Samfundsfag: Profession og praksis

Kursusindhold

Samfundsfaglig fagelement

Faget lægger vægt på formidling af samfundsvidenskabelig viden og undervisning i samfundsfag. I undervisningen vil forskellige samfundsvidenskabelige subdiscipliner blive bragt i spil for at belyse forskellige temaer fra forskellige samfundsfaglige perspektiver. Gennem undervisningen i dette sigter faget mod at sætte de studerende i stand til at undervise og formidle samfundsfag i gymnasieskolen og virke i forskellige jobfunktioner, som har samfundsvidenskabelig analyse og formidling af samfundsvidenskabelig viden som omdrejningspunkt. Eksempelvis undervisning på ungdomsuddannelserne, professionsuddannelserne, højskoler og inden for kommunikationsområder med særlig vægt på det samfundsvidenskabelige område.

Engelsk titel

Social Science: Profession and Practice

Uddannelse

Samfundsfag

 

NB! Eksamen (både ordinær og re-eksamen) udbydes kun ifbm efterårssemestret, da faget ikke udbydes i foråret.

Målbeskrivelse

Viden:

  • håndtere de samfundsvidenskabelige teorier, begreber og metoder på et højt videnskabeligt niveau og baseret på en videregående og velfunderet viden om fagets emneområder og empiriske felter
  • forstå pædagogiske og fagdidaktiske problemstillinger
  • forholde sig kritisk til de samfundsvidenskabelige problemstillinger

 

Færdigheder

  • analysere problemstillinger inden for det samfundsvidenskabelige område og i denne forbindelse kunne vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige teorier og metoder
  • identificere, analysere og perspektivere problemstillinger relevant for nuværende og fremtidige samfundsforhold
  • undervise og formidle samfundsvidenskabelig viden og analyser
  • udarbejde analysemodeller i en videnskabelig eller praktisk kontekst
  • træffe kvalificerede og velbegrundede beslutninger om problemløsning og løsningsmodeller, reflektere kritisk og perspektivere brugen af disse
  • argumentere selvstændigt og systematisk på et højt akademisk niveau i dialog om faglige problemstillinger inden for eget fagområde
  • formidle resultatet af egne og andres analyser i et videnskabeligt og klart sprog, mundtligt såvel som skriftligt

 

Kompetencer

  • tilrettelægge, gennemføre og evaluere samfundsfaglig undervisning
  • stå i spidsen for et fagligt og tværfagligt samarbejde med forskellige faggrupper om praktiske og komplekse problemstillinger
  • anvende, oversætte og formidle sin specifikke og generelle samfundsvidenskabelig viden

Undervisningsformen er en blanding af holdundervisning, cases, ekskursioner og praktiske øvelser, hvor de studerende arbejder med undervisning og vidensformidling. I tilknytning til faget er der etableret et netværk af samfundsfagslærere, hvor de studerende kommer ud parvis og observerer garvede samfundsfagslæreres undervisning og selv får mulighed for at undervise i samfundsfag i gymnasieskolen.

Pensum udgør 1800-2100 sider og er fælles for alle studerende. Pensum fastsættes af Studienævnet.

Kollektiv
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Fri skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgavens omfang må ikke overstige:
- For én studerende: 19.200 typeenheder (8 normalsider)
- For to studerende: 24.000 typeenheder (10 normalsider)
- For tre studerende: 28.800 typeenheder (12 normalsider)
Krav til indstilling til eksamen

For at kunne aflægge eksamen skal den studerende i løbet af semesteret bestå 3 skriveøvelse. Bestås de ikke, skal den studerende gå til syge- og reeksamen. Den ene af de tre skriveøvelsesopgavers omfang må ikke overstige 9600 typeenheder (4 normalsider), men de to af

Skriveøvelsernes omfang ikke må overstige 4800 typeenheder (2 normalsider). For alle tre skriveøvelser gælder omfangskravet uanset om der afleveres individuelt eller i en gruppe med op til tre studerende.

Se Rammestudieordningen for mere information om formkrav til skriftlige opgaver samt en oversigt over, hvad der indgår i optællingen af antal typeenheder.

Studerende, der ikke får godkendt deres skriveøvelse har mulighed for at genindlevere en revideret skriveøvelse én gang til ny bedømmelse.

Der kan én gang gives dispensation til overførsel af godkendte skriveøvelser til næste studieår, hvis der er særlige omstændigheder, der har forhindret den studerende i at gå til den afsluttende eksamen, selv om vedkommende har fået godkendt de skriveøvelser, der kræves godkendt inden den endelige eksamen. Overførsel af godkendte skriveøvelser kan kun ske, såfremt der ikke er sket væsentlige ændringer i pensum eller fagligt fokus i det pågældende fag.

Overførsel af skriveøvelser skal godkendes af studienævnet. Der skal være særlige omstændigheder, der gør, at den studerende ikke har deltaget i eksamen, hvis studienævnet skal kunne godkende en overførsel af godkendte skriveøvelser.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Samme eksamensform som ved ordinær eksamen. Se afsnit 7.2 i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.

 

 

Kriterier for bedømmelse

Karakter

Betegnelse

Beskrivelse

12

Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål.

  • Viden
    • håndtere de samfundsvidenskabelige teorier, begreber og metoder på et højt videnskabeligt niveau
    • forholde sig i høj grad kritisk til de samfundsvidenskabelige problemstillinger
    • Håndtere almen og fagdidaktiske teorier på højt videnskabeligt niveau
  • Færdigheder
    • analysere på et højt niveau problemstillinger inden for det samfundsvidenskabelige område og i denne forbindelse kunne vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige teorier og metoder
    • identificere, analysere og perspektivere, på et højt niveau, problemstillinger relevant for nuværende og fremtidige samfundsforhold
    • udarbejde analysemodeller i en videnskabelig kontekst og på et højt niveau
    • træffe kvalificerede og velbegrundede beslutninger om problemløsning og løsningsmodeller, reflektere kritisk og perspektivere brugen af disse
    • argumentere selvstændigt og systematisk på et højt akademisk niveau
    • formidle resultatet af egne og andres analyser i et højt videnskabeligt og klart sprog
  • Kompetencer
    • anvende, oversætte og formidle sin specifikke og generelle samfundsvidenskabelig viden i høj grad

7

God præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål med adskillige mangler.

  • Viden
    • håndtere de samfundsvidenskabelige teorier, begreber og metoder på et videnskabeligt niveau
    • forholde sig i nogen grad kritisk til de samfundsvidenskabelige problemstillinger
    • håndtere almene og fagdidaktiske teorier på et videnskabeligt niveau
  • Færdigheder
    • analysere på et sikkert niveau problemstillinger inden for det samfundsvidenskabelige område og i denne forbindelse kunne vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige teorier og metoder
    • identificere, analysere og perspektivere, på et sikkert niveau, problemstillinger relevant for nuværende og fremtidige samfundsforhold
    • udarbejde analysemodeller i en videnskabelig kontekst og på et sikkert niveau
    • træffe kvalificerede beslutninger om problemløsning og løsningsmodeller, reflektere kritisk over brugen af disse
    • argumentere selvstændigt og systematisk på et akademisk niveau
    • formidle resultatet af egne og andres analyser i et videnskabeligt og klart sprog
  • Kompetencer
    • anvende, oversætte og formidle sin specifikke og generelle samfundsvidenskabelig viden i nogen grad

02

Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

  • Viden
    • håndtere de samfundsvidenskabelige teorier, begreber og metoder
    • forholde sig i ringe grad kritisk til de samfundsvidenskabelige problemstillinger
    • håndtere almene og fagdidaktiske teorier
  • Færdigheder
    • analysere på et grundlæggende niveau problemstillinger inden for det samfundsvidenskabelige område og i denne forbindelse kunne vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige teorier og metoder
    • identificere, analysere og perspektivere, på et grundlæggende niveau, problemstillinger relevant for nuværende og fremtidige samfundsforhold
    • udarbejde analysemodeller i en videnskabelig kontekst og på et grundlæggende niveau
    • træffe beslutninger om problemløsning og løsningsmodeller
    • argumentere selvstændigt på et akademisk niveau
    • formidle resultatet af egne og andres analyser i et klart sprog
  • Kompetencer
    • anvende, oversætte og formidle sin specifikke og generelle samfundsvidenskabelig viden i ringe grad
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Total
  • 56

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
ASTK18001U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
.
Kapacitet
.
Studienævn
Statskundskab studienævn
Udbydende institut
  • Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Lars Tønder   (2-6e76426b6875306d7730666d)
Underviser

Marie Berg Carlsen og Martin Schröer

Gemt den 18-02-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende