FILO – (Mis)information og demokrati BA-Tilvalg
Kursusindhold
Foreløbig kursus- og pensumplan
Interdisciplinært COMM-kursus
(MIS)INFORMATION OG DEMOKRATI
E2024 / COMM
Vincent F. Hendricks
CIBS, COMM, UCPH
- Kursustitel: (Mis)Information og demokrati
- Sprog: Dansk
- Niveau: BA, tilvalg, 15 ECTS (frit emne), udbydes til alle studerende på HUM med en fælles studieordning
- Undervisningsform: 6 timer ugentligt, 14 uger / 2 gange 3 timer ugentligt
- Tid: tirsdage (lokale 27.1.47) og torsdage (lokale 21.0.49) (uge 36-50 - minus uge 42), kl. 10:00-13.00
- Eksamen: Fri hjemmeopgave 11-15 normalsider / Intern ved én eksaminator bedømt efter 7-trins-skalaen
- Undervisere: COMM (team teaching) + eksterne
- Kursusansvarlig: Vincent F. Hendricks (CIBS)
Kursusbeskrivelse
Politik og medier oversvømmes af fordrejninger, fortielser, forglemmelser og forvanskninger af sandheden. Vi invaderes af populistiske fortællinger, “alternative kendsgerninger” og “fake news”. Det er nu et faktum, at misinformation er noget man aktivt må forholde sig til som politiker, som journalist og som borger. Det handler om at få opmærksomhed. Omtale i æteren og trafik på de sociale medier. I informationstidsalderen er opmærksomhed en dyrebar ressource. Omtale og trafik er penge, magt og politisk indflydelse, selv hvis det er på bekostning af sandhed, fakta og de alt for virkelige udfordringer, vi står over for.
Siden 2013 har World Economic Forum proklameret, at misinformation på nettet nu skal anses som en global udfordring på linje med klimaproblemet eller stigende ulighed:
The global risk of massive digital misinformation sits at the center of a constellation of technological and geopolitical risks ranging from terrorism to cyber attacks and the failure of global governance.
BA-kurset, Mis(information) og demokrati, der tilbydes alle BA-studerende på tværs af Institut for Kommunikation, giver et sammenhængende billede af hvordan opmærksomhedsøkonomien kan ende i det postfaktuelle demokrati: Eventyrlige fortællinger erstatter kendsgerninger som grundlag for politisk meningsdannelse, debat og lovgivning. Et monster, som de færreste vil have, men som har vist sit ansigt på det seneste og som bliver fodret af politikere, journalister og borgere. Første skridt til at stoppe med at fodre monsteret og dæmme op for den udvikling, er at forstå, hvad der forårsager den. Det forsøger dette kursus at bidrage til.
Forelæsere (team teaching COMM)
- Andreas Gregersen (1 gang 3 timer) = ½ uge
- Vincent F. Hendricks (kursusansvarlig)
- Christina Neumayer (2 gange 3 timer) = ½ uge
- Ekstern: Camilla Mehlsen (1 gang 3 timer) = ½ uge
- Ekstern: Anja Bo (1 gang 3 timer) = ½ uge
- Ekstern: Clement Kjærsgaard (1 gang 3 timer) = ½ uge
- Ekstern: Søren Lippert (3 gange 3 timer) = 1 ½ uge
- Ekstern: Mads Vestergaard (1 gang 3 timer) = ½ uge
- Ekstern: Rasmus K. Rendsvig (1 gang 3 timer) = ½ uge
Grundbog
Hendricks, V.F. & Vestergaard, M. (2019). Reality Lost: Markets of Attention, Misinformation and Manipulation. New York: Springer Nature (Open Access). Download gratis: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-00813-0
155 ns
Hendricks, V.F. & Hansen, P.G. (2016). Infostorms. Why do we “like?” Explaining individual behavior in the social net. New York; Copernicus Books / Springer Nature – kapitler 2, 3, 4, 7, 10, 12. Findes på Absalon
144 ns
Mehlsen, C. & Hendricks, V.F. (2021). Sandhedsministeriet: Techplatformenes indflydelse på tidens fakta, følelser og fortællinger. København: Informations Forlag. Skal købes
195 ns
Undervisningsplan
1. Information og opmærksomhed
- Opmærksomhedsøkonomi
- Opmærksomhedsspekulation
- Markeder for mis(information)
- Information, der virker
UGE 1
3/9: Vincent F. Hendricks
Kursusintroduktion
- Sandhedsministeriet, kapitel 1
- Reality Lost, kapitel 1, 2
5/9: Vincent F. Hendricks
Opmærksomhedsøkonomi
- Sandhedsministeriet, kapitel 2
- Reality Lost, kapitel 3
UGE 2
10/9: Vincent F. Hendricks
Bobler i informationsmarkedet
- Infostorms, kapitel 10
