Matematisk modellering (Model)
Kursusindhold
Dette kursus er en introduktion til de redskaber og processer bag matematisk modellering, som omhandler overgangen fra virkelighed til modeller og tilbage til virkeligheden:
1. Et virkeligt problem bliver oversat til et matematisk
problem.
2. Det matematiske problem løses indenfor en matematiske kontekst.
3. Løsningen oversættes og fortolkes i den tilsvarende biologiske,
økonomiske, … kontekst, og diskuteres i hvilket omfang modellen er
realistiske.
Vi arbejder med flere matematiske værktøjer, såsom
differentialligninger, stokastiske simulationer og agent-baserede
modeller. Kurset er meget praktisk og der programmeres i høj grad i
Maple.
Kurset illustrerer hvordan matematiske modeller er blevet en stor
del af det moderne liv og støtter vigtige beslutninger i samfundet.
Eksempler vil blive hentet fra epidemiologi (f.eks. covid),
økonomi, biologi, fysik, sociologi, og daglige situationer. Vi
kombinerer praktiske, teoretiske, og videnskabelige modeller. Det
sker på en sådan måde, at studerende der sigter mod gymnasiet
udvikler en portfolio med modeller, der kan bruges i undervisning,
mens studerende indenfor ren matematik, statistik, matematisk
økonomi, og fysik udvikler evnen til at anvende matematik i
konkrete virkelige situationer.
Mathematical Modelling (Model)
Bacheloruddannelsen i bioinformatik
Bacheloruddannelsen i matematik
Viden:
De studerende vil lære: tre-fase diagrammet i matematisk
modellering; grundlæggende matematisk værktøj til modellering,
såsom differentialligninger, simulationer, og data analyse; at
skrive projektrapporter; grundlæggende teknikker til Maple
programmering til at analysere modeller.
Færdigheder:
Ved kursets afslutning vil de studerende have færdigheder i at:
anvende modelleringsteknikker til analyse af modeller; identificere
valgte, samt potentielle, antagelser og simplificeringer af en
model; identificere virkelige problemer der kan formuleres
matematisk; oversætte virkelige problemer til matematiske problemer
og løse dem; fortolke de opnåede matematiske løsninger i forhold
til virkeligheden.
Kompetencer:
Ved kursets afslutning forventes at de studerende kan bygge og
analysere matematiske modeller; forstå modellens begrænsningerne;
diskutere modellens anvendelse; fortolke modellens resultater i
forbindelse med det virkeligt problem hvor modellen stammer
fra.
12 timer forelæsninger/videoer, 28 timer øvelser (bl.a. med Maple) og 6 timer til prøver i alt i uger 1 til 7.
Se Absalon.
Analyse 1 (An1) og Linear Algebra eller tilsvarende. Erfaring i programmering, såsom den opnået i NumIntro, er fordelagtigt.
Alle deltagere skal være i besiddelse af en bærbar computer til øvelser og forelæsninger.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Løbende evaluering med bedømmelse givet for en samlet vurdering
af to prøver og en gruppeopgave.
Prøverne afholdes i undervisningstiden under tilsyn i uge 3 og 6. Prøverne varer 3 timer, besvares i Maple og uploades i Absalon. Alle hjælpemidler er tilladte (uden internetadgang).
Gruppeopgaven afleveres to gange. Første gang afleveres opgaven til peer-review hos medstuderende i uge 8. De studerende får feedback fra peer-reviewerne i slutning af uge 8. Opgaven genafleveres herefter i uge 9. Karakteren for opgaven er udelukkende baseret på den anden aflevering. I gruppeopgaven skal der være redegjort for den enkelte studerendes bidrag.
Der kan opnås 30 point for hver af de to prøver og 40 point for gruppeopgaven. For at bestå kurset skal den studerende opnå mindst 50 point i de tre elementer tilsammen, og mindst 15 point i de to prøver tilsammen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
-
En 27-timer hjemmeopgave. Alle hjælpemidler tilladt. Opgaven besvares i Maple.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre, at vedkommende lever op til fagets målbeskrivelse.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Forberedelse (anslået)
- 126
- Teoretiske øvelser
- 28
- Projektarbejde
- 40
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NMAA05009U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Elisenda Feliu (6-6768676e6b77426f63766a306d7730666d)
- Jonas Rysgaard Jensen (3-7a827a507d7184783e7b853e747b)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende