Populationsbiologi (Popbiol)
Kursusindhold
Kurset præsenterer populationsbiologiens grundbegreber og teoretiske grundlag, samt introducerer en række studier af planters og dyrs populationsbiologi. Botanisk og zoologisk populationsøkologi integreres med adfærdsbiologi, og evolutionsbiologi inddrages til forståelse af organismernes tilpasninger til det omgivende miljø. Forelæsninger suppleres med praktiske og teoretiske øvelser, hvor der er brug for praktiske færdigheder i statistik og matematik. Undervisningen tager bl.a. udgangspunkt i en række case-studies, som belyser populationsbiologiens relevans for forståelsen af populationers sammensætning og dynamik i tid og rum. Endelig berører kurset anvendte aspekter inden for populationsbiologien, såsom bevarelse af udryddelsestruede arter, forvaltning af naturlige ressourcer samt biologisk bekæmpelse af skadedyr. Ved kursets slutning gennemføres et tema om et udvalgt emne som f.eks. bevaringsbiologi (conservation), hvor der medvirker gæsteforelæsere med særligt kendskab til områdets anvendte aspekter.
Population Biology (Popbiol)
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Kandidatuddannelsen i bioteknologi med sidefag
Kursets formål er at give de studerende et basalt kendskab til væsentlige områder inden for populationsbiologien, som i kurset er opdelt i to biologiske fagområder: adfærdsbiologi og populationsøkologi.
Viden:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
- forklare populationsøkologiens og adfærdsbiologiens grundbegreber og terminologi.
- forklare betydningen af individernes egenskaber, funktion og adfærd for populationers struktur og dynamik.
- beskrive samspillet mellem individer af samme art og mellem populationer af forskellige arter.
- beskrive sociale processer og strukturer i populationer.
- forklare hypoteser om adfærds ontogeni, styring, funktion og evolution.
- forklare hypoteser om organismers udbredelse og fordeling i tid og rum.
Færdigheder:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
- opstille og anvende simple matematiske modeller for populationers vækst, intra- og interspecific konkurrence samt prædation.
- gennemføre simple populationsøkologiske og adfærdsbiologiske eksperimenter i samarbejde med en eller flere medstuderende.
- analysere data kvantitativt, bestemme relevante parametre og teste fundne resultater statistisk.
- afrapportere og fortolke de fundne resultater i forhold eksperimenternes målsætning.
Kompetencer:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
- vurdere de gennemførte eksperimenters design og diskutere de fundne resultater i en generel perspektivering.
- på et basalt niveau fagligt og kritisk vurdere ny viden og debatemner om f.eks. overbefolkning, overudnyttelse af naturlige ressourcer, bærekapacitet, dyrevelfærd og bevarelse af truede arter.
Forelæsninger: 34 lektioner á 1 time
Øvelser: 22 lektioner á 1 time.
Se Absalon.
Organismernes diversitet eller tilsvarende.
Løbende feedback fra underviseren ved gennemførelsen af laboratorieøvelser. Øvelsesrapporter gives kort, skriftlig feedback i forbindelse med godkendelse. Digitale selvtests. Fremadrettet feedback ved mundtlig eksamen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 15 minutter (excl. votering) uden forberedelsestid.
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen er individuel.
Eksaminationen tager udgangspunkt i en tilfældig udtrukket øvelse fra kursus.
Den studerende skal så vidt muligt selv være i stand til at indlede eksaminationen ved på foredragsform kort at gennemgå den udtrukne øvelses teoretiske baggrund, dens hypoteser, formål og metoder, samt vurdere og perspektivere de opnåede resultater i relation til øvelsens målsætning. Den bagvedliggende teori for øvelsen og øvrige dele af pensum inddrages i eksaminationen til en afprøvning af kursusmålenes opnåelse. Der foretages en samlet bedømmelse. - Krav til indstilling til eksamen
-
For at deltage i eksamenen skal alle øveselsesrapporter være afleveret inden en angiven frist.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Hvis kravet ikke er opfyldt, kan det opfyldes inden reeksamen. Alle øvelsesrapporter afleveres og skal være godkendt senest tre uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- Forberedelse (anslået)
- 141
- Praktiske øvelser
- 24
- E-læring
- 6
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NBIA04026U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
-
C
- Kapacitet
- 240
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Biologisk Institut
- GLOBE Institute
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Søren Rosendahl (7-7571677467707442646b71306d7730666d)
Underviser
David R. Nash, Elodie Briefer, Hans Henrik Bruun, Jacobus J Boomsma, Jonathan Shik, Kasper Thorup, Michael Poulsen, Rasmus Kjøller, Rasmus Stenbak Larsen og Søren Rosendahl
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende