Molekylærbiologi, genetik og bioteknologi

Kursusindhold

Kurset gennemgår vigtige principper i molekylærbiologien med fokus på eksperimentelle metoder og vil være baseret på en gennemarbejdning af mekanismerne bag klassisk molekylærbiologi, dvs. nukleinsyrekemi, DNA-replikation og reparation, homolog DNA-rekombination, transkription samt translation. Elementer af bioinformatik vil blive anvendt til sekvenshomologisøgning. Laboratorieøvelserne omfatter konstruktion af plasmid-baserede vektorer. De studerende får herved forståelse for plasmiders anvendelser i DNA-kloning, proteinekspression og genetisk manipulationen af en modelorganisme herunder instruktion i arbejde med genmodificerede organismer (GMO). De studerende skal fremlægge en original artikel med vægt på nøgleeksperimenter.

Engelsk titel

Molecular Biology, Genetics and Biotechnology

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biokemi

Målbeskrivelse

Viden:

Den studerende vil gennem kurset opnå viden om:

  • Epistasi, dominans og recessivitet og hvordan fænomenerne forklares på det biokemiske niveau
  • Struktur og funktion af DNA og RNA
  • Enzymatiske og molekylære mekanismer ved DNA-replikation, DNA-reparation, transkription, og proteinbiosyntese  inden for pro- og eukaryoter
  • Processering af RNA, herunder splejsning af RNA-molekyler
  • Regulering af genekspression i pro- og eukaryoter
  • Regulatoriske mekanismer baseret på små RNAer, og eksperimentel anvendelse af små RNAer
  • Cellecyklus og udvikling af kræftformer
  • Regulatoriske mekanismer bag udvikling i multicellulære eukaryoter


Færdigheder:

Den studerende vil kunne:

  • Analysere resultater af et plasmid behandlet med restriktionsenzymer og kortlægge plasmidet
  • Identificere genmutationer ved at analysere DNA-sekvenser og tolke mutationernes påvirkninger på sekvensen af det kodende protein
  • Analysere resultater af genetiske komplementation af mutationer
  • Analysere epistasi, dominans og recessivitet. Kunne forklare deres fænotypiske betydning på det biokemiske niveau
  • Konstruere et ekspressionsplasmid til at udtrykke et rekombinant protein i E. coli
  • Dokumentere og præsentere eksperimentelle resultater
  • Kendskab til korrekt håndtering af genetisk modificerede organismer.


Kompetencer:

Den studerende vil kunne:

  • Diskutere, evaluere og perspektivere problemstillinger i basale molekylærbiologiske processer herunder DNA-replikation, DNA-reparation, transkription af DNA og proteinbiosyntese. Dette omfatter regulering af genekspression, processing af RNA, og splejsning af RNA-molekyler ved hjælpe af originallitteratur
  • Diskutere fænotypiske konsekvenser af forskellige mutationer, herunder heterolog genekspression
  • Redegøre for eksperimentelle metoder til undersøgelse af DNA-replikation, transkription, translation og sekventering
  • Genemgå metoder til heterolog genekspression, protein engineering og efterfølgende undersøgelse af genekspressionen
  • Læse en forsøgsprotokol og anvende den i praksis i uændret eller modificeret form.
  • Gennemgå metoder til heterolog genekspression, protein engineering og efterfølgende undersøgelse af genekspressionen. 
  • Gennemgå metoder til heterolog genekspression og protein engineering som er vigtigt for bæredygtig produktion af enzymer. 

Forelæsninger, eksaminatorier, artikelfremlægning og laboratorieøvelser.

Alle 1. års kurser:
Grundlæggende biovidenskab, Introduktion til matematik for de kemiske fag, Organisk kemi i naturvidenskab, Almen og uorganisk kemi, Makromolekylær biokemi og biofysik, Metabolisme og enzymologi.

Mundtlig
Kollektiv
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Kurset er udtaget til ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve)
Krav til indstilling til eksamen

For at indstille sig til eksamen skal den studerende være til stede i mindst 80% af øvelsestimerne, alle øvelsesrapporter skal være godkendt af den ansvarlige underviser, og den studerende skal have fremlagt en original artikel i eksaminatorietimerne.

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Det er tilladt at medbringe lommeregner.

Da eksamen afholdes som ITX-eksamen, stiller KU’s eksamenshus computere med lommeregner til rådighed. Studerende må ikke medbringe deres egen lommeregner.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Der kan ikke ses bort fra kravet om deltagelse i mindst 80% af øvelsestimerne, og studerende, der ikke opfylder kravet, skal derfor følge kurset igen det kommende studieår.

Er kravet om deltagelse opfyldt, men ikke kravet om godkendelse af øvelsesrapporter, skal alle øvelsesrapporter være godkendt 3 uger inden reeksamenen.

Er kravet om fremlæggelse af original artikel i eksaminatorietimerne ikke opfyldt, kan det opfyldes senest 3 uger inden reeksamen efter aftale med kursusansvarlig.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 25
  • Holdundervisning
  • 10
  • Forberedelse (anslået)
  • 299
  • Teoretiske øvelser
  • 36
  • Praktiske øvelser
  • 28
  • E-læring
  • 10
  • Eksamen
  • 4
  • Total
  • 412

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
NBIB14027U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 blok

Placering
Blok 2
Skemagruppe
A (tirs 8-12 + tors 8-17) , B og C
Kapacitet
135
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
  • Biologisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Xu Peng   (4-7267706942646b71306d7730666d)
Underviser

Birgitte Regenberg, Niels-Ulrik Frigaard

Gemt den 15-02-2024

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students