Sundheds-it infrastruktur
Kursusindhold
Formålet med kurset er at give de studerende viden omkring komplekse tekniske og organisatoriske sammenhænge i sundheds-it infrastrukturer. Kurset fokuserer på samspillet mellem system- og informationsarkitektur, den kliniske praksis og de organisatoriske rammer for anvendelsen og udviklingen af sundheds-it infrastrukturer. På kurset opnås en grundlæggende forståelse for sociotekniske infrastrukturers betydning for udvikling og videreudvikling af sundheds-it systemer. Gennem introduktion til forskellige teoretiske perspektiver sættes de studerende i stand til at analysere og vurdere sundheds-it infrastrukturer.
Health Information Infrastructures
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik- obligatorisk
(Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab- valgfag)
Efter endt kursus forventes de studerende at kunne:
Viden
- redegøre for de grundlæggende elementer i sundheds-it infrastrukturer og deres indbyrdes sammenhænge
- redegøre for teoretiske begreber til analyse af sundheds-it infrastrukturer
- redegøre for sundheds-it infrastrukturers betydning for forskellige dele af sundhedsvæsenet
- redegøre for sundheds-it infrastrukturers betydning for udvikling og videreudvikling af sundheds-it systemer
Færdigheder
- analysere og evaluere opbygningen af konkrete sundheds-it infrastrukturer
- analysere muligheder og barrierer for videreudvikling af disse infrastrukturer
- foreslå og vurdere relevante videreudviklingsstrategier under hensyntagen til fx tekniske og organisatoriske rammer
Kompetencer
- anvende teoretiske begreber og modeller til analyse af konkrete sundheds-it infrastrukturer
Forelæsninger, læsning af udvalgt litteratur, studerendes oplæg,
workshops og gruppeopgaver.
Al databehandling på kurset vil foregå i henhold til KUs gældende
regler for datasikkerhed og fortrolighed.
Udvalgte akademiske artikler, kapitler fra bøger og relevant materiale fra offentlige og private sundhedsaktører.
Offentliggøres på kursets Absalon-side ved kursusstart.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BSc-uddannelse.
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 min pr. studerende
- Prøveformsdetaljer
- Individuel eksamensopgave
I løbet af kurset udleveres en eksamensopgave, som udgøres af en individuel skriftlig rapport med et omfang på min. 5 og maks. 10 normalsider (dvs. 2400 anslag inkl. mellemrum) uden bilag og referencer.
Mundtlig eksamen
Den individuelle skriftlige rapport (eksamensopgaven) er et oplæg til den mundtlige individuelle eksamen, hvor der vil være en faglig diskussion af rapporten og blive spurgt ind til det samlede pensum.
For at gå til den mundtlige prøve skal afleveringen (individuel eksamensopgave)være afleveret i løbet af kurset. - Krav til indstilling til eksamen
-
Gruppeopgaver
I løbet af kurset udarbejdes 1-3 obligatoriske gruppeopgaver i relation til kursets centrale temaer. Som udgangspunkt arbejdes i grupper af størrelsen 3-5 studerende. Gruppeopgaverne afleveres som rapporter af et omfang på min. 5 og maks. 10 normalsider (dvs. 2400 anslag inkl. mellemrum) uden bilag og referencer. Aflevering og godkendelse af gruppeopgaver er en forudsætning for indstilling til eksamen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Værktøjer, der er baseret på AI, herunder generativ AI/LLM, må benyttes som hjælpemiddel. Det skal af beskrivelsen af metode fremgå, hvordan disse er brugt. Det er den studerendes ansvar at sikre besvarelsens nøjagtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre, at besvarelsen ikke er faktuelt ukorrekt, plagieret eller indeholder materiale med copyright.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Kvalificering til reeksamen opnås ved genaflevering og godkendelse af de obligatoriske opgaver senest 3 uger før reeksamen. Hvis den studerende ikke kan genaflevere en eller flere af de obligatoriske gruppeopgaver pga. manglende deltagelse, så udleveres en ny opgave efter aftale med underviser. Den nye opgave skal udarbejdes individuelt og afleveres senest 3 uger før reeksame
En ny eksamenopgave udleveres, som består af en individuel skriftlig rapport med et omfang på min. 5 og maks. 10 normalsider (dvs. 2400 anslag inkl. mellemrum) uden bilag og referencer. Der vil ikke være mundtlig eksamen, men den studerende skal aflevere en videopræsentation som tillæg til den skriftilge rapport. Videoen skal være på maks. 5 min. og filen skal være under 50MB og afleveres i MP4 format.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere fuld opfyldelse af målbeskrivelsen for kurset
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 26
- Forberedelse (anslået)
- 100
- Øvelser
- 26
- Projektarbejde
- 80
- Eksamen
- 43
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NDAK18002U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
C2Onsdag kl 13.15-17.00
- Kapacitet
- 60
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Tariq Osman Andersen (5-7764756c7443676c316e7831676e)
- Henriette Mabeck (6-71656669676f44686d326f7932686f)
Underviser
Tariq Osman Andersen (sjq276)
Henriette Mabeck (shj451)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students