Fødevareproduktion, samfund og sundhed
Kursusindhold
Kurset giver et overblik over dansk fødevareproduktion og fødevareforskning samtidig med, at de studerende får kendskab til udvalgte råvarer.
Kurset indledes med en introduktion til kurset samt til Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD) og til Institut for Idræt og Ernæring (KU NEXS), som sammen udbyder kurset.
Undervisningen veksler mellem plenumforelæsninger, plenumforedrag og gruppearbejde. Plenumforedrag er med væsentlige levnedsmiddelaktører omhandlende et kursusaktuelt emne: f.eks. en dansk råvareproducent, den danske fødevarepolitik, forbrugertrends, bæredygtighed, anden aktuel fødevareforskning og relevant fødevareindustri. Sidstnævnte gøres blandt andet med eksterne undervisere fra fødevareerhvervet (f.eks. udvalgt industri, Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer, Ministeriet for Fødevarer).
Kurset vil indeholde følgende:
- Introduktion (kursusoversigt, Absalon, introduktion til god studiepraksis, holdinddeling og introduktion til gruppe- og projektarbejde, introduktion til bibliotek, kildekritik og referencehåndteringsprogrammet Zotero samt overvejelser over relevante megatrends inkl. etik, innovation, bæredygtighed og digitalisering ifm. fødevareproduktion)
- Bæredygtighed (f.eks. fremtidens fødevaretrends, bæredygtig fødevareproduktion og bæredygtig sund kost)
- Råvarer og ingredienser (f.eks. introduktion til dansk mad og ernæring, grundlæggende principper for sensorik, råvarekvalitet, dataanalyse, etik samt bæredygtighed – undervisningen vil være balanceret mellem kød-, plante- og mejeriprodukter inklusiv eksempler på råvarernes klimaaftryk)
- Fødevarer og sundhed (f.eks. næringsstofanbefalinger, næringsindhold, ernæringsmæssig kvalitet af kød-, mejeri- og planteprodukter, vitaminer og mineraler, energiomsætning, kostens klimaaftryk, fødevaresikkerhed)
- Ekskursion (delvis studenterbetaling) til den lokale fødevareindustri i en udvalgt egn
- Gruppearbejde over bundet emne (litteratursøgning og udarbejdelse af projekt)
Food Production, Society and Health
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
At de studerende forstår forudsætningerne for kvalitet af udvalgte råvarer samt får kendskab til forudsætningerne for den danske fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund.
At de studerende får kendskab til grundlæggende principper for næringsstoffer, udvikling, design og produktion af udvalgte fødevarer i relation til kvalitetsegenskaber som sensorisk, ernæringsmæssig og råvarekvalitet samt bæredygtighed indenfor fødevareproduktion.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at have/kunne:
Viden:
- Overblik over dansk industriel fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund, herunder bæredygtighed indenfor fødevareproduktion
- Grundlæggende sensoriske metoder og deres anvendelse
- Kendskab til betydningen af produktionsforhold og fysisk-kemisk struktur for kvaliteten af udvalgte vegetabilske og animalske råvarer, herunder deres klimaaftryk
- Kendskab til fødevareingredienser, næringsstoffer og ernæring
Færdigheder:
Gennemføre et teoretisk funderet gruppearbejde i samarbejde med medstuderende herunder:
- Indsamle tilgængelig viden/litteratur om grundlæggende problemstillinger inden for fødevare- og ernæringsområdet
- Formidle denne viden på en videnskabelig korrekt måde
Kompetencer:
- Evne til at bedømme og vurdere variation i kvaliteten af udvalgte råvarer forårsaget af genetisk oprindelse, produktionsforhold, behandling og/eller opbevaring
- Evne til at bedømme og vurdere basale fødevareingredienser samt næringsindhold
- Samarbejde med medstuderende om afrapportering af sensoriske forsøg og gruppearbejde
Kurset vil indeholde en blanding af plenumforelæsninger, foredrag, gruppearbejde, litteratursøgning og ekskursion.
Se Absalon for kursuslitteratur
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, løbende under kursetSkriftlig stedprøve, 1 time med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Den skriftlige aflevering er et teoretisk projekt om et givent
emne udformet som en rapport. Projektemnet bliver tildelt ved
kursusstart. Projektrapporten udarbejdes i grupper, som dannes ved
kursusstart. Projektrapporten skal have tydelig angivelse af
individuelle bidrag. Det er tilladt at bruge ChatGPT eller lignende
som ressource ifm. gruppearbejdet og rapporten specifikt til
inspiration til idegenerering og problemformulering samt hjælp til
korrekturlæsning.
Den skriftlige prøve er en multiple choice eksamen.
Skriftlig aflevering (projektrapport) tæller 40% og multiple choice tæller 60% i den samlede eksamenskarakter, og begge dele skal bestås.
Den skriftlige stedprøve er en ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Krav til indstilling til eksamen
-
Den studerende skal deltage i præsentationen af gruppeprojektet og i peer-feedback til andre projektgrupper i plenum. Procedure og datoer for præsentation og peer-feedback oplyses ved kursusstart.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
Multiple choice delen er uden hjælpemidler.
Projektdelen laves ud fra litteratur fundet og læst i løbet af kurset. Det er tilladt at bruge ChatGPT eller lignende som ressource ifm. gruppearbejdet og rapporten specifikt til inspiration til idegenerering og problemformulering samt hjælp til korrekturlæsning.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen. Hvis den skriftlige aflevering (projekt) ikke er bestået, skal den afleveres senest 2 uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 60
- Forberedelse (anslået)
- 72
- Ekskursioner
- 15
- Projektarbejde
- 52
- Vejledning
- 5
- Eksamen
- 2
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NFOB15014U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- 120
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Fødevarevidenskab
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Søren Balling Engelsen (2-76684369727267316e7831676e)
- Nanna Roos (3-7276734472697c77326f7932686f)
- Mikael Agerlin Petersen (3-716574446a737368326f7932686f)
- Nanna Viereck (3-72657a446a737368326f7932686f)
Underviser
Der anvendes både undervisere fra FOOD og NEXS samt eksterne undervisere fra fødevareerhvervet.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students