Videnskabsteori for husdyrvidenskab
Kursusindhold
De studerende præsenteres for centrale videnskabsteoretiske og etiske begreber og teorier - med fokus på anvendelsen heraf på husdyrfaglige problemstillinger. De introduceres til videnskab som institutution, herunder normer for god videnskabelig praksis, og til centrale videnskabsteoretiske problemstillinger og begreber, herunder årsag, forskellige slutningsformer, videnskabelig usikkerhed, evidens og værdiers rolle i videnskaben. Derudover introduceres de til velfærdsmæssige og etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for hold og brug af dyr, fx adfærdsproblemer hos hunde, brug af dyr som sygdomsmodeller i medicinalindustrien, intensivt hold af produktionsdyr og af hold af vilde dyr i fangenskab.
I løbet af kurset udarbejdes et mindre projekt, der kombinerer faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, og bidrager til at træne den konkrete anvendelse af de videnskabsteoretiske og etiske begreber, samt træne formidling og digital informationssøgning.
Philosophy of Domestic Animal Science
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Bacheloruddannelsen i bioteknologi
Formålet med kurset er at give de studerende viden om en række
af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, som
husdyrvidenskabsuddannelsens fagområder rejser. De studerende skal
opnå en forståelse af videnskabens samfundsmæssige roller og blive
i stand til kritisk at diskutere de muligheder og begrænsninger som
videnskaben rummer. Dermed får de studerende en basis for at forstå
deres egen faglighed i et bredere perspektiv og bliver i stand til
at kvalificere den samfundsmæssige diskussion om de etiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger, som deres fag rejser.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive centrale etiske og videnskabsteoretiske problemer og begreber
- Beskrive centrale begreber om dyrevelfærd
- Beskrive centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer
- Identificere etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i husdyrfaglig sammenhæng
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis - med særlig fokus på husdyrvidenskabelige problemstillinger
Færdigheder:
- Analysere spørgsmål i relation til hold og brug af dyr med inddragelse af viden om etik og videnskabsteori
- Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til eget fag
Kompetencer:
- Diskutere husdyrfaglige problemstillinger i et etisk og samfundsmæssigt perspektiv
- Selvstændigt identificere, tilegne sig og kritisk forholde sig til den nødvendige videnskabelige information til afdækning af udvalgte husdyrfaglige problemstillinger
- Identificere krav til god videnskabelig praksis med særlig fokus på at undgå plagiering og dårlig praksis i forhold til datahåndtering
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til husdyrvidenskabelig praksis
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og i tale
Kurset baseres på forelæsninger, øvelser og projektarbejde. Ved forelæsningerne præsenteres relevante etiske og videnskabsteoretiske teorier og begreber i sammenhæng med husdyrfaglige problemstillinger. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsningerne. Ved hjælp af cases, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til det husdyrvidenskabelige fagområde. I det selvstændige, gruppebaserede projektarbejde skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret husdyrfaglig case og belyse den ud fra flere etiske perspektiver samt diskutere vidensgrundlaget.
Der vil blive orienteret om litteraturen på kurset
Skriftlig feedback på udkast til projektrapport.
Mundtlig feedback til projektgrupper ifm. vejledning, midtvejsseminar og kommentarer til beta-version.
Kollektiv mundtlig feedback til holdet ifm. øvelser.
Løbende feedback til forelæsninger, øvelser og ifm. projektarbejdet.
Feedback ved afsluttende eksamen i form af kort redegørelse for karakter.
Peerfeedback til projektgrupper ved midtvejsseminar og kommentarer til beta-version.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 min.
- Prøveformsdetaljer
- 20 min. mundtlig eksamen med udgangspunkt i spørgsmål relateret til læringsmål trukket af den studerende ved eksamensstart. 20 min. forberedelse.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Aktiv deltagelse i gruppebaseret projektarbejde. Projektrapport afleveret og godkendt
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Som ordinær eksamen.
Hvis den studerende ikke har afleveret den gruppebaserede projektrapport, skal der afleveres en individuel projektrapport senest to uger inden reeksamen. Projektrapporten skal godkendes inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 33
- Forberedelse (anslået)
- 105
- Teoretiske øvelser
- 11
- Projektarbejde
- 52
- Vejledning
- 4
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIFB13002U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Peter Sandøe (3-7267754275777066306d7730666d)
- Trine Dich (2-7c6c48716e7a7736737d366c73)
Underviser
Peter Sandøe, Mickey Gjerris, Mads Paludan Goddiksen og Trine Dich
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende