Sprog og sprogprocessering
Kursusindhold
På kurset introducerer vi udvalgte sprogteorier som har relevans for automatisk sprogprocessering og giver en introduktion til sprogteknologiske metoder. Vi ser på sproglige niveauer i form af morfologisk, syntaktisk og semantisk analyse og undersøger relevansen af disse i forhold til sprogteknologiske værktøjer og sprogprocessering med statistiske og neurale sprogmodeller. Vi drøfter metodiske antagelser i læsningen af forskningsartikler inden for sprogvidenskab og sprogprocessering. Undervejs afprøver vi sprogteknologiske ressourcer, værktøjer og sprogmodeller i forskellige brugsscenarier (i relation til fx informationssøgning, spørgsmål/svar-systemer, maskinoversættelse og sentiment-analyse), og vi bygger egne mindre sprogmoduler i programmeringssproget Python. Vi arbejder også med hvordan vi kan evaluere sådanne sprogteknologiske moduler og værktøjer ud fra formelle kriterier.
Language and Language Processing
Bacheloruddannelsen i kognitions- og datavidenskab
Viden
• redegøre for sproglige problemstillinger og analyseniveauer i lingvistikken, herunder morfologi, syntaks og semantik
• redegøre for sprogteknologiske metoder i form af regelbaserede og statistiske/neurale tilgange
• redegøre for sprogteknologiske applikationer som søgemaskiner samt applikationer til maskinoversættelse og sentiment-analyse
Færdigheder
• anvende sprogteknologiske værktøjer
• skrive sprogteknologiske rutiner i programmeringssproget Python
• evaluere et sprogteknologisk værktøj ud fra en baseline
Kompetencer
• identificere og diskutere metodiske antagelser i læsningen af forskningsartikler inden for sprogvidenskab og sprogprocessering
• analysere hvorvidt en sproglig problemstilling vedrører fx morfologiske, semantiske eller kommunikative aspekter og at relatere til relevante sprogprocesseringsmetoder.
Holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende
400 normalsider obligatorisk litteratur.
Programmering og problemløsning
De studerende tilmeldes af administrationen (SAMF).
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen aflægges individuelt. Omfang: 11-15 normalsider.
Reeksamen aflægges som den ordinære eksamen dog er omfanget: 16-20 normalsider.
Ved syge-/omprøven skal portefolien rumme et afsnit af 4-5 normalsiders længde, hvori der gøres rede for og reflekteres over den litteratur, der fremgår af kursets semesterplan. Afsnittet skal indeholde:
• En beskrivelse og sammenfatning af væsentlige dele af den litteratur, som den studerende forventes at sætte sig ind i tilknytning til undervisningen.
• Refleksioner over de vigtigste problemstillinger, som denne litteratur beskæftiger sig med. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 105
- Eksamensforberedelse
- 59
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HLIB0015FU
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
-
B
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Bolette Sandford Pedersen (10-6a7b786d6c6d7a7b6d7648707d7536737d366c73)
- Ali Mohammed Ali Al-Laith (4-707b707b4f73783d7a843d737a)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende