Participatory design af informationssystemer (PD)
Kursusindhold
Kurset giver de studerende viden og færdigheder, så de i
projektgrupper sammen med brugere, ledelse og andre
IT-professionelle kan designe effektive og nyttige
informationssystemer, der meningsfuldt understøtter menneskelige
aktiviteter. I kurset undervises der i en metode, der skaber
grundlaget for efterfølgende udvikling og implementering af
bæredygtige IT-anvendelser.
I kurset vil den studerende lære:
- At indsamle, systematisere og beskrive en velunderbygget forståelse af brugerbehov
- At udvikle og beskrive i tekst, grafik og en simpel prototype en samlet vision for et kommende informationssystem set i sammenhæng med brugskonteksten
- Hvordan krav og ønsker til et nyt eller forbedret informationssystem kan beskrives og prioriteres i samarbejde med potentielle brugere og deres ledelse
- Hvordan personlige data håndteres med hensyn til privacy i en brugercentreret designproces.
Participatory Design of Information Systems (PD)
Bacheloruddannelsen i datalogi
Viden om
- En samlet metode med principper for og teknikker og værktøjer til udvikling af brugsscenarier, prototyper mv. med henblik på at udforske designrummet i samarbejde med potentielle brugere af informationssystemet.
- Teknikker til at evaluere design-alternativer til belysning af fordele og ulemper ved alternativerne.
- Design og evaluering af interaktion mellem mennesker og informationssystem.
- Planlægning, vurdering og regulering af et IT-designprojekt i en agil, iterativ og læringsorienteret designproces.
- Dokumentation af IT-løsningen, og effektiv informationsudveksling mellem udviklere, brugere og ledelse gennem udviklingsprocessens forskellige trin.
Færdigheder i
- Som deltager i en projektgruppe bestående af IT- og domæneeksperter at planlægge og styre en agil designproces, som indenfor resurse- og tidsmæssigt begrænsede rammer forbereder realisering af et ny og forbedret informationssystem.
- At undersøge, diskutere og afveje styrker og svagheder i udvalgte design-alternativer for et kommende informationssystem.
Kompetencer i
- At analysere, designe og vurdere kvaliteter i et påtænkt informationssystem set fra et helhedssynspunkt, der kombinerer både IT-tekniske og bruger-orienterede aspekter.
- Som deltager i en IT-projektgruppe at samarbejde med potentielle brugere, ledelse og andre systemudviklere om målrettet forberedelse af realisering af et nyt eller forbedret informationssystem.
En kombination af forelæsninger, selvstudier af kursuslitteraturen, projektarbejde og øvelser.
Se Absalon for kursuslitteratur.
Vi har tidligere brugt:
- Bødker, Kensing og Simonsen: Professionel Forundersøgelse,
Samfundslitteratur.
- Den findes også på engelsk, som nogle studerende fortrækker:
Participatory IT Design fra MIT Press.
- Den findes også på engelsk, som nogle studerende fortrækker:
Participatory IT Design fra MIT Press.
Viden om interaktionsdesign på et niveau svarende til
gennemførelse af DIKU-kurset "Interaktionsdesign".
Programmeringsfærdigheder og erfaringer med softwareudvikling på et
niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurserne
"Programming og problemløsning" og
"Softwareudvikling".
Kurset svarer til 50% af det tidligere kursus NDAB16009U Udvikling af informationssystemer (UIS), og man bør derfor ikke tage dette kursus, hvis man allerede har bestået Udvikling af Informationssystemer (UIS)
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, i løbet af kurset
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen består af en skriftlig projektrapport udarbejdet i grupper med eksplicit definerede individuelle bidrag.
- Krav til indstilling til eksamen
-
2 obligatoriske opgaver skal afleveres og godkendes for at kvalificere sig til eksamen senest 2 uger før eksamensugen for blok 3.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at anvende Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen. Den reviderede projektrapport kan genafleveres som et individuelt projekt.
Hvis den studerende ikke er kvalificeret til ordinær eksamen kan kvalifikation til reeksamen opnås ved aflevering og godkendelse af de obligatoriske opgaver senest 2 uger før reeksamen, således at samme krav som for deltagelse ved ordinær eksamen opfyldes.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 51
- Øvelser
- 20
- Projektarbejde
- 115
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NDAB23001U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Tariq Osman Andersen (5-7663746b7342666b306d7730666d)
Underviser
Ekstern lektor Simon Bruntse Andersen
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende