HIS 4. Demokratiet i brug
Kursusindhold
Få overblik på:
-
Historie,
KA-2022, ét-faglig, lektionskatalog forår 2025
-
Historie,
KA-2022, to-faglig, lektionskatalog forår 2025
-
Historie,
KA-sidefag-2022, lektionskatalog forår 2025
-
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2025
HIS 4. Demokratiet i brug
Det danske demokrati er i udlandet på mange måder blevet betragtet
som en velfungerende idealtilstand: uden korruption, høj
deltagelse, høj folkeligt ejerskab, fri og kvalificeret debat, høj
inklusion og høj solidaritet. Men det danske demokrati er ikke
’kommet af sig selv’. Det er blevet til i en stadig dialog med
folkelige og sociale bevægelser organiseret omkring ideer, grupper,
klasser, særinteresser, sager og enkeltspørgsmål, som krævede en
løsning. De sociale bevægelsers indflydelse på demokratiet har
derfor været både mobiliserende i den demokratiske participation og
dagsordenfastsættende for den danske demokratiske samtale.
Forventningerne til demokratiet er blevet så stor, at forskere og
politikere konstant taler om demokratiets krise.
I undervisningsforløbet vil vi karakterisere udviklingen af den
danske demokratiske tradition ved bl.a. at undersøge konkrete
sociale bevægelsers udvikling, karakter og ’impact’. I forlængelse
heraf vil vi inddrage teorier om sociale bevægelser virke, dynamik,
rekruttering, ressourcemobilisering, aktivitetsrepertoire, medier,
politisk dagsordensfastsættelse og beslutningsprocesser.
Vi vil løbende arbejde med at stille strategiske og relevante
spørgsmål til forskelligt kildemateriale og dermed åbne op for
forståelsen af demokratiets vilkår. Særligt vil vi interessere os
for vilkårene for den ’demokratiske samtale’ gennem læsning af
uddrag fra småskrifter, magasiner og især gennem studier i
dagspressen. Dagspressen 1850-2022 er tilgængeliggjort
på
MediestreamLinks to an external site., hvor
man med lidt opfindsomhed og ihærdighed kan søges på emneord,
begreber, navne og sager. Også en digitalisering
af Folketingstidende
Links to an external site. (stenografisk referat
af Folketingets forhandlinger) er på vej og foreligger nu digitalt
fra 1953.
Videre vil vi undersøge, hvordan fortællingen om demokratiet er
præsenteret og problematiseret i forskellige historiske
fremstillinger og medier. Formålet er at forberede den studerende
på selvstændigt at undersøge, diskutere og præsentere ’vores’
demokratiske fortælling ud fra eget valg af fokus.
HIS 4. Demokratiet i brug
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03921E)
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03951E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 3 (HHIB10231E) [kun for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelortilvalg i historie, 2022-ordningen]
Holdundervisning / øvelser / andet: gruppearbejde
Baggrundslitteratur:
- Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie bd.
10-14. Redaktion Olaf Olsen
[e-adgangLinks to an
external site.].
* Bd. 10 (Claus Bjørn: Fra reaktion til grundlov, 1990)
* Bd. 11 (Kristian Hvidt: Det folkelige gennembrud og dets
mænd, 1850-1900, 1990)
* Bd. 12 (Niels Finn Christiansen: Klassesamfundet organiseres
1900-1925, 1990)
* Bd. 13 Tage Kaarsted: Krise og krig 1925-1950, 1991.
- Jørn Loftager: Politisk offentlighed og demokrati i
Danmark. 2004
[
e-adgangLinks to an external site.].
- Jørn Loftager: Samtalens magt, IN: På sporet af
magten. Red.: Peter Munk Christiansen og Lise
Togeby. 2003 (p. 74-86)
[
e-adgangLinks to an external site.].
- Hele
magtudredningen:
https://unipress.dk/bogserier/magtudredningen,-bogserien/Links to
an external site.
Magtudredningen grundlovsfejringer:
-
http://www.magtudredningen.dk/Publikationer/warring.htmLinks to an
external site.
- Flemming Mikkelsen m.fl: Bevægelser i
Demokratiet [
e-adgangLinks to an external
site.].
https://unipress.dk/media/14516/87-7934-832-7_bevaegelser_i_demokrati.pdfLinks
to an external site.
- Jan Ifversen:
Begrebshistorie, Slagmark.
https://tidsskrift.dk/slagmark/article/view/68/55Links to an
external site.(Links til en ekstern webside.)
- Jørn Loftager: Politisk offentlighed og demokrati i
Danmark, 2004. (267 sider) Ligger
online:
https://unipress.dk/udgivelser/p/politisk-offentlighed-og-demokrati-i-danmark/ (Links
til en ekstern webside.)
- Jørn Loftager: Samtalens magt, i: På sporet af
magten (Peter Munk Christiansen og Lise Togeby (red.),
2003, s. 74-86. (12
sider)
https://unipress.dk/media/14499/87-7934-807-6_p__sporet_af_magten.pdf (Links
til en ekstern webside.)
- Søren Hein Rasmussen: Sære alliancer. Politiske
bevægelser i efterkrigstidens Danmark, 1997.
-
Jette D. Søllinge og Niels Thomsen: De danske aviser
1634-1917,
Download Jette D. Søllinge og Niels Thomsen: De danske aviser
1634-1917.
Kig gerne på Retorik.pdf som inspiration til opbygningen af
argumentationen i jeres PowerPointPresentations.
Kun studerende med grundfag i Historie kan anvende dette kursus som Bachelortilvalg.
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Krav til indstilling til eksamen
-
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] eller Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Total
- 388,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HHIK05042U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidatsidefag
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Sidsel Eriksen (6-857b7685777e527a877f407d8740767d)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende