Specialiseret Markedsføringsret

Kursusindhold

Erhvervsdrivendes markedsføring og samfundets regulering af den er ofte et spejl af samfundsmæssige megatrends. Den moderne markedsføringsret spejler de samfundsmæssige forandringer og er under hastig udvikling i disse år. Kurset skal behandle nogle af disse særligt aktuelle emenområder i en markedsføringsretlig kontekst. Der er tale om følgende:


1) Digitaliseringen af samfundet, herunder udviklingen af de sociale medier, har betydet en mærkbar og målbar omvæltning af, hvorledes virksomheder tilrettelægger og udfører deres markedsføringsindsats. Tidligere tiders annoncer i f.eks. dagspresse og gennem tv-reklamer er i dag i høj grad erstattet af eller suppleret med annoncer via sociale medier såsom Instagram, YouTube, Tiktok og Facebook. Nye markedsføringskanaler er også kommet til via influencere. De forskellige markedsføringsplatforme smelter sammen, og markedsføring på tværs af landegrænser i EU er hastigt stigende.


2) Erhvervsdrivendes produkter og/eller services mødes herudover af nye og forandrede krav. Et meget tydeligt eksempel er de udfordringer, som samfundets grønne omstilling, stiller markedsføringsretten over for. Den moderne forbruger efterspørger grønne og bæredygtige produkter, og det er derfor et godt salgsargument over for forbrugerne, at et produkt er miljørigtigt, grønt, bæredygtigt eller lignende. Samtidig er moderne virksomheder optaget af ESG dagsordner. Sammenlagt betyder dette, at der er i disse år en meget stor vækst i virksomheders brug af grønne udsagn i markedsføringen, en tendens som har udfordret anvendelsen af de gængse markedsføringsretlige begreber, og som samtidig har givet håndhævelsesmæssige udfordringer.


Et andet meget aktuelt område er beskyttelse af børn i markedsføringen eller forbud mod markedsføring af bestemte, potentielt farlige produkter og/eller indgreb over for markedsføring, der anses som uetisk. Sådanne krav om mere restriktive regler for kommerciel kommunikation på særlige områder vokser frem i disse år og forandrer og udvikler markedsføringsretten.


3) Samtidig er EU-reguleringen af området intens og hastigt stigende. Der findes et væld af EU-regler af betydning for de markedsføringsretlige regler både på det generelle markedsføringsretlige område og for specifikke områder, og den moderne markedsføringsret er i høj grad drevet frem af den EU-retlige udvikling.


4) Håndhævelsen af markedsføringsretten er tillige under forandring. Den klassiske håndhævelse af markedsføringsretten har været en offentligretlig håndhævelse, i DK via Forbrugerombudsmandsinstitutionen og/eller de almindelige domstole. Denne håndhævelsesmetode er stadig fremherskende, men der er to udviklingstemaer i håndhævelsessammenhæng, som er særligt aktuelle. Dels er der i de senere år sket en skærpelse af sanktionerne for overtrædelse, bl.a. ved forhøjede bøder. Dels vokser et helt nyt håndhævelsessystem frem i disse år via en øget privat håndhævelse, bl.a. via gruppesøgsmål.


Reguleringen er kompleks og behovet for juridisk viden om området er efterspurgt i praksis. Kurset ligger som nævnt i forlængelse af BA valgfaget Konkurrence- og Markedsføringsret, men forudsætter ikke, at dette fag er taget/bestået.


Kurset vil fokusere på disse ovennævnte særlige temaer, som de samfundsmæssige forandringer giver anledning til.

Engelsk titel

Spcialized Marketing Law

Målbeskrivelse

Viden:

  • Den moderne markedsføringsretlige regulering, herunder sammenhængen mellem de forskellige regelsæt på både nationalt og europæisk niveau
  • Særlig, dyb viden om de særlige problemstillinger, som er indeholdt i faget, og dermed en dybere forståelse af den moderne markedsføringsret end det som opnås på BA
  • En forståelse for, på hvilke områder og hvordan den monderne markedsføringsret er udfordret af digitaliseringen af samfundet, og hvorledes samfundsmæssige megatrends som f.eks. den grønne omstilling, udfordrer og moderniserer markedsføringsretten


Færdigheder:

  • identificere konkrete problemstillinger på en måde, der viser indsigt i moderne markedsføringsret samt den relevante (sær)lovgivning, og overblik over sammenhænge imellem de forskellige elementer på retsområdet,
  • fortolke og anvende relevante retskilder som led i at løse konkrete problemstillinger med henblik på at fastlægge gældende ret
  • illustrere retlige problemstillinger fra kurset med relevante eksempler
  • anvende de på kurset opnåede færdigheder på en fagligt korrekt måde og dermed være i stand til at træffe afgørelse som håndhæver eller yde faglig rådgivning som rådgiver

 

Kompetencer:

  • under inddragelse af viden og færdigheder at analysere komplekse markedsføringsretlige problemstillinger og argumentere for fagligt begrundede løsninger,
  • at præsentere fagligt begrundet rådgivning vedrørende markedsføringsretlige problemstillinger og deres løsning eller som håndhæver at træffe korrekte, fagligt begrundede afgørelser
  • analysere og reflektere over de udfordringer, som den moderne markedsføringsret står over for med henblik på at diskutere mulige løsninger på de retlige, herunder håndhævelsesmæssige, udfordringer, som digitaliseringen og andre samfundsmæssige megatrends stiller den moderne markedsføringsret overfor

Et højt udbytte af undervisningen sikres gennem varierende læringsaktiviteter. Case-arbejde og diskussioner i grupper vil være en central del af undervisningen. Ligeledes inddrages praksisnære perspektiver via gæsteforelæsninger fra praktikere, f.eks. fra Forbrugerombudsmandsinstitutionen, forbrugerorganisationer, advokatbranchen og lignende. Gennem vekselvirkning mellem teori og praksis sikres de studerende det fulde udbytte af kurset, således at de vil være i stand til at anvende viden, færdigheder og kompetencer i en konkret kontekst.

Pensum, KA 7,5 ECTS 375 sider

1) Caroline Heide-Jørgensen: Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret, 5. udg. 2022, DJØF, Kap. II om Markedsføringslovgivningen, s. 39-95, 56 sider

2) Caroline Heide-Jørgensen: Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret, 5. udg. 2022, Kap. VI om Kontakten med markedet: handelspraksis, kommerciel kommunikation og reklame, s. 273-335, 62 sider

3) Kommissionens vejledning om fortolkning af Rådets direktiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis, s. 5-107, 102 sider

4) Caroline Heide-Jørgensen: Skjult reklame, Juristen 2020, 2, s. 41-54 15 sider

5) Peter Møgelvang-Hansen m.dl.: Skjult reklame, s. 193-204 i Markedsføringsretten, 4. Udgave 2022, Ex Tuto Publishing, 11 sider

6) Forbrugerombudsmandens Gode råd til influenter om skjult reklame, 2022, 6 sider

7) Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Direkte markedsføring, ca. 20 sider fra Markedsføringsretten, 4. udg. Ex Tuto Publishing

8) Caroline Heide-Jørgensen: Grøn markedsføring, Festskrift til Palle Bo Madsen, DJØF Forlag 2021, s. 525-539, 15 sider

9) Søren Stenderup Jensen: Dokumentation, sandsynliggørelse eller indikation? Om dokumentationskravet i markedsføringslovens § 3, stk. 3 i lyset af U 2015.2565 H og U 2015.3331 H, Erhvervsjuridisk tidsskrift 2016.89, 5 sider

10) Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring, 2021, 12 sider

11) Anders Schäfer, Forbrugeres adgang til erstatning – Forbrugerhåndhævelse af konkurrencereglerne, Kapitel 10.50 ”Gruppesøgsmål i Danmark”, s. 335-375, 40 sider

12) Anders Schäfer, Klimasøgsmål i markedsføringsretten, Juristen 2024 (forventet udgivelse januar 2024)

 

Samt evt. yderligere forskningslitteratur op til de tilladte 375 sider

 

Det er ulovligt at dele digitale studiebøger med hinanden uden tilladelse fra rettighedshaver.

Det vil være en fordel at have fulgt BA valgfaget Konkurrence- og Markedsføringsret på 5 semester, men det er ikke et krav.

Der undervises på dansk, men der vil også kunne indgå tekster på engelsk.

Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min.
Prøveformsdetaljer
Mundtlig eksamen med forberedelse, 20 minutter
Hjælpemidler


Læs en beskrivelse af de enkelte eksamensformer, herunder formkrav, omfang og frister i eksamenskataloget

Læs om praktiske eksamensforhold på KUnet
 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Uge 12

Reeksamen

Uge 32 - mandag, tirsdag, onsdag

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse (anslået)
  • 178,25
  • Seminar
  • 28
  • Total
  • 206,25

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
JJUA55319U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Kandidat tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris
  1. Studerende indskrevet på JUR: Ingen deltagerbetaling
  2. Enkeltfagsstuderende: Se venligst hjemmesiden
Skemagruppe
Se skema for undervisningstid
Studienævn
Jura
Udbydende institut
  • Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
  • Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Caroline Heide-Jørgensen   (24-49677875726f746b344e6b6f6a6b335075786d6b74796b7446707b7834717b346a71)
Gemt den 07-10-2024

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende