Biologiske forsøg: Design og analyse (Bioforsøg)
Kursusindhold
Hvis du tænker på eksperimentelt biologisk arbejde i felt eller
laboratorium, eller hvis du skal vurdere data vedr.
miljøforandringer eller i naturforvaltningen – så er dette
kurset for dig. Ethvert arbejde der kan stå distancen som basis for
indgreb i naturen eller som banebrydende nyt forskningsresultat er
grundlæggende opbygget af fem faser: (1) Man får en idé til en
mulig sammenhæng (2) Man opstiller en testbar hypotese der belyser
om sammenhængen gælder (3) man planlægger et forsøg/måleprogram til
at teste hypotesen (4) man udfører undersøgelsen og gør
resultaterne op (5) man tester sin hypotese mod data og
konkluderer.
Gennem tre øvelser med forskellige biologiske problemstillinger
bliver du fortrolig med denne arbejdsform og således bedre rustet i
dit videre arbejde end nu, hvor du måske kun tænker i at måle ét
eller andet og regne gennemsnittet ud – (4) ovenfor. Husk at hvis
man ikke stiller nogen spørgsmål får man heller ingen svar, selvom
man har en masse tal at regne på!
Kurset indeholder forelæsninger og gruppediskussioner, hvor de
fem faser i eksperimentelt arbejde gennemgås og belyses, med en del
eksempler på forsøgsdesign, statistisk analyse og grafisk
fremstilling af forsøgsresultater. I en introducerende
heldagsøvelse bliver deltagerne fortrolige med brug af
korrelationsanalyse, regression og variansanalyse; hvor
variansanalysen er det vigtigste redskab til opgørelse af forsøg
inden test af resultaterne mod hypotesen. I kursets 2.-7. uge
udføres tre øvelser:
(1) Terrestriske primærproducenter og deres fysiologiske aktivitet
i relation til ændret klima.
(2) Dosis-respons forsøg med mikrobiel aktivitet i relation til toksikologiske problemstillinger.
(3) Træarters påvirkning af jordens kulstof- og næringsindhold
og mikrobiel aktivitet.
I den første øvelse bruges en permanent forsøgsopstilling i en skov, hvor der manipuleres med indstråling, nedbør og temperatur. Her måles bl.a. planternes artssammensætning og dækningsgrad, refleksion, stomatal konduktans, blades chlorofyl- og flavonoidkoncentration, plantestress (chlorofyl fluorescens), lysindstråling og jordens fugtighed og temperatur, og resultaterne sættes i relation til klimaforandringers effekt på økosystemer. I anden øvelse opstilles og udføres et dosis-forsøg i laboratoriet med inkubering af jord og måling af mikrobielt respons på stigende koncentrationer af NaCl eller glucose. I tredje øvelse undersøges den mulige effekt af forskellige træarter på jordens kulstofbinding, mikrobiel aktivitet og næringsstof tilgængelighed. Vi undersøger trætypens indflydelse på jordbundsprocesser, kulstoflagring, lysindstråling og bundvegetationog i bevoksninger, der kan betragtes som et forsøg. Du får derfor prøvet den eksperimentelle arbejdsmetode på forskellige situationer, som du senere vil komme ud for.
Biological Experiments: Design and Analysis (Bioforsøg)
Bacheloruddannelsen i bioinformatik
Bacheloruddannelsen i biologi
Den studerende skal blive fortrolig med den videnskabelige metode og de forskellige faser i arbejdet. Dette spænder fra ideen om et biologisk forhold, over opstilling af testbare hypoteser og planlægning af forsøg, til udførelse af forsøgene, beregninger, statistisk test af hypoteserne og udfærdigelse af rapport med konklusion.
Viden:
- At planlægge et forsøg inden for en biologisk problemstilling, udføre undersøgelsen, samt drage en konklusion på baggrund af egne data, alt i relation til problemstillingen.
- Forstå samspillet mellem organisme og miljø under indflydelse af menneskets aktiviteter.
- Forstå samspillet mellem organisme og miljø fra den enkelte organisme via populationer og samfund til biomer.
Færdigheder:
- Kan beskrive de forskellige, overordnede videnskabelige metoder (det beskrivende studium, det korrelative studium og det eksperimenterende studium).
- Kan vurdere eksperimenterende studiers styrker, svagheder, begrænsninger og krav set i forhold til andre videnskabelige metoder.
- Kan anvende og vurdere udvalgte teknikker, der anvendes i eksperimentelt økologisk arbejde.
- Kan anvende den videnskabelige metode, omfattende afgrænsning af økologisk problemstilling, formulering af spørgsmål og hypoteser, planlægning og udførelse af forsøg.
- Kan bruge det mest almindelige statistiske værktøj (ANOVA) til bearbejdning af indsamlede eksperimentelle data.
- Kan udfærdige en rapport med klar præsentation af
problemstilling, hypoteser, metoder, resultater, test af hypotese,
diskussion af data og konklusion.
Kompetencer:
- Du kan formulere en biologisk problemstilling og redegøre for dens elementer og de mulige sammenhænge.
- Du er i stand til at formulere spørgsmål og hypoteser, der kan testes eksperimentelt, hvorved de i princippet kan falsificeres.
- Du kan planlægge og gennemføre eksperimenter/dataindsamling med de nødvendige replikater som muliggør statistisk databehandling.
- Du er i stand til at skrive en rapport over undersøgelsen, der indeholder abstrakt, indledning, formål, materialer og metoder, resultater, diskussion og konklusion.
- Du vil kunne fremlægge undersøgelsens idé, væsentlige resultater og konklusioner og redegøre for svagheder og styrker i undersøgelsen.
Forelæsninger og øvelser.
Se Absalon.
Kurser svarende til: Almen Økologi, Populationsbiologi og Almen Mikrobiologi.
Løbende feedback under øvelserne.
Skriftlig feedback til øvelsesrapporter, både i generel form og som direkte respons til den enkelte rapport.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 minutter uden forberedelse
- Prøveformsdetaljer
- Man eksamineres individuelt med udgangspunkt i en af de tre rapporter og kursets anbefalede læsning. Rapporten tæller ikke med i bedømmelsen. Den mundtlige eksamination udgør 100% af karakteren.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Gruppeaflevering af 3 rapporter i løbet af kurset.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Som ordinær eksamen.
Hvis indstillingskravet ikke er opfyldt, kan det opfyldes inden reeksamen. Der skal afleveres 3 individuelle rapporter og de skal være godkendt senest 3 uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 8
- Forberedelse (anslået)
- 127,5
- Praktiske øvelser
- 70
- Eksamen
- 0,5
- Total
- 206,0
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NBIB10011U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- 48
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Anders Michelsen (7-6572686976777144666d73326f7932686f)
Underviser
Rasmus Kjøller, Anders Michelsen.
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende