Anvendt Case-analyse
Kursusindhold
Kursets formål er at styrke forbindelsen mellem sociologiske færdigheder og praktisk håndtering af organisatoriske og sociale udfordringer. Fokus er på at udlede sociologiske problemstillinger fra aktuelle sociale problemer eller specifikke hændelser gennem empirinære case-analyser for at give de studerende erfaring med at analysere og forstå komplekse og akutte problemer. Dette inkluderer specificering af case og problemkontekst samt udvikling af håndteringsstrategier for identificerede problemer. Kurset bygger på erfaringsbaseret læring gennem samarbejde med relevante interessenter og case-ejere, og introducerer herigennem studerende til arbejdsmarkedet og sociologers rolle i samfundet.
Applied Case-Study Analysis
Obligatorisk kursus 6. semester BA på Sociologiuddannelsen
OBS!
Kurset er ikke åbent for hverken meritstuderende eller Exchange
studerende.
Viden
Den studerende skal:
- forstå og forklare forskellige typer af problemkompleksitet
- vurdere egnede metoder og teorier til analysere af en specifik case
- identificere og forklare relevante interessenter/aktører/brugere for dybere forståelse af en case og dens kontekst.
Færdigheder
Den studerende skal:
- vælge eller finde en case, der illustrerer en sociologisk problemstilling
- tydeliggøre en case og dens problemstilling, herunder skelne mellem forskellige problemopfattelser
- identificere den sociologiske problematik i en given case
- udvikle ideer til løsninger på sociale problemer.
Kompetencer
Efter kurset skal studerende kunne:
- planlægge og udføre en sociologisk case-baseret undersøgelse
- bedømme anvendeligheden af en case til belysning eller initiering af en proces
- forstå og iværksætte praktiske interventioner
- designe og fremlægge innovative, værdiskabende løsningsforslag baseret på samarbejde med praksisaktører/case-stillere.
Kursuset anvender interaktive undervisningsformater ved at kombinere forelæsninger med workshops, præsentationer, peer-feedback og projekt-orienteret gruppearbejde. Studerende arbejder med at identificere og løse et socialt problem i en organisationskontekst i samarbejde med praksisaktører. Casevalg godkendes af underviseren.
Studerende skal læse kursusmaterialet før undervisning og gruppearbejde. Der tilbydes supplerende valgfri læsning for yderligere indsigt i emnet, men dette forventes ikke læst eller diskuteret specifikt i klassen.
På grund af undervisningen i små grupper vil der være konstant
feedback mellem underviseren og de studerende.
Grupperne mødes også i grupper af samme interesse - og giver
hinanden feedback på deres cases.
Samarbejdsmuligheder/case-stillere:
• Copenhagen Health Innovation og Rigshospitalet
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- Kurset anvender en porteføljeeksamen bedømt efter 7-trins skalaen. Den består af løbende skriftlige opgaver med feedbackmulighed, der samles og afleveres i opdateret version til slutbedømmelse. Maksimal længde er 10 sider for individuelle opgaver med max 5 ekstra sider pr. gruppemedlem. Den endelige aflevering skal indeholde en empirioplyst case-beskrivelse, en analyse af problemets kompleksitet baseret på teori og empiri, samt diskussion og præsentation af forbedringsstrategier. Studerende skal anvende og operationalisere kursets analytiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne tage denne eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Policy on the Use of Generative AI Software and Large Language Models in Exams
The Department of Sociology prohibits the use of generative AI software and large language models (AI/LLMs), such as ChatGPT, for generating novel and creative content in written exams. However, students may use AI/LLMs to enhance the presentation of their own original work, such as text editing, argument validation, or improving statistical programming code. Students must disclose if and how AI/LLMs have been used in an appendix, which will not count toward the page limit of the exam. This policy is in place to ensure that students’ written exams accurately reflect their own knowledge and understanding of the material.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/ - Reeksamen
-
Hvis reeksamen tages i ordinær eksamensperiode: se ordinær eksamensform
Hvis reeksamen tages i reeksamensperiode:
Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af underviseren. Underviseren skal give mindst to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer eksamensretningslinjerne.
OBS!
Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i foråret, da kurset ikke bliver udbudt i efteråret.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Total
- 42
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOB16118U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skemalink.
- Kapacitet
- Vejl. 110 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Ghita Dragsdahl Lauritzen (3-69666e42757165306d7730666d)
Underviser
Ghita Dragsdahl Lauritzen
Mathias Wullum Nielsen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students