Kunsthistorie/Visuel kultur: Kunst og kulturforskning:Historien som kampplads: Monumenter, museer og erindringspolitik
Kursusindhold
Kurset undersøger kunstens og kunstinstitutioners rolle i forvaltningen af kollektive historier og erindringspraksisser i en tid, hvor historiske magt- og dominanslogikker er til forhandling. I de seneste år har sociale bevægelser som #MeToo og #BlackLivesMatter bidraget til at genaktivere spørgsmål om betydningen af repræsentation, synlighed og demokratisk engagement i forskellige offentligheder. Aktivistiske aktioner og kunstneriske interventioner har stillet spørgsmål til hvilke historiske aktører og perspektiver der privilegeres i nationale fortællinger, offentlige monumenter og kunst- og kulturinstitutioners udstillinger, og hvem der er blevet marginaliseret eller ignoreret.
Med udgangspunkt i historiske og samtidige debatter, hvor historien gøres til en kampplads, søger kurset at undersøge relationen mellem kunst, offentlighed og historieskrivning i dag.
Vi vil blandt andet undersøge, hvordan kunstnere bruger kollektive og nationale fortællinger som omdrejningspunkt for deres praksis, så som fx Elle-Mie Ejdrup Hansen og Jeannette Ehlers. Vi vil diskutere ikonoklastiske aktioner mod monumenter, der udfordrer symboler på historisk magt og privilegier, samt klimaaktivisters brug af kunstmuseer som arena for politiske aktioner. Kurset vil også undersøge de måder, hvorpå kunst og kultur bliver integreret i nutidens historiepolitiske markeringer. Eksempler vi vil se nærmere på inkluderer 80-årsmarkeringen af Anden Verdenskrigs afslutning og 150-års jubilæet for kvinders adgang til Københavns Universitet, som begge fejres i foråret 2025.
Undervisningen vil inkludere både fokus på arkivstudier, historisk rammesætning, teoretiske diskussioner, metodiske øvelser og feltarbejde. Vi skal på byvandring for at se på gamle og nye monumenter, besøge aktuelle udstillinger som Glyptotekets "Ikonoklasme: Kunsten som kampplads", og forhåbentligvis også møde forskellige kunstnere og kuratorer som arbejder med disse spørgsmål. Kurset har som mål at give de studerende redskaber til kritisk at analysere, hvordan historiske narrativer og kollektive erindringspraksisser udfordres, forhandles og forvaltes gennem både kunstværker og i kunst- og kulturinstitutioner.
Kurset indgår som del af forskningsprojektet ”Moving Monuments: The Material Life of Sculpture from the Danish Colonial Era” (2022-25), støttet af Novo Nordisk Fonden.
Art and Culture Research:Art and Culture Research: History as Battleground: Monuments, Museums, and Politics of Memory
Kunsthístorie og Visuel kultur
Kurset vil bestå af undervisning i plenum, øvelser og oplæg ved studerende samt ekskursioner. Det forventes at de studerende deltager aktivt i kursets forskellige aktiviteter.
Det vil blive udarbejdet et digitalt kompendium som vil blive gjort tilgængelig på Absalon
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 279
- Vejledning
- 1
- Eksamen
- 84
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKUK03331U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Forårssemsteret 2025
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Terne Nanna Thorsen (19-6475827e753e5e717e7e713e64787f8283757e5078857d3e7b853e747b)
Underviser
Terne Thorsen og Mathias Danbolt
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students