Viden, Organisation og Politik
Kursusindhold
Målet med dette kursus er at belyse hvordan viden og politisk magt knyttes sammen i processer, der udspiller sig i og på tværs af forskellige typer af organisationer.
Kurset dækker formelle og uformelle former for politik i både private og offentlige organisationer på alle niveauer. Kurset introducerer til udvalgte teorier og empiriske studier inden for organisationsociologien, vidensociologien og den politiske sociologi. Kurset lægger særlig vægt på tematiske, analytiske og empiriske overlap mellem disse tre grene af sociologien, og gennemgår begreber og fænomener som rationalitet, magt, legitimitet, konsensus, konflikt, bureaukrati, og demokrati.
Knowledge, Organization and Politics
Bemærk at der undervises på både dansk og engelsk på kurset.
Obligatorisk kursus på 4. semester BA på sociologiuddannelsen
Åbent for meritstuderende
Den studerende vil tilegne sig viden om sociologiske kernebegreber, teorier og tilgange, der indfanger samspillet mellem viden, organisation og politik.
Viden:
Ved kursets afslutning, forventes de studerende at være i stand til:
- Præcist at kunne beskrive udvalgte begreber og tilgange fra kursuslitteraturen og forstå deres underliggende antagelser og implikationer for hvordan viden, organisation og politik kan analyseres.
- Sammenholde udvalgte begreber og tilgange fra kursuslitteraturen og identificere ligheder og forskelle i begreberne og tilgangenes respektive analytiske styrker og svagheder
Færdigheder:
Ved kursets afslutning skal de studerende være i stand til på egen hånd at kunne gennemføre sociologiske analyser af samspillet mellem viden, organisation og politik. Mere specifikt skal de kunne:
- Gennemføre kvalificerede analyser af specifikke social fænomener og processer med fokus på hvordan viden og politik spiller sammen i forskellige organisatoriske kontekster.
- Vurdere den praktiske relevans af forskellige sociologiske begreber og tilgange i studiet af udvalgte sociale fænomener og processer .
Kompetencer:
Ved kursets afslutning vil de studerende have tilegnet sig viden og færdigheder, der gør dem i stand til på egen hånd at arbejde videre med kursets emneområder. Mere specifikt vil de være i stand til:
- Selvstændigt at kunne tilegne sig dybere viden om centrale sociologiske begreber og tilgange inden for feltet, herunder udvælgelse, vurdering and anvendelse af relevant litteratur.
- Operationalisere centrale begreber og tilgange i konkrete analyser af både kvalitative og kvantitative data der indfanger samspillet mellem organisationer, viden og politik.
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
Kurset benytter sig af grundbogen:
Benedikte Brincker (ed), Introduction to Political Sociology, Hans Reitzel. (2013)
Ud over grundbogen, benytter kurset sig af videnskabelige artikler som kan tilgås online via universitetsbiblioteket.
Pensumlisten vil være tilgængelig i Absalon.
3 gange peer-feedback fra medstuderende i løbet af kurset
Tilmeldingsdeadline for kurser er:
1. Juni for efterårskurser
1. december for forårskurser
Når du tilmelder dig et kursus, bliver du også automatisk tilmeldt
eksamen.
Sociologistuderende (Egne):
Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet
Meritstuderende:
Find mere
information
her
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio, -
- Prøveformsdetaljer
- Individuelt eller i gruppe (max 4 studerende).
Eksamen er en porteføljeopgave.
Afleveringen må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende.
Se detaljer for prøveformen i studieordningen og i Den generelle eksamensvejledning på KUnet. - Krav til indstilling til eksamen
-
Du skal være tilmeldt kurset for at deltage i eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Policy on the Use of Generative AI Software and Large Language Models in Exams
The Department of Sociology prohibits the use of generative AI software and large language models (AI/LLMs), such as ChatGPT, for generating novel and creative content in written exams. However, students may use AI/LLMs to enhance the presentation of their own original work, such as text editing, argument validation, or improving statistical programming code. Students must disclose if and how AI/LLMs have been used in an appendix, which will not count toward the page limit of the exam. This policy is in place to ensure that students’ written exams accurately reflect their own knowledge and understanding of the material.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside:
www.soc.ku.dk under Uddannelser --> Eksamen - Reeksamen
-
- Hvis reeksamen tages i ordinær eksamensperiode: se ordinær eksamensform
- Hvis reeksamen tages i reeksamensperiode:
Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af underviseren. Underviseren skal give mindst to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer eksamensretningslinjerne.
Ovenstående gælder for kursustilmeldinger fra Forår 2023 og frem.
Hvis du skal til reeksamen og har været tilmeldt kurset i Forår 2022 eller tidligere, bedes du kontakte studieadministration: soc-studieadm@soc.ku.dk
OBS!
Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i foråret, da kurset ikke bliver udbudt i efteråret.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 134
- Eksamen
- 30
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOB16021U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skema
- Kapacitet
- Vejl. 110 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ghita Dragsdahl Lauritzen (3-6b687044777367326f7932686f)
- Nicole Doerr (2-716743767266316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students