Kunsthistorie: BA-tilvalg: Museer og samlinger: historie og teori
Kursusindhold
Fagelementet består af en indføring i fænomenet ’at samle’ og et historisk overblik over museer og samlingers opståen og udvikling fra omkring 1650 til i dag. Desuden gives en introduktion til de væsentligste teoretiske problemstillinger inden for museologien og dens historie. Der fokuseres primært på to felter indenfor museologien, som behandles i sammenhæng, hvor gennemgange af konkrete eksempler danner grundlag for teoretiske perspektiveringer. Det ene felt handler om museer og samlingers historie, som præsenteres gennem eksemplariske nedslag i udvalgte museer og samlinger. Der lægges vægt på at beskrive forskellige typer museer og samlinger (kunsthistoriske, kulturhistoriske og naturhistoriske museer samt specialmuseer), deres kulturelle og sociale betydninger og funktioner, herunder deres skiftende relation til forskellige historisk specifikke offentligheder. Et væsentligt element i kurset er forskellige tiders ordningsprincipper, æstetiske principper, udvælgelse og betydningstillæggelse af den materielle kultur set i sammenhæng med æstetiske praksisser, mentalitetshistoriske forandringer og teoretiske skred. Den historiske dimension vil indeholde overvejelser over fremtidens museer og samlinger, herunder nye informationsteknologiers betydning for museer og samlinger. Det andet felt belyser museer, samlinger og musealitetens politiske, ideologiske og etiske aspekter i et teoretisk perspektiv. Et centralt element i modulet er museumsinstitutionens rolle i dannelsen af blandt andet kulturel, national, etnisk og religiøs værdi og identitet. Lovgivningsmæssige og økonomiske aspekter af museumsinstitutioner i såvel dansk som international sammenhæng vil være en integreret del af dette felt.
Art history: Museums and Collection: history and theory
Kunsthistorie og Etnologi
Kurset udbydes i samarbejde af IKK og Saxo-instituttet, og dets adgang til emnet er tværdisciplinær. Gennem forelæsninger, gruppearbejde og ekskursioner forberedes den studerende på en eksamen, der består af en mundtlig analyse af en museumsinstitution, set i lyset af museumshistorien og den aktuelle debat i museumsverden. Studerende opfordres til at følge det anbefalede studiemønster, hvor Museer og samlinger: teori og historie tages før Udstilling, idé og materialisering og Museologisk praksis/udstillingsanalyse.
- Henning, Michelle (2006): Museums, Media and Cultural Theory. Open University Press
- Dam Christensen, Hans, Rune Gade & Malene Vest Hansen (red.)(2004): Museernes historie og teori, København: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.
- Kompendium
14 uger à 3 timer
Udvekslingsstuderende: søg kurset gennem Mobility Online. Spørgsmål til dette sendes til visitingstudents@hum.ku.dk .
Internationale selvbetalende gæstestuderende: se venligst https://humanities.ku.dk/education/guest/ for at ansøge.
For internationale studerende:
Ikke-nordiske studerende, der ønsker at deltage i kurser undervist på dansk, kan søge om dispensation fra de officielle sprogkrav. Find mere information her: https://studies.ku.dk/study-abroad/erasmus/course-information/restricted-courses/
Nordiske studerende er fritaget fra at søge dispensation for de officielle Dansk sprogkrav.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 293
- Vejledning
- 1
- Eksamen
- 84
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKUB10541U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Efterårssemesteret 2024
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Marie Riegels Melchior (6-6e6768383b34446f7932686f)
Underviser
Marie Riegels Melchior og NN
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students