Moderne Kultur: Kulturhistorie: fælles forløb: Kulturvidenskabelig metodologi
Kursusindhold
Kulturhistorie del 1 har til formål at give de studerende viden om og forståelse af centrale diskussioner om metode og teori inden for det brede kulturhistoriske og kulturvidenskabelige fagfelt, som uddannelsen i Moderne kultur bevæger sig inden for, herunder studier i samtidskulturhistorie og samtidskunst. Kurset giver en introduktion til kulturhistorie som akademisk disciplin gennem et udvalg af fagtekster, der har bidraget til eller belyser nogle af de senere års kritiske diskussioner og revisioner af feltet. Kurset starter med spørgsmålet: Hvad er kulturhistorie i dag? Det går derefter videre til at se på to metodiske tilgange, der er helt afgørende i uddannelsen Moderne kultur: tværfaglighed og komparativisme. De understøtter begge former for kulturanalyse, der kan gå på tværs af grænserne mellem forskellige discipliner, medier, kulturer og perioder. Desuden behandler kurset nogle nyere udviklinger i studiet af kultur og kulturhistorie: postkoloniale studier og ‘dekolonialisering’, erindringsstudier og studier i materiel kultur. Kurset kombinerer forelæsninger med gruppearbejde og en obligatorisk opgave for at give de studerende mulighed for at reflektere over og diskutere metodiske problemstillinger og tilgange forud for deres eget analytiske arbejde med et kulturhistorisk emne i Kulturhistorie del 2.
Cultural History: Methodology in the Study of Culture
Moderne Kultur
Fagelementet Kulturhistorie består af to kurser, hvoraf dette er
det første. Det løber over fire uger og har til formål at opbygge
et generelt grundlag for det andet kursus ved at introducere de
studerende til nyere historiografiske og metodiske debatter inden
for det kulturhistoriske og kulturvidenskabelige område. Det
følgende kursus (Kulturhistorie del 2) behandler et specifikt
kulturhistorisk emne og introducerer til mere emnespecifikke
metoder.
For at styrke de studerendes læring kombinerer kurserne forskellige
former for undervisning og læring. Dette kursus veksler mellem
forelæsninger efterfulgt af samtaler i par og plenumdiskussioner,
arbejde i grupper og små individuelle skriveøvelser. Deltagerne
forventes at være aktive i timerne (herunder gruppearbejdet) og
forberede sig ved at læse tekster til hver
kursusgang.
Pensum for dette kursus omfatter 300-400 normalsider (á 2.400 tegn) og består dels af et kompendium af tekster, der tilgængeliggøres online i kursusrummet på Absalon, dels af open access-tekster og tekster, der kan tilgås enten via Det Kongelige Bibliotek eller via modulet ’semesterhylde’ i kursusrummet på Absalon. Teksterne, der skal læses til første undervisningsgang, fremgår af kursusplanen.
Anbefalet baggrundslæsning forud for kursusstart:
Peter Burke, What is Cultural History? Tredje Udgave. Cambridge: Polity Press, 2018. (online-adgang via KB).
New Directions in Social and Cultural History, red. Sasha Handley, Rohan Mcwilliam og Lucy Noakes. Bloomsbury 2018, 1-18. (online-adgang via KB)
Kursets struktur
Modulet i kulturhistorie består af to kurser, den første del, som
er det her, kører i de første 4 uger af semesteret, derefter følger
man enten "The Age of Migration - kultur og sameksistens i
forandring" eller "Rum til tiden - Walter Benjamins
Passageværk"
Husk at tilmelde dig begge forløb i tilmeldingen.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve
- Censurform
- Ekstern censur
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 16
- Total
- 16
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HMKK03624U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Forårssemesteret 2025
- Kapacitet
- 50
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Henrik Reeh (4-7568686b436b7870316e7831676e)
Underviser
Henrik Reeh
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students