INF: Informationsorganisering og -analyse (Obligatorisk) - Profil ABM
Kursusindhold
Kurset giver indblik i det teoretiske grundlag for indsamling, organisering og analyse af data, samt de problemstillinger, det medfører i forskellige informationsvidenskabelige kontekster.
Kurset giver en forståelse for sammenhængen mellem typen af data (strukturerede data/ustrukturerede data) og muligheder/udfordringer ved forskellige typer analyser med både kvalitative og kvantitative data. Der inkluderes praktiske elementer som tager udgangspunkt i en række cases med relevans for problemfeltet. De enkelte cases giver mulighed for at arbejde med fremsøgning, indsamling og organisering af informationer, analyse og visualisering af data, samt kritisk refleksion af dette arbejde. Desuden opnås konkret erfaring med brug af software til at organisere, analysere og visualisere data.
Information organization and information analyses (Compulsory)
Studieordning Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling Fagstudieordning for kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- teorier og begreber omhandlende søgning, indsamling, organisering, arkivering og analyse af information og data.
- muligheder og udfordringer ved at arbejde med store datamængder i forskellige kontekster.
Færdigheder i at
- anvende teorier og begreber til definition og analyse af problemstillinger omfattende store datamængder.
- udvikle løsninger til organisering, genfinding og sortering af strukturerede og ustrukturerede data under hensyn til den kontekst som løsningen er rettet i mod.
- analysere og visualisere datasæt.
Kompetencer til at
- planlægge, udføre og formidle dybdegående analyser af information og data.
- kritisk vurdere konsekvenserne af forskellige strategier for søgning, indsamling, organisering, arkivering og analyse af information og data.
Holdundervisning, forelæsninger, mundtlige oplæg, øvelser, workshops, feedback og vejledning
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Babbie, E. (2015). The Practice of Social Research (14. edition). Cengage Learning.
- Eskjær, M., & Helles, R. (2015). Kvantitativ indholdsanalyse. Samfundslitteratur.
- Nicolaisen, J. (2023). Sådan finder du videnskabelig litteratur: Databaser og informationssøgning. Hans Reitzels Forlag.
- Schwabish, J. A. (2021). Better data visualizations: A guide for scholars, researchers, and wonks. Columbia University Press.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Se Prøvebestemmelser og Særlige bestemmelser i studieordningen Fagstudieordning for Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
- Reeksamen
-
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HIVK03635U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se skema i kursusbeskrivelsen
- Kapacitet
- 1 hold á max. 35 studerende, ét hold med profil ABM
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Henriette Roued (5-77747a6a69456d7a7233707a336970)
- Jeppe Nicolaisen (7-716c773575706a476f7c7435727c356b72)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students