- Møller-Sørensen, M. & Hendricks, V.F. (2024a). Den amerikanske valgkamp er et skoleeksempel på spekulation i politiske meninger og holdninger, Ræson, 14.03.2024: https://www.raeson.dk/2024/moeller-soerensen-hendricks-den-amerikanske-valgkamp-er-et-skoleeksempel-paa-spekulation-i-politiske-meninger-og-holdninger/
- Møller-Sørensen, M. & Hendricks, V.F. (2024b). Hvad prisen på Truth Social fortæller os om politik, Ræson, 23.04.2024: https://www.raeson.dk/2024/moeller-soerensen-og-hendricks-hvad-prisen-paa-truth-social-fortaeller-os-om-politik/
12/9: Andreas Gregersen
Markedskræfter i medielandskabet
- Marion Fourcade, Kieran Healy, Seeing like a market, Socio-Economic Review, Volume 15, Issue 1, January 2017, Pages 9–29, https://doi.org/10.1093/ser/mww033
21 ns
- Marion Fourcade, The fly and the cookie: alignment and unhingement in 21st-century capitalism, Socio-Economic Review, Volume 15, Issue 3, July 2017, Pages 661–678, https://doi.org/10.1093/ser/mwx032
22 ns
2. Informationsudbredelse
- Socialpsykologisk påvirkning og informationsspredning
- Social netværksanalyse og influencernoder
- Information-flow i netværk
- Medielandskabet -fra SoMe til BBC
UGE 3
17/9: Vincent F. Hendricks
Introduktion. Det offentlige rum, fællesviden og socialpsykologi på speed
- Infostorms, kapitel 1, 2
19/9: Vincent F. Hendricks
Socialpsykologisk påvirkning – pluralistisk ignorance og tilskuereffekten
- Infostorms, kapitel 3
UGE 4
24/9: Vincent F. Hendricks
Socialpsykologisk påvirkning – informationskaskader, lemminger og andre fænomener
- Infostorms, kapitel 4
26/9: Vincent F. Hendricks
Socialpsykologisk påvirkning – polarisering og ekkokammereffekter
- Infostorms, kapitel 7
- Cass R. Sunstein, "The Law of Group Polarization" (John M. Olin Program in Law and Economics Working Paper No. 91, 1999).
22 ns
UGE 5
1/10: Rasmus K. Rendsvig (*)
Introduktion til social påvirkning og socialpsykologiske fænomener som kaskader, bystander, pluralistisk ignorance, polariserings- og ekkokammereffekter etc.
- Hendricks, VF & Rendsvig, RK 2016, The Philosophy of Distributed Information. i L Floridi (red.), The Routledge Handbook of Philosophy of Information. Routledge, London, s. 120-136. Findes på Absalon
21 ns
3/10: Camilla Mehlsen
Nyhedsinfluencere
- Sandhedsministeriet, kapitel 5
- Mehlsen, C. (2020). Influencere – de nye unge mediehuse s. 31-37; 46-56. Mediernes Forsknings- og Innovationscenter, Syddansk Universitet.
UGE 6
8/10: Christina Neumayer
Disruptive communication: Disinformation and challenges to the credibility of information.
- Bennett, W. L., & Livingston, S. (2018). The disinformation order: Disruptive communication and the decline of democratic institutions. European Journal of Communication, 33(2), 122-139. https://journals-sagepub-com.ep.fjernadgang.kb.dk/doi/10.1177/0267323118760317
29 ns
- Farkas, J., & Neumayer, C. (2020). Mimicking News How the credibility of an established tabloid is used when disseminating racism. Nordicom Review, 41(1), 1-17. DOI: https://doi.org/10.2478/nor-2020-0001
22 ns
10/10: Christina Neumayer
AI, computer vision, and digital images from conflict.
- Mollerup, N. G., & Mortensen, M. (2020). Proximity and distance in the mediation of suffering: Local photographers in war-torn Aleppo and the international media circuit. Journalism, 21(6), 729-745. https://journals-sagepub-com.ep.fjernadgang.kb.dk/doi/full/10.1177/1464884918793054
23 ns
- Neumayer, C. & Rossi, L. (2022). Seeing Images from Conflict through Computer Vision. In: Mortensen, M. & McCrow-Young, A. Social Media Images and Conflicts. London: Routledge. https://www-taylorfrancis-com.ep.fjernadgang.kb.dk/books/edit/10.4324/9781003176923/social-media-images-conflicts-mette-mortensen-ally-mccrow-young
16 ns
Efterårsferie: Mandag 14. – søndag 20. oktober 2021
3. Alternative kendsgerninger, mis(information) og fake news
- Sandhed -- i videnskab, journalistik og offentlighed
- Informationskvalitet
- Information, misinformation og disinformation
- Faktaresistens, populisme og konspirationsteori
UGE 7
22/10: Vincent F. Hendricks
Informationskvalitet – fra sande udsagn til fake news …
- Reality Lost, kapitel 4
24/10: Vincent F. Hendricks
Faktaresistens, populisme og konspirationer
- Frankfurt, H. (2086). On bullshit. Princeton: Princeton University Press.
UGE 8
29/10: Vincent F. Hendricks
Borderline-indhold
- Sandhedsministeriet, kapitel 4
31/10: Anja Bo
Journalistik var aldrig objektiv:
Hvordan journalistisk aktivisme er kritisk journalistik
Materiale:
Materialet vil blive gjort tilgængeligt inden forelæsningen
UGE 9
5/11: Vincent F. Hendricks
Sandhedens dommere
- Sandhedsministeriet, kapitel 7
7/11: Søren Lippert
Uddrag af Sådan ender demokratiet som vi kender det, København: Gyldendal, 2024 – yderligere information følger om uddragstekst
UGE 10
12/11: Vincent F. Hendricks
US PRESIDENTIAL ELECTION – yderligere information følger om tekster
14/11: Søren Lippert
Uddrag af Sådan ender demokratiet som vi kender det, København: Gyldendal, 2024 – yderligere information følger om tekster
4. (Post)faktuelt demokrati
- Demokrati, information og det offentlige rum
- Infostorms og misinformation som en global udfordring
- Fra faktuelt til postfaktuelt demokrati
- Demokrati og informationskontrolproblemer
- Overvågningskapitalisme og digital totalitarisme
UGE 11
19/11: Vincent F. Hendricks
Introduktion
- Reality Lost, kapitel 6
- Infostorms, kapitel 12
21/11: Søren Lippert
Uddrag af Sådan ender demokratiet som vi kender det, København: Gyldendal, 2024 – yderligere information følger om uddragstekst
UGE 12
26/11: Vincent F. Hendricks
Overvågningskapitalisme – al data er kreditinformation
- Reality Lost, kap. 7.
28/11: Mads Vestergaard
Digital totalitarisme
- Vestergaard, M. (2019). Digital Totalitarisme. København: Informations Forlag. Kap. 2 og 5.
UGE 13
3/12: Vincent F. Hendricks
Det klandestine kasino
- Sandhedsministeriet, kapitel 6
5/12: Vincent F. Hendricks
Hvad nu?!
- Sandhedsministeriet, kapitel 8
UGE 14
10/12: Clement Kjærsgaard
- Demokratiets status og vilkår i en digital tidsalder
12/12: Vincent F. Hendricks
- Opsamling og afslutning inkl. reflektioner over eksamensopgaven
TOTAL XXXX ns
Supplerende litteratur kan tilgås undervejs på kurset
FILO – (Mis)information og demokrati BA-Tilvalg
Bachelortilvalg i Filosofi,
2019-ordningen:
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- centrale problemstillinger inden for det filosofiske problem, der udgør fagelementets område.
- den historiske kontekst for emneområdets begreber, problemer og metoder.
- autoritative redskaber inden for fagelementet i form af bibliografiske søgeredskaber, encyklopædier og leksika, autoritative oversigtsværker og indføringer samt videnskabelige fora for fagelementets emne.
Færdigheder i at
- redegøre klart og selvstændigt for udvalgte problemstillinger, positioner og argumenter.
- beskrive begreber, teorier og argumenter i fagelementets område i deres tekstmæssige sammenhæng på en præcis og veldokumenteret måde.
- kontekstualisere en fagfilosofiske tekst i fagelementets område i dens historiske og systematiske sammenhæng.
- anvende bibliografiske søgeredskaber og andre relevante redskaber til at analysere og beskrive og diskutere en problemstilling.
Kompetencer til at
- samarbejde omkring mundtlig præsentation af en tekst inden for fagelementets område.
- samarbejde omkring mundtlig feedback på en mundtlig præsentation af en tekst inden for fagelementets område.
Undervisningen sker i form af forelæsninger og seminarer
Grundbøer
Hendricks, V.F. & Vestergaard, M. (2019). Reality Lost: Markets of Attention, Misinformation and Manipulation. New York: Springer Nature (Open Access). Download gratis: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-00813-0. Denne grundbog kan man med fordel allerede downloade nu og orientere sig i.
Hendricks, V.F. & Hansen, P.G. (2016). Infostorms. Why do we “like?” Explaining individual behavior in the social net. New York; Copernicus Books / Springer Nature – kapitler 2, 3, 4, 7, 10, 12. Vil blive uploadet på Absalon
Mehlsen, C. & Hendricks, V.F. (2021). Sandhedsministeriet: Techplatformenes indflydelse på tidens fakta, følelser og fortællinger. København: Informations Forlag. Skal købes
141 ns
Meritstuderende:
Ansøgningsfrist: 1. juni 2024 to komm-studieadm@hum.ku.dk
Ansøgningsprocedure: http://hum.ku.dk/uddannelser/tilvalg/merit/
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Krav til indstilling til eksamen
-
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/filosofi/filosofi_batv
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Eksamensperiode
-
Januar 2025
- Reeksamen
-
Februar 2025
Kriterier for bedømmelse
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/filosofi/filosofi_batv
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/filosofi/filosofi_katv
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HFIB10681U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
-
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Vincent F Hendricks (7-897c8176788187537b8880417e8841777e)
Underviser
Vincent Hendricks, og gæsteforelæsere
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students