Specialiseret Markedsføringsret
Kursusindhold
Erhvervsdrivendes markedsføring og samfundets regulering af den er ofte et spejl af samfundsmæssige megatrends. Den moderne markedsføringsret spejler de samfundsmæssige forandringer og er under hastig udvikling i disse år. Kurset skal behandle nogle af disse særligt aktuelle emenområder i en markedsføringsretlig kontekst. Der er tale om følgende:
1) Digitaliseringen af samfundet, herunder udviklingen af de
sociale medier, har betydet en mærkbar og målbar omvæltning af,
hvorledes virksomheder tilrettelægger og udfører deres
markedsføringsindsats. Tidligere tiders annoncer i f.eks.
dagspresse og gennem tv-reklamer er i dag i høj grad erstattet af
eller suppleret med annoncer via sociale medier såsom Instagram,
YouTube, Tiktok og Facebook. Nye markedsføringskanaler er også
kommet til via influencere. De forskellige markedsføringsplatforme
smelter sammen, og markedsføring på tværs af landegrænser i EU er
hastigt stigende.
2) Erhvervsdrivendes produkter og/eller services mødes herudover af
nye og forandrede krav. Et meget tydeligt eksempel er de
udfordringer, som samfundets grønne omstilling, stiller
markedsføringsretten over for. Den moderne forbruger efterspørger
grønne og bæredygtige produkter, og det er derfor et godt
salgsargument over for forbrugerne, at et produkt er miljørigtigt,
grønt, bæredygtigt eller lignende. Samtidig er moderne virksomheder
optaget af ESG dagsordner. Sammenlagt betyder dette, at der er i
disse år en meget stor vækst i virksomheders brug af grønne udsagn
i markedsføringen, en tendens som har udfordret anvendelsen af de
gængse markedsføringsretlige begreber, og som samtidig har givet
håndhævelsesmæssige udfordringer.
Et andet meget aktuelt område er beskyttelse af børn i
markedsføringen eller forbud mod markedsføring af bestemte,
potentielt farlige produkter og/eller indgreb over for
markedsføring, der anses som uetisk. Sådanne krav om mere
restriktive regler for kommerciel kommunikation på særlige områder
vokser frem i disse år og forandrer og udvikler
markedsføringsretten.
3) Samtidig er EU-reguleringen af området intens og hastigt
stigende. Der findes et væld af EU-regler af betydning for de
markedsføringsretlige regler både på det generelle
markedsføringsretlige område og for specifikke områder, og den
moderne markedsføringsret er i høj grad drevet frem af den
EU-retlige udvikling.
4) Håndhævelsen af markedsføringsretten er tillige under
forandring. Den klassiske håndhævelse af markedsføringsretten har
været en offentligretlig håndhævelse, i DK via
Forbrugerombudsmandsinstitutionen og/eller de almindelige domstole.
Denne håndhævelsesmetode er stadig fremherskende, men der er to
udviklingstemaer i håndhævelsessammenhæng, som er særligt aktuelle.
Dels er der i de senere år sket en skærpelse af sanktionerne for
overtrædelse, bl.a. ved forhøjede bøder. Dels vokser et helt nyt
håndhævelsessystem frem i disse år via en øget privat håndhævelse,
bl.a. via gruppesøgsmål.
Reguleringen er kompleks og behovet for juridisk viden om området
er efterspurgt i praksis. Kurset ligger som nævnt i forlængelse af
BA valgfaget Konkurrence- og Markedsføringsret, men forudsætter
ikke, at dette fag er taget/bestået.
Kurset vil fokusere på disse ovennævnte særlige temaer, som de
samfundsmæssige forandringer giver anledning til.
Spcialized Marketing Law
Viden om det finansielle system, herunder de finansielle virksomheder og finansielle produkter, samt det retlige grundlag, herunder danske og EU-retlige regelsæt om tilladelse, forbrugerbeskyttelse, ledelse mv.
Færdigheder mht at identificere de relevante meget omfattende retskilder og anvende dem på de enkelte områder og konflikter. Desuden færdigheder mht at identificere de bagvedliggende hensyn og sætte regelsættet ind i en samfundsmæssig ramme.
Kompetencer til at rådgive om finansretlige forhold og til at se de juridiske forhold i sammenhæng med økonomiske, kommercielle og etiske forhold.
Cases samt diverse oplæg
Finansret - bank, realkredit, investering, pension af Linda Nielsen, udgave 1, år 2019. kapitel 1-6, 10-11, 13 og 16-20. Studerende på faget kan købe bogen til halv pris hos Academic Books eller Djøf Forlag.
Det er ulovligt at dele digitale studiebøger med hinanden uden tilladelse fra rettighedshaver.
Selvevaluering og drøftelse på holdet.
- Studerende indskrevet på JUR: Selvbetjeningen på KUnet
- Studerende indskrevet på andre fakulteter på KU eller andre danske universiteter med en forhåndsgodkendelse fra eget Studienævn: Meritstuderende
- Alle andre studerende og enkeltfagsstuderende: Enkeltfagsstuderende (mod deltagerbetaling)
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 min.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig eksamen uden forberedelse, 20 minutter
- Hjælpemidler
-
Læs en beskrivelse af de enkelte eksamensformer, herunder formkrav, omfang og frister i eksamenskataloget
Læs om praktiske eksamensforhold på KUnet
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Info følger
- Reeksamen
-
Info følger
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forberedelse (anslået)
- 178,25
- Seminar
- 28
- Total
- 206,25
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- JJUA55319U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
- Studerende indskrevet på JUR: Ingen deltagerbetaling
- Enkeltfagsstuderende: Se venligst hjemmesiden
- Skemagruppe
-
Se skema for undervisningstid
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Caroline Heide-Jørgensen (24-49677875726f746b344e6b6f6a6b335075786d6b74796b7446707b7834717b346a71)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students