Landskabsarkitektur som ressource i social- og sundhedsindsatser
Kursusindhold
Landskabsarkitektur som ramme og middel i social- og sundhedsindsatser er et bachelor-kursus, der kombinerer teori og praksis inden for det tværfaglige felt "naturintegrativ sundhed." Med udgangspunkt i landskabsarkitektur undersøges de sundhedsfremmende relationer mellem mennesker og miljø gennem teoretisk forståelse og praktiske eksempler. Kurset udforsker, hvordan naturmiljøer kan designes, etableres og anvendes som redskab i sociale og sundhedsmæssige indsatser.
Kurset giver de studerende indsigt i og værktøjer til at forstå, hvordan landskabsarkitektur kan anvendes som en ressource i sundhedsfremmende og sociale indsatser. Det dækker emner som:
- Grundlæggende principper for sundhedsfremmende landskabsdesign
- Modeller for, hvordan udendørs miljøer påvirker fysisk, mental og social sundhed
- Arbejdsgange og processer inden for sundhedsdesign i landskabsarkitektur
- Anbefalinger inden for sundhedsdesign, herunder materialevalg, universelt design, brugerpræferencer, og restituerende miljøer
- Praktiske eksempler på, hvordan naturmiljøer anvendes som sundhedsfremmende komponenter i offentlige og institutionelle rum
- Eksempler på brug af naturmiljøer og -elementer i sundhedsformål
- De studerende vil opnå både teoretisk og praktisk indsigt til at udvikle designforslag, der forbedrer sundhed og trivsel gennem naturbaserede løsninger.
Kurset er opdelt i tre faser:
- Teori: Forelæsninger og øvelser danner et teoretisk fundament.
- Praksis: Ekskursioner til forskellige cases, hvor praktikere præsenterer, hvordan naturmiljøer etableres og benyttes i arbejdet med forskellige borgergrupper.
- Projekt: Efter den teoretiske og praktiske del vælger de studerende et fokusområde, hvor de indsamler og kondensere viden og udvikler løsningsforslag.
Landscape Architecture as a Resource in Social and Health Interventions
Viden
Efter kurset vil de studerende have:
- Forståelse for, hvordan naturmiljøer kan bruges som ramme for sociale og sundhedsmæssige indsatser.
- Viden om grundlæggende principper for, hvordan landskabsdesign kan fremme fysisk, mental og social trivsel i forskellige brugergrupper.
- Indsigt i relevante menneske-miljø relationer, herunder aspekter fra social geografi, antropologi, psykologi og fysiologi.
- Kendskab til forskellige borgergruppers behov, præferencer og udfordringer i forbindelse med naturbaserede løsninger.
- Kendskab til modeller for etablering og driftsplaner og processer
Færdigheder
De studerende vil kunne:
- Forstå teoretiske modeller og praktiske værktøjer til at udvikle designforslag, der fremmer sundhed og trivsel i offentlige og institutionelle naturmiljøer.
- Udarbejde simple, brugervenlige interventionsforslag baseret på case-studier og praktiske eksempler fra ekskursioner.
- Identificere behov og muligheder for naturmiljøer i forskellige sociale og sundhedsmæssige kontekster.
- Arbejde med universelt design og materialevalg med henblik på at skabe inkluderende og sundhedsfremmende naturmiljøer.
Kompetencer
Efter kurset vil de studerende være i stand til at:
- Arbejde tværfagligt med at udvikle naturmiljøer som ressource i både sociale og sundhedsfremmende indsatser.
- Udvikle designforslag, der kan imødekomme de forskellige krav og behov hos specifikke målgrupper.
- Evaluere naturmiljøer i hht. sundhedsfremmende potentialer.
- Evaluere og justere designinterventioner baseret på brugerfeedback og kontekstspecifikke forhold.
- Samarbejde med fagfolk fra forskellige discipliner og borgergrupper for at skabe relevante løsninger til sundhedsfremmende landskabsarkitektur.
Forelæsninger som grundlag for teoretisk og praktisk input.
Ekskursioner til relevante naturmiljøer.
Øvelser: Individuelt eller i grupper.
Studenterpræsentationer af resultater fra øvelser.
Peer-feedback.
Supervision.
Vil findes på Absalon
LARSS er under landskabsarkitektuddannelsen, og det anbefales,
at deltagerne har afsluttet 2. års bachelordel i
landskabsarkitektur.
Færdigheder inden for rumlig forståelse, skala, illustrations- og
præsentationsteknikker anbefales.
Egenbetaling på ca. 600-800 kr. for kursets ekskursioner
Rapport
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Kurset afsluttes med udarbejdelsen af en individuel rapport,
der udarbejdes i kursets tredje uge og præsenteres mundtligt på
kursets sidste dag.
De studerende udarbejder en rapport indenfor et selvvalgt fokusområde. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne medbedømmere
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Genaflevering af skriftlig rapport en uge inden reeksamensugen, efterfulgt af mundtlig prøve på 20 minutter.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 96
- Øvelser
- 30
- Ekskursioner
- 60
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIGB24015U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
-
30. juni-18. juli 2025 (uge 27-29)
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Ulrik Sidenius (7-7c737970727a7747706e7535727c356b72)
Underviser
Ulrik Sidenius
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende