begyndelsen af re-eksamensugen.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre, at vedkommende lever op til fagets målbeskrivelse.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 21
- Forberedelse (anslået)
- 97
- Teoretiske øvelser
- 21
- Vejledning
- 14
- Eksamen
- 53
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NMAA05016U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
-
C
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Carl Winsløw (7-7c6e737871747c456e736933707a336970)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende