Håndværk & æstetik i landskabsarkitektur - Studio
Kursusindhold
Håndværk & æstetik i landskabsarkitektur - Studio er et intensivt studio-kursus med individuel opgaveløsning.
Kurset styrker designtænkning og -metodik i landskabsarkitektur og planlægning.
Kurset undersøger og belyser sensorisk æstetisk oplevelse og rumlig analyse som central kundskab i økologisk funderet landskabsarkitektonisk designarbejde. Kurset har dermed fokus på frembringelsen af rum for mennesker og samspil mellem mennesker, planter og dyr som fagets indlejrede æstetisk-etiske dimension.
Forhold mellem teoretisk-metodiske tilgange, oplevede og frembragte naturkulturer og æstetiske udsagn bliver undersøgt gennem individuelt projektarbejde med indbyggede delopgaver ledende mod et projektforslag.
Arbejdsformen er centreret om undersøgelse af det konkrete opgavested og i omsætning af sansninger til oplevelse og erkendelse gennem bevidst brug af analoge og digitale medier; foto, tegning, model, tekst og film som centrale omsætnings- og erkendelsesværktøjer. Der introduceres til tegneprogrammet AutoCAD.
Delopgaverne introducerer og understøtter disse udforskninger og erfaringer i spændingsfeltet mellem det fysiske arbejdssted og et abstrakt konceptions(genererings)rum, hvor operationer genererer rumlig studier (forslagsstillelse) i cirkulære og tilbagevendende (iterative) processer. Tegninger, modeller, foto, tekst og film er dermed både designudsagn og -redskaber, gennem hvilke du som studerende arbejder bevidst med egen erkendelse og idegenerering i et sensorisk, spekulativt, tidsligt og grafisk perspektiv. Denne problemudforskende arbejdsmåde styrkes derved som centralt landskabsarkitektonisk håndværk. Tegnesalen, udstillinger såvel som forskellige kritikformer indgår aktivt som grafiske og mundtlige udtryksformer, og social og fysisk understøttelse af den enkeltes og den fælles læring på kurset.
Projektudarbejdelsen er et realitetsbetonet projektforløb som løses individuelt, diskuteres og præsenteres grafisk og mundtligt.
En række forelæsninger, teoretisk-metodiske studier og filmvisninger understøtter, sammen med delopgaverne, viden og færdigheder i forhold til den stillede opgaves problematik og refleksions- og designmetodik.
Kurset imødekommer øget digitalisering inden for det landskabsarkitektoniske felt gennem arbejde med filmmediet som både mimetisk og affektivt registrerings- og procesredskab i samspil med andre analog/digitale redskaber, bl.a. AutoCad. Arbejdet med oplevelsesindvirkninger, egne, såvel som kommende brugere af det formgivne landskab, styrker at studerende arbejder bevidst med menneskets indlejring, slægtsskab og empatiske omgang med alt levende, som det indgår i og er med til at forme. Bæredygtig bevidsthed om landskabers betydning styrkes herigennem, jf. landskabskonvensionen.
Practice & Aesthetics in Landscape Architecture - Studio
Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur
Målet er at studerende opnår fortrolighed med designfagets åbne,
søgende og problemudforskende metodik. Kurset styrker den enkelte
studerende i udvikling af eget fundament gennem udvidelse af viden
og kunnen fra hidtidigt studie og gennem udforskninger i
spændingsfeltet mellem fysisk sted og abstrakt
konceptions(genererings)rum.
Viden
Studerende vil opnå forståelse af sensoriske, tidslige og rumlige virkninger i fysisk rum, såvel som frembragt i det abstrakte genereringsrum - dvs. undersøgelsesstedet, så vel gennem eget materiale, anvendte medier på tegnesalen. Særligt opnår studerende indsigt i at arbejde med bevægelser mellem at opleve rum og opleve krop og følelsesmæssige indvirkninger i relation til æstetiske virkemidler i eget designprojekt og -materiale. Sammenhænge mellem analyse, koncept- og projektudvikling i cirkulære genererende forløb gøres bevidst og brugbart i forhold til egne studiearbejder, udvikling af arbejdsmetode og som arkitektstuderende.
Færdigheder
Studerende bliver fortrolige med bevidst brug af sansninger og sensoriske indvirkninger, og dermed æstetisk oplevelse udfoldet gennem et subjekts interaktion (arkitekt, såvel som bruger). De bliver fortrolige med sammenhænge mellem ide, udtryk og formidling gennem udforskning af hvad der skal vises, fortælles og hvordan i forhold til eget projektforslag. Der opbygges en øget sikkerhed i at undersøge en given ide og udvikle et projekt med afsæt i visuelle teknikker og udtryksformer i samspil med sproglig klargøring. Samlet styrker det den enkeltes designfaglig studie- og arbejdsmetodik.
Kompetencer
Gennem æstetiske, rumlige, visuelle og sproglige udforskninger af en fysisk kontekst og eget frembragt undersøgelsesmateriale opbygger de studerende en kritisk forslagsstillende evne i tilbagevendende(iterative) cirkler. Studerende opnår derved fortrolighed med projektudvikling gennem udforskninger og afprøvninger som centralt håndværk i landskabsfaget. Konkret styrkes en åben og søgende studie- og designmetodik, individuel erfaring med udvikling af en opgaves samlede desigforløb og grafisk såvel som mundtlig præsentationsteknik og kommunikation. Opstart af individuel referencesamling og eget grafiske udtryk til brug og udvikling videre i studiet, opnås ligeledes. Erfaring med formativ selv feedback såvel som kollektiv feedback er central forberedelse til det videre studie, bachelorprojekt og masterprojekt, samt arbejde i det designfaglige praksisfelt generelt.
Undervisningen består hovedsagelig af individuel
tegnebordsvejledning, ugentlige præsentationer i forskellige
feedback former forankret i det individuelle projektarbejde. Det er
kategoriseret som øvelse, hvilket er defineret som
"tegnesalsarbejde med individuel/gruppevis
tegnebordsvejledning, delafleveringer med feedback, fremlæggelser,
fælles kommentarer og anvisninger på tegnesalen med undervisere
tilstede”. Dele af det individuelle projektarbejde udarbejdes
selvstænding og kategoriseres som forberedelse. ”Forberedelse
rummer individuelt projektarbejde, udarbejdelse af præsentation,
læsning, skrivning uden tilstedeværelse af undervisere”. I det
individuelle projektforløb indgår der centrale udforskningsopgaver
som indlejret dele af projektarbejdet. Dertil er knyttet
forelæsninger, mindre støttende øvelser og egne studier hvorigennem
den studerende opbygger viden i samspil med øvrige færdigheder og
kompetencer. Tre udstillinger indgår i undervisningen som vigtig
øvelse i kuratering og kommunikation.
Studerendes forventes at indgår proaktivt i vejledningen ved
tegnebordet, hvor frembragt materiale og refleksioner over
materiale og proces danner udgangspunkt for den individuelle
vejledning.
Afleveringen af projektforslag sker i form af en grafisk
præsentation, hvor ideen, udformningen af projektforslaget og
processen illustreres. Erkendelselogbog bliver udarbejdet løbende
som metarefleksion og afleveres sammen med projektet. Delopgaverne
og materiale udarbejdet under kurset samles i et fysisk portfolio.
Ved eksamen fremlægger den studerende forslaget, hvor dele af
portfolio og erkendelseslogbogen indgår, og den studerende indgår i
dialog med censor og eksaminator.
Se Absalon for kursuslitteratur.
Analyse, design- og formgivningskompetencer svarende til min 1 års undervisning på bachelorniveau indenfor landskabsarkitektur eller tilsvarende. Analoge (foto, tegning og modelbygning) som digitale redskaber (film, Adope CS).
Individuel tegnebordsvejledning, plenum og peerkritikker, opsætning af udstillinger og eksamen er alle former for fremadrettet feedback med mindre dele bagudrettet feedback. Den enkeltes projekt- og procesudvikling er rettet særligt mod øvelse i selvfeedback med ovenstående feedback løb.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, løbendeMundtlig prøve, 30 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Den mundtlige eksamen tager afsæt i den skriftlige opgave. Den skriftlige opgave består af projektforslag (plancher og evt. model), proces portfolio og erkendelseslogbog, som udarbejdes løbende under kurset og afleveres inden eksamensugen. Der gives én samlet karakter efter den mundtlige prøve. Afleveringen skal ske både fysisk og i Digital Eksamen (gælder ikke 3d-modeller, skitsebøger og logbøger). Formatet for de fysiske eksemplarer aftales med den kursusansvarlige. Afleveringen bedømmes ikke, hvis den ikke er afleveret rettidigt i Digital Eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Identisk med ordinær eksamen. Studerende der har afleveret den skriftlige opgave, men ikke bestået eksamen, genafleverer en redigeret version af den skriftlige opgave. Opgaven afleveres inden reeksamensugen. Afleveringen skal ske både fysisk og i Digital Eksamen (gælder ikke 3d-modeller, skitsebøger og logbøger). Formatet for de fysiske eksemplarer aftales med den kursusansvarlige. Afleveringen bedømmes ikke, hvis den ikke er afleveret rettidigt i Digital Eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 16
- Forberedelse (anslået)
- 257
- Øvelser
- 124
- Ekskursioner
- 15
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIGB15038U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17) og B
- Kapacitet
- 70
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Rikke Munck Petersen (4-7a75786d48716f7636737d366c73)
- Heidi Svenningsen Kajita (3-6f7a7247706e7535727c356b72)
Underviser
Rikke Munck Petersen
Heidi Svenningsen Kajita
Kris Nilsson
Liv Løvetand
Emilie Kjeldsen Kjær
Sofie Stilling
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students