Kunsthistorie/Visuel kultur: Kunst og kulturforskning:Historien som kampplads: Monumenter, museer og erindringspolitik

Kursusindhold

Kurset undersøger kunstens og kunstinstitutioners rolle i forvaltningen af kollektive historier og erindringspraksisser i en tid, hvor historiske magt- og dominanslogikker er til forhandling. I de seneste år har sociale bevægelser som #MeToo og #BlackLivesMatter bidraget til at genaktivere spørgsmål om betydningen af repræsentation, synlighed og demokratisk engagement i forskellige offentligheder. Aktivistiske aktioner og kunstneriske interventioner har stillet spørgsmål til hvilke historiske aktører og perspektiver der privilegeres i nationale fortællinger, offentlige monumenter og kunst- og kulturinstitutioners udstillinger, og hvem der er blevet marginaliseret eller ignoreret.

Med udgangspunkt i historiske og samtidige debatter, hvor historien gøres til en kampplads, søger kurset at undersøge relationen mellem kunst, offentlighed og historieskrivning i dag.

Vi vil blandt andet undersøge, hvordan kunstnere bruger kollektive og nationale fortællinger som omdrejningspunkt for deres praksis, så som fx Elle-Mie Ejdrup Hansen og Jeannette Ehlers. Vi vil diskutere ikonoklastiske aktioner mod monumenter, der udfordrer symboler på historisk magt og privilegier, samt klimaaktivisters brug af kunstmuseer som arena for politiske aktioner. Kurset vil også undersøge de måder, hvorpå kunst og kultur bliver integreret i nutidens historiepolitiske markeringer. Eksempler vi vil se nærmere på inkluderer 80-årsmarkeringen af Anden Verdenskrigs afslutning og 150-års jubilæet for kvinders adgang til Københavns Universitet, som begge fejres i foråret 2025.

Undervisningen vil inkludere både fokus på arkivstudier, historisk rammesætning, teoretiske diskussioner, metodiske øvelser og feltarbejde. Vi skal på byvandring for at se på gamle og nye monumenter, besøge aktuelle udstillinger som Glyptotekets "Ikonoklasme: Kunsten som kampplads", og forhåbentligvis også møde forskellige kunstnere og kuratorer som arbejder med disse spørgsmål. Kurset har som mål at give de studerende redskaber til kritisk at analysere, hvordan historiske narrativer og kollektive erindringspraksisser udfordres, forhandles og forvaltes gennem både kunstværker og i kunst- og kulturinstitutioner.

Kurset indgår som del af forskningsprojektet ”Moving Monuments: The Material Life of Sculpture from the Danish Colonial Era” (2022-25), støttet af Novo Nordisk Fonden.

 

Engelsk titel

Art and Culture Research:Art and Culture Research: History as Battleground: Monuments, Museums, and Politics of Memory

Uddannelse

Kunsthístorie og Visuel kultur

Kurset vil bestå af undervisning i plenum, øvelser og oplæg ved studerende samt ekskursioner. Det forventes at de studerende deltager aktivt i kursets forskellige aktiviteter.

Det vil blive udarbejdet et digitalt kompendium som vil blive gjort tilgængelig på Absalon

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 279
  • Vejledning
  • 1
  • Eksamen
  • 84
  • Total
  • 420

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HKUK03331U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Skemagruppe
Forårssemsteret 2025
Studienævn
Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
  • Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Terne Nanna Thorsen   (19-6475827e753e5e717e7e713e64787f8283757e5078857d3e7b853e747b)
Underviser

Terne Thorsen og Mathias Danbolt

Gemt den 15-11-2024

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students