Planlægning i det åbne land
Kursusindhold
Der er i stigende grad kamp om arealerne i det åbne land. Der skal være plads til de klassiske funktioner som produktion af fødevarer og træ, indvinding af råstoffer samt plads til natur, biodiversitet, rekreation, og bosætning. Men også klimaforandringer, den Grønne Omstilling og behovet for rent drikkevand kræver plads.
Kurset omhandler om hvordan man gennem offentlige planlægning og forvaltning af det åbne land, kan forsøge at skabe plads til de mange, og ofte konfliktende funktioner, samt sikre en bæredygtig udvikling.
Du vil på kurset blive introduceret til forskellige tilgange til planlægning, ligesom du vil lære noget om samspillet mellem den offentlige planlægning og de mange aktører der ejer og bruger arealerne i det åbne land.
Kurset er begrænset valgfrit for studerende på udannelserne: Naturforvaltning, Geografi og Geoinformatik, og Landskabsarkitektur, men henvender sig også til biologi-, agronom-, og skovbrugsstuderende, der ønsker beskæftigelse indenfor den offentlige planlægning og forvaltning af det åbne land.
På kurset undervises i følgende emner:
Planlægningens historie og udvikling
Tilgange og metoder til udformning planer og strategier
Teorier om tilblivelse og iværksættelse af planer og politikker.
Tilgange til vurdering af planlægningens effekter
Koncepter til forståelse af forholdet mellem den offentlige og den private landskabsforvaltning.
ndhold og effekter af offentlig planlægning vedrørende det åbne land inklusiv planlægning for:
a. landbrugs- og landdistriktsudvikling
b. skovrejsning,
c. bebyggelse i det åbne land,
d. vindmøller og andre energianlæg
e. klimatilpasning og udtagning af lavbundsarealer
f. beskyttelse og forbedring af natur, landskab og kulturarv
Countryside Planning
Kandidatuddannelsen i naturforvaltning
Kandidatudannelsen i geografi og geoinformatik
Kandidatuddannelsen i landskabsarkitektur
Efter endt kursus vil du have erhvervet følgende kompetencer, færdigheder og viden:
Kompetencer:
- Udforme strategier og planer for det åbne lands benyttelse, beskyttelse og udvikling
- Forholde dig kritisk og refleksivt til den eksisterende offentlige planlægning og forvaltning i det åbne land
- Arbejde selvstændigt såvel som i grupper med personer fra forskellige fagdiscipliner
- Kommunikere skriftligt og mundtligt om landskabsrelaterende problemer og løsninger på en struktureret og videnskabelig måde
Færdigheder:
- Analysere planer og planprocesser
- Formulere og opstille mål, strategier og planer for specifikke landskabers funktioner og udvikling,
- Træffe valg vedrørende instrumenter til virkeliggørelse af planer
- Skitsere principper for helhedsorienterede løsninger
- Formidle landskabsrelaterede problemstillinger og løsninger
Viden om:
- Indhold, funktion og effekter af den offentlige planlægning og forvaltning i det åbne land
- Teori om den offentlige planlægningsudformning og iværksættelse,
- Koncepter til forståelse af forholdet mellem den offentlige og den private landskabsforvaltning
- Forskellige former tilgange til planlægning og deres fordele og ulemper
Undervisningen foregår som forelæsninger inklusiv gæsteforelæsninger, diskussioner, ekskursioner samt teoretiske og praktiske øvelser i grupper. Undervisningen er struktureret omkring en række temaer og der vil til hvert tema være knyttet både teori, metode samt praksis (eksempler på politikker og planer). Forelæsningerne bliver efterfulgt af mindre seminarer, hvor de studerende har forberedt oplæg i grupper, eller af gruppediskussioner. Derudover vil der til mange af forelæsningerne være nyttet øvelser af kortere elle længere varighed
Lærebog: Kristensen, L.S. Primdahl, J. og Vejre, H. (2015). Dialogbaseret planlægning i det åbne land – om strategier for kulturlandskabets fremtid. Bogværket: Nykøbing Sjælland
Elektroniskkompendium der kan hentes på absalon
Basiskendskab til den lovgivning der vedrørende brugen og
forvaltningen af det åbne land svarende kursus 'Miljø- og
planlovgivning'.
Basiskendskab til rurale landskabers funktioner og processer
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået
BA-uddannelse.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Der afleveres ved kursets afslutning 3-5 opgaver (af ca. 3-5 siders længde). Opgaverne udarbejdes individuelt, men dele af opgaverne kan være baseret på øvelser, der er lavet i grupper i undervisningsforløbet.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Bedømmelse baseret på fornyet aflevering af opgaver efterfulgt af 15 minutters mundtlig eksamen. Opgaverne afleveres inden reeksamensugen efter aftale med kursusansvarlig.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 36
- Forberedelse (anslået)
- 124
- Øvelser
- 36
- Ekskursioner
- 10
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- LNAK10066U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- 40
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lone Søderkvist Kristensen (4-70736f76446d6b72326f7932686f)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende