Coaching og teamudvikling (T-Coach)
Kursusindhold
- Coaching i forskning og praksis
- Coachroller og -opgaver
- Spørgeteknikker
- Forskellige teoretiske og metodiske tilgange til coaching
- Forskellige perspektiver på og tilgange til teamudvikling
Coaching and Team Development (T-Coach)
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Viden
- Udvikle forståelse for og viden om coachingbegrebet og de bagved liggende antagelser
- Udvikle viden om forskellige teoretiske og metodiske tilgange til coaching
- Udvikle viden om anvendelse af coaching i forskellige praksis sammenhænge
- Udvikle viden om perspektiver på og tilgange til teamudvikling
Færdigheder
- Kunne relatere teorier om coaching og teamudvikling til forskelligartede situationer og opgaver i hverdagen, idrætslivet og arbejdslivet
- Tilegne sig erfaringer med coaching som et samtaleredskab i praksis, og udvikle færdigheder i forskellige spørgeteknikker og metodiske tilgange
- Udvikle refleksionsevne og teori-praksiskobling i forhold til gennemførte coachingsessioner
Kompetencer
- At være i stand til at relatere teorier og metodiske tilgange til forskellige kontekster, hvor coaching og teamudvikling kan være relevant
- At være i stand til at koble teorier og metoder til praksis og anvende coachingteknikker i praksis på et basalt niveau
- At udvikle kompetence til i konkrete sammenhænge at finde sin egen rolle i coaching og teamudvikling
Forelæsning, gruppeopgaver, parvis coaching, casetudier.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
De studerende giver hinanden gensidig feedback i træningsseancer, hvor der arbejdes med læring af forskelligartede færdigheder indenfor coaching. Underviseren giver mere overordnet feedback på holdet omkring metodiske læringspointer på baggrund af observationer og indtryk af træningsseancerne.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Prøveform
Mundtlig individuel eksamination af 30 minutters varighed inklusiv votering.
I løbet af kurset udarbejder den studerende 3 obligatoriske opgaver, som indgår i den studerendes portfolio.
Eksamen tager indledningsvist udgangspunkt i en af den studerendes portfoliopapirer, som den studerende kort præsenterer. Herefter diskuteres og perspektiveres dette i forhold til relevante teorier og metoder indenfor coaching og teamudvikling. Portfolie indgår ikke i bedømmelsen, men er alene til den studerendes støtte. - Krav til indstilling til eksamen
-
Aflevering af 3 obligatoriske opgaver (portfolie)
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at medbringe papirerne i portfolioen i printet version til eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Manglende obligatoriske opgaver afleveres senest 3 uger før reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 80
- Praktiske øvelser
- 60
- Eksamen
- 38
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIDA04002U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- 45
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Stefano De Dominicis (3-7566664270677a75306d7730666d)
Underviser
Troels Thorsteinsson (tt@nexs.ku.dk) - ekstern lektor
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende