Fremmedsprogstilegnelse, kultur og didaktik : Emne inden for fremmedsprogs- og kulturdidaktik
Kursusindhold
Internationalisering og digitalisering i sprogundervisning
Hvordan kan vi styrke elevernes internationale og interkulturelle kompetencer og deres globale medborgerskab? Og hvordan kan digitale redskaber understøtte den internationale dimension i sprogundervisningen?
Dette er spørgsmål, som søges besvaret på nærværende kursus, der omhandler internationalisering og digitalisering i sprogundervisning. Kurset har fokus på sprogdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer (grundskole, gymnasiale uddannelser, videregående uddannelser) og tager primært udgangspunkt i teorier om interkulturel pædagogik, globalt medborgerskab, Content and Language Integrated Learning og flersprogethedsdidaktik. Kurset rejser desuden spørgsmålet hvordan generativ kunstig intelligens og andre digitale ressourcer kan bruges til at udvikle elevernes interkulturelle og flersprogede kompetencer, til at fremme online interkulturel kommunikation og til at bygge bro mellem sproglig og faglig læring. Hvilket potentiale ligger der i disse digitale redskaber – og hvilke udfordringer? Kurset dykker ned i det hurtigt skiftende forskningslandskab inden for AI i uddannelsesmæssigt sammenhæng og
sætter fokus på spørgsmålet hvilke etiske overvejelser der forbindes med AI i sproguddannelserne, set både fra et elev- og lærerperspektiv.
Centralt i kurset står koblingen mellem teori og praksis. Kurset tager afsæt i data, der indsamles i løbet af kurset, og anvender teori til at udforske og forklare praksis og lader praksis udfordre og nuancere teori. Metodisk introducerer kurset til centrale kvalitative og kvantitative metoder indenfor feltet, herunder design-based research, etnografisk metode, kvalitative interviews og surveyundersøgelser. I løbet af kurset får de studerende mulighed for at udvikle læremidler og at arbejde med læremiddelanalyser samt at indsamle elev- eller underviserdata. Den indsamlede empiri analyseres bl.a. ved brug af kvalitative og kvantitative indholdsanalyser (NVivo) og basisstatistik. Kurset inkluderer derudover mulighed for et kortere praktikophold til indsamling af empiri, der behandles i relation til kursets indhold.
Kurset henvender sig særligt til studerende, der planlægger en karriere inden for uddannelsessektoren, såvel den offentlige som den private. Kurset giver den studerende kompetencer til at undervise i gymnasiet, på læreruddannelsen samt inden for voksenundervisning, fx på sprogskole. Samtidig ruster kurset den studerende til en karriere inden for forlags- eller formidlingsbranchen, da der arbejdes med emner med relevans for fx læremiddeludvikling, samt for sprogpædagogisk konsulentarbejde.
Topic within Foreign Language and Culture Pedagogy
Holdundervisning med underviseroplæg, studenteroplæg og workshops
Kursuslitteraturen uploades på Absalon
Kurset udbydes til alle kandidatstuderende på Institut for
Engelsk, Germansk og Romansk, samt som KA-tilvalg for studerende
fra andre institutter.
Det kan tages som en del af studiemønstret Fremmedsprogstilegnelse,
kultur og didaktik eller som frit emnekursus.
Kurset kan ikke bruges til Fremmedsprogs- og kulturdidaktik på den
gymnasierettet profil på KA på fransk, italiensk, spansk og tysk
eller Foreign Language Acquisition/Fremmedsprogstilegnelse på den
gymnasierettet profil på engelsk KA.
Er din kandidatstudieordning fra 2019 eller senere?
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller tidligere?
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio, En samlet portfolio uploadet i digital eksamen: Deadline 6. juni 2025
- Prøveformsdetaljer
- Portfolioen omfatter:
En samlet afsluttende hjemmeopgave på 21-25 normalsider.
Kriterier for bedømmelse
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/engelsk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/fransk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/italiensk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/portugisisk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/spansk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/tysk/
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HFRK14232U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Kapacitet
- 35
Er der flere tilmeldinger end pladser, tildeles pladserne ved tilfældig lodtrækning. - Studienævn
- Studienævnet for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende institut
- Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Petra Daryai-Hansen (13-796e7d7b6a376d716a777c6e7749717e7637747e376d74)
- Nils Jäkel (11-7570737a3571686c726c73476f7c7435727c356b72)
Underviser
Petra Daryai-Hansen, Marian Flanagan, Nils Jäkel og Natalia Morollón Martí
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende