INF: Videnskabsteori: Information
Kursusindhold
Kurset 'Videnskabsteori: Information' behandler videnskabsteoretiske debatter og positioner med relation til det brede felt informationsstudier. Kurset vil eksemplificere videnskabsteoretiske debatter, positioner og argumenter i informationsforskningen. Heri indgår også eksempler på, hvad der karakteriserer en given videnskabsteoretisk position i en informationsvidenskabelig tekst. Dette vil blive underbygget gennem konkrete øvelser. Der vil ligeledes blive set på, hvordan grundlæggende opfattelser af information sætter teoretiske og praktiske spor inden for hele det digitale område. Med afsæt i kursets teoretiske stof vil vi desuden øve, hvordan man selv læser og skriver en videnskabelig tekst.
Theory of Science: Information
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- informationsstudiers historie, videnskabsteoretiske positioner og begreber inden for informationsstudier
- akademisk vidensproduktion og skrivning.
Færdigheder i at
- redegøre for og diskutere videnskabsteoretiske positioner og begreber
- redegøre for og diskutere positioner og begreber inden for informationsstudier
- udarbejde en tekst, der lever op til akademiske standarder for vidensproduktion.
Kompetencer i at
- identificere videnskabsteoretiske positioner inden for informationsstudier
- analysere en videnskabsteoretisk problemstilling inden for informationsstudier
- skrive og argumentere akademisk.
Oplæg, øvelser, tekstlæsninger, gruppearbejde, studenterfremlæggelser
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt i kurset:
- Becker Jensen, L. (2004). Fra Patos til Logos: Videnskabsretorik for Begyndere. Roskilde Universitetsforlag.
- Collin, F.& Køppe, S. (redaktion) (2014). Humanistisk Videnskabsteori. Lindhardt og Ringhof.
- Dreyer Hansen, A. et al. (redaktion) (2012). Samfundsvidenskabernes Videnskabsteori: En indføring. Hans Reitzel.
- Hvidtfelt Nielsen, K. (2020). Dig og Heidegger. Melanos.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationssprog: Dansk
Omfang 16-20 normalsider ved en individuel besvarelse. Der gives 7 dage til besvarelsen. Se særlige bestemmelser under kursusbeskrivelsen i fagstudieordning 2019 - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
- Reeksamen
-
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HIVB00242U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kapacitet
- 2 hold á 30 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jeppe Nicolaisen (7-726d783676716b48707d7536737d366c73)
- Per Frederik Vilhelm Hasle (9-7a6f7c38726b7d766f4a727f7738757f386e75)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students