Kunsthistorie: Visualisering og analyse
Kursusindhold
I kurset visualisering og analyse undersøges billedkunst- og designteorier, som ofte anvendes i gymnasial undervisning. De undersøges kritisk ved at konkretisere teorierne og eksperimentere med dem. Eksperimenter og konkretiseringer sker gennem både manuelle og digitale billedfremstillings- og billedbehandlingsteknikker, som alle studerende behersker i forvejen eller som nemt kan læres.
Eksperimenternes udformning kan udføres som selvstændige formgivninger eksempelvis som foto, model, skema eller skitsering. Undersøgelserne kan også foretages ved hjælp af manipulering af reproduktioner af eksisterende værker. Den enkelte studerende lærer at vælge de strategier, som efter den studerendes mening er mest egnet i forhold til det teoretiske aspekt, den studerende vil undersøge nærmere.
Kurset introducerer til en undersøgelsesmetode, som kan være relevant for de studerendes egne undersøgelser, og som kan anvendes i forskelligartede undervisningssammenhænge (herunder billedkunst og designundervisning) idet teoretisk analyse og praktiske eksperimenter vekselvirker.
Kurset er obligatorisk for de sidefagsstuderende, som gerne vil opnå gymnasial dobbelkompetence i billedkunst og design.
Visualizing and Analysis
I undervisningsforløbet afveksles forelæsninger, praktiske
eksperimenter, gruppeøvelser og workshops. Det praktiske arbejde
danner rammen for den studerendes aktive og selvstændige arbejde
med stoffet.
Eksamenen baseres på undersøgelser herunder praktiske eksperimenter
med et selvvalgt teoretisk emne.
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online og består af kunst-/design teoretiske tekster, tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.
Litteraturliste til første mødegang ligger på Absalon og er:
E.H Gombrich, "Ambiguities of the Third Dimension" i Art and Illusion, princeton univerity press Princeton New Yersey 1960 Side242 - 257
Mart Tiemensma Billedanalytiske Metoder (2013) Tegn (den faglige forenings (GLB&D) tidsskrift) 1 februar 2013
På bibliotekssøgning og online findes følgende titler:
Mark Hewitt Representational Forms and Modes of Conception: An Approach to the History of Architectural Drawing; Journal of Architectural Education (1984-), Vol. 39, No. 2 (Winter, 1985),
Barbara Bolt: The Magic is in Handling
i: Practice As Research : Approaches to Creative Arts Enquiry
Estelle Barrett and Barbara Bolt (ed), London 2010
læs: s. 27-34
Edgerton, Samuel Y. The Western Window fra: Edgerton, Samuel Y, The Renaissance rediscovery of linear perspective, Basic Books, Inc., Publishers New York, 1975
s. 5-15
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 293
- Vejledning
- 1
- Eksamen
- 84
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKUB10121U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalgBachelorsidefag
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Forårssemesteret 2025
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Chris Askholt Hammeken (6-6c7c73413f4049717e7637747e376d74)
Underviser
Chris Askholt Hammeken
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende