Almen molekylærbiologi (Molbiol)
Kursusindhold
Kurset sigter efter at give de studerende en tilstrækkelig
fortrolighed med den klassiske såvel som den
moderne molekylære genetiks begreber, eksperimentelle grundlag
og resultater, således at de har forudsætninger for
videre studier i eksperimentelt-biologiske fag på den
valgfrie del. Endvidere læres basale laboratoriefærdigheder.
Kurset bibringer deltagerne en faglig indsigt, som gør det muligt
at forstå og diskutere samfundsrelaterede problemstillinger,
der har med molekylærbiologi og genetik at gøre. Eksempler
herpå er anvendelse af PCR-teknikken inden for efterforskning
af kriminalsager og hvordan nye sygdomme kan opstå.
Kurset bibringer også en forståelse af den videnskabelige
metode indenfor eksperimentel biologi, hvor man først
opstiller en hypotese, og dernæst udtænker en eksperimentel
test af denne. På baggrund af resultaterne
modificeres hypotesen, og man udvikler nye tests i
et dynamisk forløb.
Desuden giver kurset en forståelse af, at vor nuværende
faglige viden repræsenterer en række modeller, som muligvis
senere vil ændre sig. Lærebogen udgør ikke en absolut sandhed,
og det er vigtigt at udvikle en kritisk videnskabelig sans,
der er baseret på faktuelle forudsætninger snarere end
paratviden. Det betyder også, at for at bestå kurset med
karakteren 02 er det ikke nok kun at kunne gengive fra lærebog
og vejledninger. Man må kunne kombinere viden i nogen grad for
at bestå eksamen.
Vi giver herunder en del "Nøglebegreber", som er et vigtigt udvalg af viden, som den studerende forventes at have erhvervet når kurset er slut:
- Geners virkningsmåde
- Et-gen et-enzym hypotesen
- Begreberne Auxotrofi/Prototrofi
- Definition af et gen ved komplementation
- Rekombination
- Alleler
- Dominans/recessivitet
- Relationen mellem fænotype og genotype
- Uafhængig tilfældig segregering af alleler
- Kobling
- Genetisk afstand
- Trefaktor kryds
- Interferens
- Tetradeanalyse
- Mitose
- Meiose
- Gametdannelse
- Haploide og diploide organismer
- Virus
- Kønsbestemmelse
- Homologe kromosomer
- Søsterkromatider
- Kromosomale translokationer
- Aneuploidi, Monoploidi, Polyploidi
- DNA polymorfier
- RFLP
- SNP
- Mini- og mikrosatelitter
- IS og Transposons
- Transkription
- RNA polymeraser
- Processering af RNA (splejsing, capping, polyA tilføjelse, levetid)
- Kontrol af genekspression v. negativ og positiv regulering
- Transkriptionsfaktorer (homo og heterodimere)
- Principperne for den genetiske kode
- Translation
- Mutationers opståen (spontan og induceret)
- Typer af mutationer (insertion, deletion, dublikation, inversion, translokation)
- Suppressormutationer
- Cdc mutanter
- Cykliner og Cdker
- Cell cycle checkpoints
- Genetiske ændringer som betinger cancer
- Genomstabilitet
- Oncogener
- Tumorsuppressor-gener
- Restriktionsenzymer
- Gelelektroforese
- Rekombinant DNA teknologi ("Gensplejsning")
- cDNA
- Biblioteker
- Hybridisering
- Southern blot
- Northern blot
- Western blot
- Sekventering
- PCR
General Molecular Biology (Molbiol)
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i fysik
Viden:
- Den studerende opnår praktisk og teoretisk viden om hvordan genetiske og molekylærbiologiske eksperimenter udføres og fortolkes.
- Samtidig opnås en generel viden om de cellulære mekanismer, der er udslagsgivende for geners udtryk og hvordan følgerne af genetiske ændringer indvirker på disse.
- De studerende introduceres til primær litteratur og opnår en viden om hvordan lærebogens indhold opstår.
Færdigheder: Den studerende kan
- Forklare centrale begreber inden for den klassiske såvel som den molekylære genetik
- Forklare, hvorledes genotypen kan indvirke på fænotypen
- Forklare, hvorledes forskellige mutationstyper ændrer genotypen
- Forklare forskellen mellem genetiske screens og selektioner
- Forklare dynamikken for nedarvning af koblede og ikke koblede alleler
- Beskrive genteknologiske teknikker
- Forklare og diskutere det eksperimentelle grundlag i genetikken
- Analysere og fortolke resultater fra genetiske og molekylærbiologiske eksperimenter
- Foreslå eksperimenter til belysning af en problemstilling indenfor fagets emneområde
Kompetencer: Den studerende kan
- Forklare og redegøre for molekylærbiologiske og genetiske problemstillinger
- Kombinere ovenstående viden og færdigheder til at angive løsninger på molekylærbiologiske og genetiske problemstillinger
- Identificere molekylærbiologiske og genetiske aspekter af en biologisk problemstilling
- Sammenfatte og formidle resultatet af et eksperiment
- Uddrage molekylærbiologiske og genetiske sammenhænge på baggrund af eksperimentelle data herunder vurdere betydningen af eksperimentelle kontroller
- Læse og forstå primær litteratur
Forelæsninger samt praktiske og teoretiske øvelser.
Se Absalon.
1. Almen Biokemi 1, Kemi eller BioFysik (rettet mod biologi og
biofysikstuderende)
2. KemiO, AnalytKem og Proteinkemi (rettet mod nat-it-studerende)
3. Enten kurserne i (1), kurserne i (2) eller tilsvarende (rettet
mod alle)
Der er individuel feedback på svar og spørgsmål i
undervisningssituationen. Man kan også få feedback ved at tage den
ugentlige test på kursushjemmesiden (Absalon), der også giver
løsningsforslag til at forbedre sin præstation hvis nødvendigt.
Der er også løbende feedback i undervisningssitationen bl.a. ved
afgivne svar og spørgsmål under teori- og
laboratoriumundervisning.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Den skriftlige stedprøve er en ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler tilladt, inklusiv egen computer.
Egen computer er eneste elektroniske device, der må medbringes.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Hvis der er 10 eller færre tilmeldte til reeksamen, vil reeksamensformen blive ændret til en mundtlig prøve på 25 minutter med 25 minutters forberedelsestid og papirbaserede hjælpemidler tilladt.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen ovenfor.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 17
- Forberedelse (anslået)
- 124
- Teoretiske øvelser
- 22
- Praktiske øvelser
- 27
- E-læring
- 10
- Vejledning
- 2
- Eksamen
- 4
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NBIA04033U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
BKurset har forelæsninger i skemagruppe B, mens øvelserne ligger i A, B og C, dog således at det er muligt at følge kurset sideløbende med et andet kursus i skemagruppe A eller C.
- Kapacitet
- 240
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Michael Askvad Sørensen (3-74687a4769707635727c356b72)
- Michael Lisby (6-6f6e6b75647b42646b71306d7730666d)
Underviser
Lotte Pedersen, Sine Lo Svenningsen, Michael Lisby, Michael A. Sørensen m.fl.
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende