DAN; Dansk som andetsprog: Andetsprogspædagogik med praktik

Kursusindhold

Målet er, at den studerende opnår reflekteret indsigt i andetsprogsdidaktik, undervisningsmetoder og curriculum med henblik på undervisning i dansk som andet- og fremmedsprog for voksne og unge, herunder undervisning af analfabeter. Der arbejdes med andet- og fremmedsprogspædagogiske teorier og metoder og implementering heraf i materialer og undervisningspraksis. Der indgår et feltarbejde, som afsluttes med en rapport på 5-8 normalsider. I såvel den teoretiske undervisning som i feltarbejdet indgår analyser af læremidler, undervisningspraksis, evalueringsredskaber mv.

 

Praktikdelen tæller for 5 ECTS af modulet og består i observation af undervisning på en sprogskole eller en anden institution/arbejdsplads (30-45 timer), hvor der undervises i dansk, og evt. interviews med lærere/ledere, hvis relevant. Praktikken indebærer forberedelse, udarbejdelse af praktikplan, bearbejdelse af observationsdata samt den endelige udarbejdelse af en feltrapport. Der vil i løbet af semestret være to undervisningsfri uger til at gennemføre observationer.

Engelsk titel

Second Language Teaching

Uddannelse

Dansk, Dansk som andet- og fremmedsprog (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)

Målbeskrivelse

Faglige mål

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • undervisningsmetoder i læringsrum i et andetsprogsperspektiv
  • fagdidaktiske og metodiske diskussioner i et historisk perspektiv 
  • kendskab til fagterminologi inden for faget.


Færdigheder i at:

  • analysere og diskutere sprogpædagogisk materiale eller praksis på baggrund af relevante sprogpædagogiske tilgange
  • analysere og diskutere design (format og indhold) i en given undervisnings- eller sprogpædagogisk praksis
  • analysere og diskutere sprogpædagogiske problemstillinger i forskellige undervisnings- og flersprogethedskontekster, fx gymnasier, førskole, grundskole, integrationsprogrammer m.v.
     

Kompetencer i at

  • observere, udvikle, afprøve og evaluere konkrete pædagogiske forløb inden for et sprogpædagogisk område med relevans for andet- og flersprogethed
  • opstille og diskutere kriterier for vurdering af metoder, materialer og praksis inden for andet- og flersprogethedsområdet.


Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:

Kandidatuddannelser:

2019-ordningen

2015-ordningen
 

KA-tilvalg:

Dansk som andet- og fremmedsprog 2022-ordningen

 

Alle studieordningerne findes her.

Holdundervisning

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen, er der dog ekstern censur.
Reeksamen

Portfolio, jf. særlige bestemmelser i studieordningen

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Total
  • 412,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HDAK0060FU
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Kandidat tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris

Dette er et kursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på  denne side.

Skemagruppe
Uden for skemastruktur
Kapacitet
30
Studienævn
Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
  • Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Kristiina Kääramees   (3-707770456d7a7233707a336970)
Underviser

Underviser er endnu ikke afklaret

Gemt den 29-08-2024

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende