INF: Problemløsning og design
Kursusindhold
På kurset i Problemløsning og design introduceres de studerende til designtænkning som en metode til problemløsning og design. Med afsæt i udvalgte ’real-life’-cases skal de studerende identificere relevante problemstillinger og herefter kvalificere disse gennem nærmere teoretiske og metodiske undersøgelser. På baggrund af de gennemførte undersøgelser arbejder de studerende med forslag til problemløsning og prototyping i et makerspace. Til sidst i forløbet evaluerer de studerende deres løsningsforslag og produkter, og formidler disse ved en fælles afsluttende konference.
Problem Solving and Design
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA grundfag STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
Faglige mål:
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- centrale elementer i forskningsprocessen til analyse af en casebaseret problemstilling
- maker-tænkning og designprocesser.
Færdigheder i at
- anvende et maker-space i design af et produkt
- designe produkter, der er baseret på casebaserede problemstillinger inden for henholdsvis Information & IT og ABM
- formidle udviklede produkter.
Kompetencer i at
- reflektere over design af produkter i et maker-space
- diskutere produktforslag udviklet på baggrund af casebaserede problemstillinger
- indgå i casearbejde og designprocesser.
Case-baseret undervisning, holdundervisning, gruppearbejde, workshops, praktiske øvelser, mundtlige oplæg, makerspace
Eksempler på litteratur:
- den Dekker, T. (2020). Design thinking. Groningen/Utrecht: Nordhoff.
- Due, B. (2014). Ideudvikling. En multimodel tilgang til innovationens kreative faser. Samfundslitteratur.
- Gronemann, S.T. (2017). Digitale designprocesser i digital formidling. I: Drotner, K. & Iversen, S.M. (red.). Digitale metoder. At skabe, analysere og dele data. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
- Ingemann, J.H.; Kjeldsen, L.; Nørup, I. & Rasmussen, S. (2020). Kvalitative undersøgelser i praksis. Viden om mennesker og samfund. 1.udg, 3.oplag. Samfundslitteratur.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationssprog: Dansk
Se særlige bestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
- Reeksamen
-
Bunden 7-dages hjemmeopgave.
se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HIVB00202U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kapacitet
- 90 deltagere fordelt på 2 hold
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Camilla Moring (14-6967736f727267347375786f746d466e7b7334717b346a71)
- Jette Seiden Hyldegård (12-6e326c7d7068696b65657668446c7971326f7932686f)
- Henrik Jochumsen (3-6d6f74456d7a7233707a336970)
- Henriette Roued (5-7471776766426a776f306d7730666d)
Underviser
Som kursusansvarlige
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students