INF: Design og formidling + TV
Kursusindhold
Det overordnede mål med modulet "Design og formidling" er at analysere og bidrage til samspillet mellem brugere og formidlingsrum i en fysisk, digital og social kontekst. Især er der fokus på, hvordan design af forskellige typer formidlingsrum påvirker brugeres handlemuligheder og adfærdsmønstre. Eksempler på formidlingsrum på modulet er museer, biblioteker, interaktionsdesign, sociale medier, mm. Modulet omfatter teoretiske, metodiske samt praktiske tilgange og problemstillinger ifbm designprocesser og formidling til forskellige bruger- og målgrupper og kontekster. Gennem en selvvalgt case og problemstilling arbejder I entreprenørielt og projektorienteret med udvikling af formidlingsrum, der skaber værdi for forskellige målgrupper.
Design and Communication
Informationsstudier, BA STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
Fagstudieordning for BA-TV i informationsstudier, 2019
Fagstudieordning for bachelortilvalget på informationsstudier, 2019 (ku.dk)
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- målgruppe-analyser og evalueringsmetoder
- sammenhænge mellem en problemstilling fra praksis og udfordringer i udvikling af en løsning eller et produkt på baggrund af entreprenøriel tænkning
- undersøgelses- og analysemetoder i formidlingsdesign.
Færdigheder i at
- identificere en relevant problemstilling inden for formidlingsdesign
- vurdere anvendeligheden af forskellige formidlingsdesigns i spændet mellem kontekst, indhold og målgrupper
- tilrettelægge og gennemføre en designproces i relation til et konkret formidlingsprojekt
- vurdere anvendeligheden af centrale undersøgelses- og analysemetoder til udvikling af formidlingsdesign.
Kompetencer i at
- planlægge, organisere, styre og evaluere et designprojekt gennem anvendelse af projektstyringsmetoder og -værktøjer
- tænke og arbejde entreprenørielt og projektorienteret
- formidle projektideer til relevante målgrupper og beslutningstagere.
Holdundervisning, forelæsninger, projekt- og gruppearbejde, øvelser, diskussioner, vejledning, fremlæggelser og feedback
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Folkmann, M.N. (2016). Designkultur: Teoretiske perspektiver på design. Samfundslitteratur.
- Grøn & Koster Gram (2019). Deltagelsens paradox. Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, 22(2), 312-331.
- Sarasvathy, S.D. (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review, 26(2): 243-263.
- Sharp, H., Rogers, Y., & Preece, J. (2019). Interaction design: Beyond human-computer interaction. Wiley.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationssprog: Dansk
Se prøvebestemmelser i Studieordning under kursusbeskrivelsen - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Den studerende må medbringe det opgivne pensum samt det indleverede materiale til prøven.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
- Reeksamen
-
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HIVB00342U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Skema vil fremgå af kursusbeskrivelsen
- Kapacitet
- 40 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Henrik Jochumsen (3-6d6f74456d7a7233707a336970)
- Tanja Anna Wiehn (11-7764716d64317a6c686b71436b7870316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students