DAN; Dansk som andetsprog: Andetsprogspædagogik med praktik
Kursusindhold
Målet er, at den studerende opnår reflekteret indsigt i andetsprogsdidaktik, undervisningsmetoder og curriculum med henblik på undervisning i dansk som andet- og fremmedsprog for voksne og unge, herunder undervisning af analfabeter. Der arbejdes med andet- og fremmedsprogspædagogiske teorier og metoder og implementering heraf i materialer og undervisningspraksis. Der indgår et feltarbejde, som afsluttes med en rapport på 5-8 normalsider. I såvel den teoretiske undervisning som i feltarbejdet indgår analyser af læremidler, undervisningspraksis, evalueringsredskaber mv.
Praktikdelen tæller for 5 ECTS af modulet og består i observation af undervisning på en sprogskole eller en anden institution/arbejdsplads (30-45 timer), hvor der undervises i dansk, og evt. interviews med lærere/ledere, hvis relevant. Praktikken indebærer forberedelse, udarbejdelse af praktikplan, bearbejdelse af observationsdata samt den endelige udarbejdelse af en feltrapport. Der vil i løbet af semestret være to undervisningsfri uger til at gennemføre observationer.
Second Language Teaching
Dansk, Dansk som andet- og fremmedsprog (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- undervisningsmetoder i læringsrum i et andetsprogsperspektiv
- fagdidaktiske og metodiske diskussioner i et historisk perspektiv
- kendskab til fagterminologi inden for faget.
Færdigheder i at:
- analysere og diskutere sprogpædagogisk materiale eller praksis på baggrund af relevante sprogpædagogiske tilgange
- analysere og diskutere design (format og indhold) i en given undervisnings- eller sprogpædagogisk praksis
- analysere og diskutere sprogpædagogiske problemstillinger i
forskellige undervisnings- og flersprogethedskontekster, fx
gymnasier, førskole, grundskole, integrationsprogrammer m.v.
Kompetencer i at
- observere, udvikle, afprøve og evaluere konkrete pædagogiske forløb inden for et sprogpædagogisk område med relevans for andet- og flersprogethed
- opstille og diskutere kriterier for vurdering af metoder, materialer og praksis inden for andet- og flersprogethedsområdet.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2022-ordningen
Holdundervisning
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
-
Portfolio, jf. særlige bestemmelser i studieordningen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK0060FU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et kursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Kristiina Kääramees (3-717871466e7b7334717b346a71)
Underviser
Underviser er endnu ikke afklaret
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students