Styrketræning (PT-Styrke)
Kursusindhold
Kurset består af en forelæsningsrække og en praktisk del. I den
teoretiske del bliver teorier omkring styrketræning, adaptationer
til styrketræning og evaluering af styrke hos forskellige
målgrupper gennemgået og diskuteret. Den studerende vil både via
forelæsningerne samt de tilhørende øvelser blive introduceret til
diverse træningsformer samt metoder til evaluering af styrke.
Den praktiske del: I kurset indgår praktiske øvelser, der fokuserer
på såvel træning som evaluering af styrke. Med afsæt i kursets
teoretiske indhold og indledende praktiske øvelser arbejder de
studerende eksemplarisk i grupper med en selvvalgt
problemformulering omkring udarbejdelse af forsøgsdesign og
eksperimentelle forsøg, som tester en relevant præstations- eller
sundhedsrelateret problemstilling indenfor styrketræning for en
valgt målgruppe. På baggrund af dette arbejde skrives
en rapport og denne afleveres som eksamensprojekt.
Strength Training (PT-Styrke)
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Specifikt er det målet at deltagere på kurset
skal:
Viden
- Opnå teoretisk kendskab til forskellige former for styrketræning og styrketests
- Opnå generel viden om hvilke fysiologiske og morfologiske adaptationer, der ledsager styrketræning, herunder ændringer i skeletmuskler, knogler og bindevæv samt neurale adaptationer, herunder ændringer i koordination. Derudover skal deltagerne opnå kendskab til hvordan disse adaptationer kan evalueres.
- Opnå generel viden om hvilke sundhedsrelaterede effekter styrketræning kan have og hvordan styrketræning kan virke præstationsfremmende såvel i eliteidræt som i rehabilitering.
- Opnå viden om effekter af styrketræning hos specifikke målgrupper (herunder forskellige aldersgrupper), samt kendskab til hvilken betydning kost kan have på træningsinducerede adaptationer.
- Opnå viden om funktionel overførbarhed af øget muskelstyrke og hvilken betydning faktorer som alder og træningsform har i relation hertil.
Kompetencer
- Kunne diskutere hvilke forhold, der ligger til grund for forskelle i muskelstyrke og træningsinducerede adaptationer herunder betydningen af faktorer som alder, træningsform
- Have kompetencer til at analysere og diskutere valg af trænings- og testmetoder i forhold til specifikke målgrupper og forskellige videnskabelige problemstillinger
- Kunne integrere denne viden, for derigennem at kunne forstå og diskutere årsags-sammenhænge og tilegne sig specifik, detaljeret viden om teorier/mekanismer af betydning for styrke i en specifik sammenhæng.
- Kunne diskutere udstrækningen og betydningen af funktionel overførbarhed af styrkeændringer.
- Kunne forholde sig kritisk til den eksisterende litteratur samt vurdere og perspektivere eksperimentelt arbejde i forhold til den eksisterende litteratur og arbejdsfysiologi.
Færdigheder
- Kunne udvælge og forevise praktiske styrketræningsøvelser, der engagerer kroppens større muskelgrupper samt forklare væsentlige fokuspunkter for gennemførelsen af disse øvelser.
- Opnå praktisk evne til at designe og gennemføre forskellige former for styrketræning, samt kunne udføre funktionelle styrketests og simple laboratorietests.
- Kunne designe og udføre (simple) eksperimentelle forsøg, der tester en relevant problemstilling relateret til styrketræning og kunne diskutere denne i forhold til den eksisterende fysiologiske viden (udvælge og forholde sig til relevant litteratur).
Forelæsninger, gruppediskussioner, praktiske øvelser og træning samt eksperimentelt arbejde. Herudover besøg og øvelser hos relevante eksterne institutioner.
Undervisningsmaterialet består af lærebogskapitler, oversigtsartikler (reviews) og originale forskningsartikler mv.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Grundlæggende kendskab til fysiologi - herunder arbejdsfysiologi involverende muskel- og neurofysiologi.
De studerende arbejder under kursets praktiske øvelser i grupper - i relation hertil arbejdes med peerfeedback samt gives kollektiv feedback. Inden eksamen udarbejder den studerende individuelt, eller som del af en gruppe, en projektrapport og der er mulighed for at få mundtlig vejledning på dette arbejde gennem kurset.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 25 minutter inkl. voteringSkriftlig aflevering, løbende under kurset
- Prøveformsdetaljer
- Individuel mundtlig eksamen uden forberedelsestid som tager
udgangspunkt i et tilfældigt udtrukket spørgsmål fra kursets emner
samt i skriftlig aflevering, som afleveres løbende under kurset,
som kan være individuel eller i gruppe á op til 4 studerende. Ved
individuel aflevering er omfanget max. 6 sider (á 2400 anslag inkl.
mellemrum og eksklusiv forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste og bilag), ved 2 studerende afleveres max. 9 sider,
3 studerende max 12 sider og 4 studerende max. 14 sider. Tekst, der
overskrider det tilladte antal anslag vil ikke blive bedømt.
Projekt og mundtlig eksamen vægtes ligeligt. - Krav til indstilling til eksamen
-
Deltagelse i kursets praksisøvelse og opsamling på øvelse er oligatorisk Den skriftlige aflevering er en forudsætning for at gå til den mundtlige eksamen.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Til den mundtlige eksamen må den studerende medbringe sin skriftlige aflevering samt en disposition for eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Studerende, der ikke har deltaget i kursets praksisøvelse og opsamling kan opfylde indstillingskravet til reeksamen ved i stedet at skrive en skriftlig rapport baseret på øvelsesresultaterne. Rapporten skal være afleveret og godkendt senest tre uger inden reeksamen.
Skriftlig opgave/synopsis kan genbruges ved reeksamen og ellers skrives en ny som afleveres senest 2 uger før reeksamen.
Reviderede versioner af tidligere bedømte afleveringer kan genbruges ved reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 24
- Forberedelse (anslået)
- 100
- Teoretiske øvelser
- 14
- Praktiske øvelser
- 10
- Ekskursioner
- 8
- Projektarbejde
- 50
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIDB12001U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- 50
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jesper Lundbye-Jensen (8-71737c756b69806c47756c7f7a35727c356b72)
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende