Bachelorprojekt
Kursusindhold
Bachelorprojektet afrunder bacheloruddannelsen og giver mulighed
for at vise de færdigheder og kompetencer, du har tilegnet dig i
løbet af studiet. Formålet med bachelorprojektet er, at du lærer at
gennemføre et større skriftligt projektarbejde med krav om at kunne
indentificere og afgrænse en relevant juridisk problemstilling,
analysere den med en passende faglig dybde og formidle resultatet
skriftligt.
Du har mulighed for at skrive bachelorprojektet enten individuelt
eller i en gruppe på to til fem studerende.
Bachelor Dissertation
Bachelorprojektet udgør 15 ECTS-point på 6. semester.
Prøven er en selvstændig skriftlig opgave.
Bachelorprojektet består af et selvvalgt emne og problemformulering inden for et tildelt fagområde. Problemformuleringen skal godkendes af den faglige vejleder.
Den ordinære prøve afholdes ved forårsterminen.
Bachelorprojektet afrunder bacheloruddannelsen og giver mulighed for at vise de færdigheder og kompetencer, den studerende har tilegnet dig i løbet af studiet. Formålet med bachelorprojektet er, at den studerende lærer at gennemføre et større skriftligt projektarbejde med krav om at kunne identificere og afgrænse en relevant juridisk problemstilling, analysere den med en passende faglig dybde, gennemføre digital og analog informationssøgning og formidle resultatet skriftligt.
De studerende har mulighed for at skrive bachelorprojektet enten individuelt eller i en gruppe på to til fem studerende.
For at opnå karakteren 12 skal den studerende have erhvervet sig nedenstående viden, færdigheder og kompetencer.
Mht. viden skal den studerende kunne:
- redegøre for den retsvidenskabelige teori og praksis inden for projektets emneområde
- redegøre for sammenhængen mellem projektets analyser og de i lyset af projektets afgrænsning relevante dele af pensum til uddannelsens øvrige fag
Mht. færdigheder skal den studerende kunne:
- foretage korrekt referencehåndtering i overensstemmelse med almindelige akademiske standarder og god videnskabelig praksis
- analysere retlige problemstillinger inden for uddannelsens område
- formulere en retlig relevant problemstilling inden for uddannelsens område
- argumentere for problemformuleringens afgrænsning
- dokumentere og/eller argumentere for påstande i analyse og konklusion
- sikre, at der er konsistens imellem projektets enkelte dele, således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen
- selvstændigt fremsøge og udvælge relevante trykte og digitale retskilder og faglitteratur inden for projektets emneområde
Mht. kompetencer skal den studerende kunne:
- orientere sig i digital information og foretage kritisk vurdering af den faglige værdi af det fundne materiale
- udvælge og afgrænse de teoretiske og metodiske tilgange til analyse af problemformuleringen
- selvstændigt argumentere for retlige løsninger inden for projektets område
- formidle den for bachelorprojektet relevante viden og argumentere fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
Udover introduktionsseminar tilbydes individuel vejledning og klyngevejledning.
Anbefalet litteratur til læsning i forbindelse
med introforelæsning og klyngevejledning:
- Riis, Thomas & Trzaskowski, Jan (red.) (2020): Skriftlig Jura – Den juridiske fremstilling, 2. udg., Ex Tuto Publishing.
”BA-projektet kører tæt parløb med de obligatoriske fag Ret,
moral og politik og Retshistorie, der afholdes i de første to
tredjedele af 6. semester. For mange studerende ligger en af de
centrale udfordringer ved at skrive en større skriftlig opgave som
BA-projektet i at kunne arbejde problemorienteret på en saglig
retsvidenskabelig måde. På Ret, moral og politik arbejdes der med
casebaseret opgaveskrivning af op til seks skriftlige opgaver
fordelt hen over semesteret. I det ugentlige arbejde med
skrivningen af små 3½ sides opgaver optrænes netop i lille målestok
de samme generiske kompetencer, der skal til for at kunne skrive et
godt BA-projekt. Man får optrænet:
i) Evnen til at kunne udvælge og afgrænse en relevant
retsvidenskabelig problemformulering, og til at kunne argumentere
for den valgte teoretiske og metodiske tilgang,
ii) Evnen til på baggrund af denne teori at kunne argumentere
overbevisende for analytiske konklusioner, og
iii) Evnen til at kunne formulere sig skriftligt på en
sammenhængende måde, hvor den faglige viden formidles
overbevisende, velstruktureret og sprogligt korrekt.
På den baggrund er semesteret lagt an på, at den studerende
arbejder aktivt med skrivningen af disse caseopgaver også som led i
forberedelserne til at kunne skrive BA-projektet.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, -
- Prøveformsdetaljer
- Bachelorprojekt
- Krav til indstilling til eksamen
-
-
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Info følger
- Reeksamen
-
Info følger
Kriterier for bedømmelse
...
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 3
- Forberedelse (anslået)
- 409,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- JJUB57000E
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Thomas Riis (11-5e7279776b7d385c73737d4a747f7c38757f386e75)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students