Jord, vand og planter
Kursusindhold
De primære kursusemner er kort listet i det følgende. Emnerne er
påtænkt at svare til undervisning gennem ca 18 halvdage. Hertil
kommer øvelser og ekskursioner.
Introduktion og kursusoversigt.
Det danske landskab, jordbund og klima:
- Landskaber og jordtyper, føristiden
- Landskaber og jordtyper, istiderne
- Landskaber og jordtyper, efteristiden
- Vejr og klima
Jordbundens sammensætning, processer, funktioner og kvalitet i
forhold til plantevækst og naturressourcer:
- Jordbundens primære partikler
- Jordbundens sekundære partikler
- Jordbundens organiske fraktion
- Jordluft og jordvarme
- Jordvand og planters vandoptagelse
- Vand- og stoftransport
- Redoxprocesser
- Ionbytningsprocesser
- Adsorptionsprocesser
- Mikroklima og fordampning
- Næringsstoftilgængelighed
- Symbioser og Rhizofæreprocesser
- Optagelse, translokation og remobilisering af næringsstoffer
- Næringsstoffers funktionelle egenskaber
- Plantevækst
- Danske jord-vand-plante systemer
Soil, Water and Plants
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kursets mål er at give en grundlæggende indføring i danske
landskabstyper, klima, jordbund og plantevækst. Specielt fokuseres
på centrale kemiske, fysiske og biologiske tilstande og processer i
jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydning for stofomsætning,
stoftransport og plantevækst i skov- og landbrug.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Bedømme jordbunden som vækstmedium for planter.
- Beskrive hovedtræk i jordbundens dannelse og sammensætning.
- Have overblik over grundlæggende danske vejr- og
klimasammenhænge i relation til plantevækst.
- Forklare forskellige aspekter af begreberne jordfunktion og
-kvalitet.
- Beskrive grundlæggende transportprocesser for vand og
plantenæringsstoffer.
- Beskrive grundlæggende processer for planter optagelse og
udnyttelse af næringstoffer.
- Have overblik over plantebevoksningers respons og effekt på
jordbunds- og klimafaktorer.
- Beskrive centrale processer og faktorer i miljøbevidst
plantedyrkning i skov- og landbrug.
Færdigheder:
- Anvende nogle grundlæggende felt- og laboratoriemetoder til
karakterisering og vurdering af jordbunden i relation til
plantedyrkning.
- Kunne foretage grundlæggende beregninger af betydningen af
centrale fysiske, kemiske og biologiske processer indenfor
fagområdet.
- På grundlag af enkle eksperimentelle forsøg og demonstrationer
kunne karakterisere jordbunden, vandbevægelsen i jorden og øvrige
centrale faktorer af betydning for plantevækst og plantedyrkning.
Kompetencer:
- Bedømme jordbunden som vækstmedium for planter i hovedtræk.
- Bedømme komponenter og delprocesser i
jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydningen i en
helhedssammenhæng.
- Perspektivere forventede klimaændringer til en bæredygtig udnyttelse af jordressourcen
Kurset består af en kombination af forelæsninger, laboratorie og teoretiske øvelser i interaktiv form, hvor læreren introducerer og gennemgår baggrund og generelle og specielle forhold omkring emnet og lægger op til opgaver, som løses af de studerende i små grupper. Hver kursushalvdag vil som udgangspunkt bestå af et oplæg fra underviseren, hvori indgår eksempler, samt en eller to perioder til selvstændigt arbejde med teoretiske øvelser eller opgaver. Eksempler, øvelsesarbejde og ekskursioner vil i videst mulig udstrækning tage udgangspunkt i og blive målrettet imod fire cases, nemlig ager og skov på henholdsvis sand- og lerjord.
Lærebogsmateriale/notesamling bestående af 18 kapitler udarbejdet i fællesskab af Ole Borggaard, Søren Hansen, Peter E. Holm, Søren Husted, Carsten Petersen, Christian R. Jensen, og Jan K. Schjørring.
Underviserne giver mundtlige feedback på laboratorieresultater og rapport
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- 4 timers skriftlig eksamen.
Den skriftlige stedprøve er en ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Krav til indstilling til eksamen
-
Aflevering og godkendelse af rapport baseret på deltagelse i eksperimentelle laboratorieøvelser.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
KU’s eksamenshus stiller computere til rådighed ved ITX-eksamenen.
Egne digitale hjælpemidler, såsom computer, tablet, lommeregner, mobiltelefon mv. må ikke medbringes.Bøger, noter og lignende kan medbringes i papirform eller uploades før eksamen og tilgås digitalt fra ITX-computeren. Læs mere om dette på Studieinformation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Som den ordinære eksamen.
Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være 20 minutters mundtlig eksamination, 20 min. forberedelse med alle hjælpemidler.
Der kan ikke ses bort fra krav om aflevering og godkendelse af rapport og dermed gennemførsel af øvelser/ laboratorieøvelser, og studerende, der ikke opfylder kravet skal derfor følge kurset igen det kommende studieår.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 36
- Holdundervisning
- 6
- Forberedelse (anslået)
- 102
- Teoretiske øvelser
- 46
- Ekskursioner
- 3
- Laboratorie
- 9
- Eksamen
- 4
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- LPLB10306U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
-
C
- Kapacitet
- 999
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Peter Engelund Holm (4-756a6d744575716a7333707a336970)
Søren Husted og Kristian Holst Laursen
Jens Carsten Tilbæk Petersen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students