Introduktion til computergrafik (Grafik)
Kursusindhold
Kurset sigter mod at give en indføring i 3-dimensionel grafisk
databehandling samt billedsyntese. Det tilstræbes, at
undervisningen tilrettelægges således, at praktiske færdigheder
inden for programmering af 3-dimensionelle grafiske systemer
indøves gennem løsning af skriftlige ugeopgaver.
Indhold:
Indføring i grafisk databehandling bestående af: skankonvertering
af primitiver, geometriske transformationer, projektioner fra 3 til
2 dimensioner, repræsentation og visualisering af 3-dimensionelle
kurver og flader, lys- og refleksionsmodeller samt centrale
algoritmer i visualiseringsprocessen.
Foundations of Computer Graphics (Grafik)
Ved kursets afslutning skal den studerende have opnået følgende:
Viden om
- Teori og metoder/algoritmer, der anvendes indenfor 3 dimensional grafik.
- Algoritmer til klipning af linjer og polygoner.
- Algoritmer til fjernelse af skjulte flader.
- Algoritmer til visualisering af parametriske kurver.
Færdigheder i at
- Forklare og implementere geometriske transformationer i 3 dimensioner.
- Forklare og implementere projektioner fra 3 dimensioner til 2 dimensioner
- Forklare og implementere skankonvertering af linjer.
- Forklare og implementere skankonvertering af polygoner.
- Forklare og implementere simple lysmodeller, som benyttes i 3D grafik.
- Forklare og implementere algoritmer til visualisering af polygongitre.
- Forklare og implementere visualisering af parametriske flader.
Kompetencer til at
- Implementere et simpelt 3D grafiksystem, der kan visualisere parametriske flader med lyslægning og fjernelse af skjulte flader.
- Udfærdige delrapporter over eget arbejde, f.eks. gennem løsning af ugeopgaver.
Forelæsninger samt praktiske og teoretiske øvelser.
Se Absalon, når kurset er blevet oprettet.
Programmering og Problemløsning (PoP) og Lineær algebra
(LinAlg)/Lineær algebra i datalogi (LinAlgDat) eller tilsvarende
kurser.
Det vil være en fordel at have arbejdet med objektorienteret
programmering i et sprog såsom C++.
Det forventes, at de studerende på egen hånd kan anvende diverse
krydsplatformsværktøjer såsom cmake samt installere open-source
software såsom glew, glwf med mere.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Gennem kurset afleveres der 4-6 skriftlige ugeopgaver. Opgaverne afleveres i Absalon. Den endelige karakter er baseret på en samlet vurdering af de afleverede opgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at anvende Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
-
Mundtlig eksamen uden forberedelse (30 min.) i fuldt pensum.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 82
- Teoretiske øvelser
- 14
- Praktiske øvelser
- 80
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NDAB10003U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Kenny Erleben (5-726c757580476b7035727c356b72)
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende