Kemiske undervisningsforsøg (KUF)
Kursusindhold
Kursisten skal skal indøve og udføre 6 demonstrationsforsøg, hvoraf 3–6 skal demonstreres offentligt. Yderligere skal kursisten udarbejde 6 vejledninger til elevforsøg, alle med besvarelser, og udføre disse forsøg i laboratoriet. Slutteligt skal der indenfor et tematisk område udarbejdes et demonstrationsforsøg og to elevforsøg, begge med besvarelser.
Chemical Educational Experiments
Efter endt kursus har kursisten viden om kilder til
eksperimentel kemi på gymnasialt niveau, samt viden om sikkerheds-
og miljømæssige aspekter af selve demonstrationseksperimenterne og
af den kemi der demonstreres.
Efter endt kursus har kursisten færdigheder i at betjene
almindeligt laboratorieudstyr, og i at tilpasse et
demonstrationsforsøg eller et elevforsøg til det tilgængelige
laboratorieudstyr.
Efter endt kursus har kursisten kompetencer til at planlægge og
udføre gymnasierelevante kemiforsøg.
Kurset er et eksperimentelt kursus. Der vejledes i laboratoriet og under forberedelserne og udførelsen af demonstrationseksperimenterne. Udover personale fra Kemisk Institut er der til kurset knyttet en ekstern lektor med undervisningserfaring og tilknytning fra gymnasieskolen.
Individuelt pensum fastlægges i 4. uge af undervisningsforløbet.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået
BA-uddannelse.
Det anbefales, at kursisten har erfaring med praktisk
laboratoriearbejde.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Løbende bedømmelseMundtlig prøve, 30 min (uden forberedelsestid)
- Prøveformsdetaljer
- Løbende evaluering givet på baggrund af følgende fire
delelementer:
(a) Efter 4. undervisningsuge skal 2 demonstrationsforsøg samt 2 elevforsøg med besvarelser være afleveret, godkendt, samt gjort tilgængelige for de andre deltagere.
(b) Efter 8. undervisningsuge skal yderligere 2 demonstrationsforsøg samt 2 elevforsøg med besvarelser være afleveret, godkendt, samt gjort tilgængelige for de andre deltagere.
(c) Efter 11. undervisningsuge skal yderligere 2 demonstrationsforsøg samt 2 elevforsøg med besvarelser være afleveret, godkendt, samt gjort tilgængelige for de andre deltagere.
(d) Mundtlig prøve. Den mundtlige prøve er uden forberedelse og består af udførelsen af et demonstrationsforsøg og diskussion af rapport over det tematiske arbejde.
Bedømmelsen baseres ligeligt på rapporten over det tematiske arbejde og det udførte demonstrationsforsøg.
Præsentationer i (a), (b), (c), og (d) indgår med vægt 10%, 10%, 10%, og 70% i karakterfastsættelsen.
Alle afleveringer i delelementer (a)-(c) skal være bestået, for at kursisten kan deltage i delelement (d) - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Rapporten kan medtages til den mundtlige eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Som ordinær eksamen.
Kursisten kan tilmelde sig reeksamen i slutningen af næste blok, forudset at det praktiske arbejde er blevet godkendt (senest 2 uger før reeksamen).
Der kan ikke ses bort fra krav om gennemførte øvelser/ laboratorieøvelser, og kursister, der ikke opfylder kravet skal derfor følge kurset igen det kommende studieår.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forberedelse (anslået)
- 110
- Praktiske øvelser
- 96
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NKEA60002G
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
2 blokke
Undervisningen forløber i blok 1 samt første halvdel af blok 2. - Placering
- Blok 1 og Blok 2
Undervisningen forløber på 12 onsdage i blok 1 og 2, og kurset er derfor velegnet til gymnasielærere
- Skemagruppe
-
C
- Kapacitet
- 20 personer sammen med NKEA60002U
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Kemisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jørn Bolstad Christensen (3-71696a476a6f6c7435727c356b72)
Underviser
Jørn B. Christensen,
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende