FM, Digitalt design Tilvalg
Kursusindhold
Digitalt design introducerer den studerende til centrale værktøjer, metoder og teoridannelser vedrørende planlægning, fremstilling og optimering af digitalt medieret kommunikation og giver et overblik over kommunikative elementer og æstetiske overvejelser i en konkret arbejdsproces med design og produktion af indhold til digitale medier. Der er fokus på kompetenceudvikling inden for digitale medier og digital kommunikation med udgangspunkt i bevægelserne på arbejdsmarkedet. Modulet er introducerende og kræver ingen forudgående erfaring.
Faget er balanceret mellem praktisk arbejde og teoretisk fundament. Den praktiske del af faget består bl.a. af produktion af et website og dertilhørende indholdstyper kombineret med opgaver og cases fra erhvervslivet. Den studerende vil under forløbet blive introduceret til digitale værktøjer som f.eks. Photoshop, WordPress, InDesign og HTML/CSS. Produktionerne sker på baggrund af relevante teorier og metoder fra forskellige design- og formtraditioner inden for f.eks. grafisk design, web-design, kommunikation, brugervenlighed samt systemudvikling og interaktionsdesign. Den studerende skal foretage usabilitytest og receptionsanalyse af det producerede materiale, således at den studerende bliver i stand til at vurdere funktionalitet, æstetik og konkrete strategier med hensyn til koblingen mellem interfacedesign og brugssituationer.
Kurset lægger naturligt op til gruppearbejde, men det kræves ikke.
Digital design Elective
Bachelortilvalg på Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen
Ved prøven kan den studerende demonstrere: Viden om og forståelse afbetydningen og anvendelsen af centrale kommunikationsmæssige, æstetiske og brugsmæssige teoridannelser til planlægning og fremstilling af digitalt medieret kommunikation betydningen og anvendelsen af forskellige metoder, værktøjer og teknologier til digitalt design betydningen og anvendelsen af forskellige måder at tilrettelægge arbejdsflows i designprocesser. Færdigheder i at planlæge, udarbejde og evaluere digitalt indhold redegøre for udvalgte centrale teoridannelser fra forskellige design- og formtraditioner dokumentere digitale designprocesser. Kompetencer til at anvende udvalgte, grundlæggende teknologier og værktøjer til fremstilling af digitale kommunikationsløsninger vurdere et webdesigns ætetiske udtryk og brugbarhed vurdere fordele og ulemper ved en valgt designmodel og -proces. |
Holdundervisning med diskussion, oplæg og gruppearbejde.
Det anbefales, at den studerende har gennemført kurset Analyse af digitale medier eller tilsvarende.
Gæstestuderende udenfor KU og KU-studerende udenfor Humaniora:
http://hum.ku.dk/uddannelser/tilvalg/merit/
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- For detaljer, se studieordning
- Krav til indstilling til eksamen
-
Se studieordning:
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Juni
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Se studieordning:
August
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”.
Kriterier for bedømmelse
Aktiv undervisningsdeltagelse. Aktiv undervisningsdeltagelse består af: Mindst 75 % tilstedeværelse i undervisningen. Godkendt 2 opgaver på hver 3-5 normalsider |
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HFMB10081U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Kristoffer Rosbjerg Petersen (6-66697134383a436b7870316e7831676e)
Underviser
Kristoffer Rosbjerg Petersen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students